שנה א’
סמסטר א’
09:30-11:00 פרויד – מושגי יסוד בתאוריה הפסיכואנליטית, כתבים טכניים – מאיר פרס
11:15-12:45 פרויד – כתבים מטא פסיכולוגיים – יהודה בנדקובסקי
13:00-14:30 סמינר קליני – שמות המנחים יפורסמו בהמשך
סדנת חורף: שנדור פרנצי –חוי מלצר
סדנת אתיקה: רותי ליס וסיגלית בודוך ריש
סמסטר ב’
09:30-11:00 הסיטואציה הטיפולית והעמדה האתית של המטפל – יעל ברוך
11:15-12:45 החשיבה הקלייניאנית והפוסט-קלייניאנית בעבודה הטיפולית – ד”ר מרים צ’ופרה הופמן
13:00-14:30 סמינר קליני – שמות המנחים יפורסמו בהמשך
סדנת קיץ: התסביך האדיפלי בחשיבתם של הוגים פסיכואנליטיים שונים – גב’ ניצן יניב
שנה ב’
סמסטר א’
09:30-11:00 משנתו של ויניקוט – יעל גוטל
11:15-12:45 העצמי, שברו ואיחויו בפסיכולוגיית העצמי – ד”ר גיא אור
13:00-14:30 סמינר קליני שנתי – שמות המנחים יפורסמו בהמשך
סדנת חורף: ויניקוט: רגרסיה לתלות – גב’ רונית גינתון
סמסטר ב’
09:30-11:00 העברה והעברה נגדית – ענת שריג שמואלי
11:15-12:45 אבחון דינאמי, ליקויים בחומרה, סיבוכים בתוכנה ומה קורה לבעל הבית – גב’ ניצן יניב
13:00-14:30 סמינר קליני שנתי – שמות המנחים יפורסמו בהמשך
סדנת קיץ: הגורמים המרפאים בפסיכותרפיה – ד”ר תמר פלג
שנה ג’
סמסטר א’
09:30-11:00 מושגים בסיסיים בתורתו של ביון – ד”ר נפתלי ישראלי
11:15-12:45 מבשרי הגישה ההתייחסותית – מיקה ענבר
13:00-14:30 סמינר קליני שנתי – שמות המנחים יפורסמו בהמשך
סדנת חורף: כאב נפשי – גב’ שרה מוזס
סמסטר ב’
09:30-11:00 גוף-נפש בראי החשיבה הפסיכואנליטית – גב’ רבקה וייס
11:15-12:45 הזרם העצמאי – גב’ מירי קרחי
13:00-14:30 סמינר קליני שנתי – שמות המנחים יפורסמו בהמשך
סדנת קיץ: מתאוריה לקליניקה – תפקיד הפירוש – יהודה בנדקובסקי
סמינרים תיאורטיים וסדנאות
פרויד – הכתבים על הטכניקה הפסיכואנליטית 1904-1919 / מר מאיר פרס
כבר ב-1903 קבע פרויד את היסודות הנחוצים לכינונו של הטיפול הפסיכואנליטי וניהולו, ואיחד לכדי מכלול קוהרנטי את המסגרת שכלל ספה/כורסא, תדירותן הגבוהה של השעות הטיפוליות ואת התהליך הטיפולי. במטרה לתת מענה לדרישה של אלו שהתעניינו בשיטה אך לא יכלו להגיע לווינה באותה תקופה וללמוד ממנו ישירות, פרסם פרויד בין השנים 1904 -1919, סדרה של מאמרים. מאמרים אלו מכילים תמצית של רעיונותיו ומחשבותיו הקליניים. במהלך הקורס נלמד את החיבורים הללו תוך הקשרם ההיסטורי וננסה לעמוד על העכשוויות שלהם בליווי מתן דוגמאות קליניות אשר יובאו על ידי המרצה והסטודנטים.
הסיטואציה הטיפולית והעמדה האתית של המטפל / גב’ יעל ברוך
הסיטואציה האנליטית מורכבת מגורמים קבועים, הלא הם כללי הסטינג האנליטי, וכן מגורמים משתנים, הלא הם התהליכים הטיפוליים. נתמקד בעיקר בלמידת כללי הסטינג הטיפולי, ונעבור בקצרה גם על התהליכים המשתנים. נראה את התפתחות המושגים מפרויד ועד ימינו. נעמוד על הקשר ההדוק בין אתיקה ובין טכניקה טיפולית טובה, ונראה כיצד ללא שמירה על התנהגות אתית חד-משמעית מצד המטפל לא יתאפשר טיפול טוב. ולבסוף, נבחן את השפעת הקורונה על הסטינג הטיפולי.
החשיבה הקלייניאנית והפוסט-קלייניאנית בעבודה הטיפולית / ד”ר מרים צופרה הופמן
בקורס זה נעשה הכרות עם עבודתה של מלני קליין וממשיכיה, תוך התמקדות בתרומת החשיבה הקלייניאנית לעבודה הטיפולית עם אוכלוסיות שונות, כולל ילדים ומתבגרים ומטופלים עם הפרעות נפשיות קשות ועוד. נשים דגש על ההתייחסות לעולם הפנטזיה הלא מודעת וביטוייה בתוך תהליך ההעברה, ונתייחס להתפתחות ביכולת לחשוב ולפרש במצבים קליניים מעוררי חרדה וחסימה (הן עבור המטפל והן עבור המטופל). השיעור יכלול חלק תיאורטי וחלק קליני, תוך מתן התייחסות גם לדוגמאות מתוך עבודתם הטיפולית של משתתפי הקורס.
אבחון דינאמי / ניצן יניב
בסמינר זה נעסוק בהמשגה פסיכואנליטית של מצבים קליניים, שאנו פוגשים בעבודתנו. נדון בתמורות שחלו עם השנים בהמשגות ובאבחנות בעולם בריאות הנפש, ובגישה הפסיכואנליטית בפרט, ובאופנים המשתנים בהם מצוקה נפשית מקבלת ביטוי ונתפסת בראי הדורות. נדון במושגים כמו נוירוזה, פסיכוזה, אירגוני אישיות ואבחנה מבנית. נכיר את ה-PDM -המדריך הדיאגנוסטי הפסיכודינמי, תוך העמקה בסגנונות האישיות שהוא מגדיר. ננסה להתחקות אחר הדינאמיקה הנפשית, העומדת בבסיס סגנונות אישיות אלה, בעזרת רעיונותיהם של הוגים פסיכואנליטיים מרכזיים, ובעזרת דוגמאות מדמויות ספרותיות. נתנסה בהמשגה פסיכואנליטית של מקרים, אשר יביאו חברי הכיתה.
פרויד ב’ – הכתבים המטא פסיכולוגים / יהודה בנדקובסקי
בקורס נדון בכתבים מטא פסיכולוגיים מרכזיים של פרויד הכוללים חלק מהרעיונות המרכזיים התיאורטיים שהגה. נראה כיצד התפתחה התיאוריה. נבחן לעומק מושגים כמו חרדה, עכבה, המיניות הילדית, עקרון העונג, חזרה כפייתית, מלנכוליה.
מפגש עם חשיבתו של ויניקוט / חוי ברקאי מלצר ויעל גוטל
בסמינר ויניקוט נלמד במתינות ולעומק את עיקרי התאוריה ההתפתחותית של ויניקוט. נתחיל ב’התחלה’, ראשית החיים: במאמרים מושקעות אימהית ראשונית, והתפתחות רגשית פרימיטיבית. על בסיס ההיכרות עם שלבי ההתפתחות הראשוניים, נמשיך בקריאה ושיח על תרומתו הייחודית של ויניקוט בניסוח ההבנה של פתולוגית ‘עצמי כוזב’, וחשיבות ההתפתחות של מרחב מעברי (חפץ מעבר ותופעות מעבר), כבסיס ליצירתיות, סקרנות וחדוות הלמידה וההתפתחות. נמשיך למאמר מרכזי נוסף של ויניקוט – שנאה בהעברה נגדית, וניגע בהבנה הייחודית של ויניקוט לגבי תוקפנות והנטייה האנטי חברתית. במידה ויתאפשר לנו, נפגוש גם בתרומה הקלינית של ויניקוט להבנת החשיבות של הרגרסיה לתלות בטיפול. זאת, דרך המאמר ‘פחד מהתמוטטות’. הלמידה המשותפת תלווה בהתייחסות לוויניטות קליניות, שיובאו על ידי המשתתפים ועל ידי.
העברה והעברה נגדית / ענת שריג שמואלי
בקורס נעקוב אחר התפתחות המושגים שלעיל, ובעקבות זאת התפתחות העבודה עמם, בתיאוריה הפסיכואנליטית ובפרקטיקה הטיפולית. זאת מראשית המשגתו של פרויד את ההעברה, ודרך ההתבוננות המורכבת בהתייחסות אליה בקרב תיאורטיקנים מאסכולות שונות שבאו בעקבותיו. נפגוש גם את מושג ההזדהות ההשלכתית ואת הקשר שלו להעברה והעברה נגדית. את הלמידה תלווה קריאה מכתביהם של פרויד, גרין, קליין, ויניקוט, אוגדן ועוד. כמו כן נפגוש דוגמאות קליניות (מהכתבים ומחדר הטיפולים של המורה ומשתתפי הקורס) לצורך דיון חי במושגים ובאופן העבודה עימם.
העצמי, שברו ואיחויו בפסיכולוגיית-העצמי / ד”ר גיא אור
בסמינר זה נתמקד בכמה מושגי יסוד מרכזיים בחשיבתו פורצת הדרך של היינץ קוהוט. מתוך ניסיונו לפגוש מטופלים ומצבי-עצמי שהפסיכואנליזה לא הצליחה לפגוש פגישה משמעותית קודם לכן, הניח קוהוט בלב התיאוריה שלו מושגים כמו אמפתיה, זולתעצמי והתמרות של העצמי. נרד לעמקם וננסה להבינם תיאורטית וקלינית. בעיקר אני מתעניינת בעמדה הקלינית הייחודית שמציעה פסיכולוגיית העצמי ובאלמנטים המרפאים בעמדה טיפולית זו. נקרא מספר טקסטים מרכזיים של קוהוט וממשיכיו, בהן ווינייטות קליניות שיעמיקו את הבנתנו את האמפתיה, על הסכנות החמורות בשברה ועל הפוטנציאליות הייחודית הטמונה בה.
מושגים בסיסיים בתורתו של ביון / נפתלי ישראלי
תרומתו של ו.ביון לחשיבה הפסיכואנליטית העכשווית זוכה להכרה הולכת וגוברת. זאת, בין השאר, בשל יכולתו המיוחדת למקד את ההתבוננות בתהליכי החשיבה ולעורר “חשיבה-חלימה” אינדיבדיאולית אצל כל קורא באופן יחודי ומיוחד. בקורס ננסה ללמוד את סגנון הקריאה המיוחד שנדרש לקריאת כתביו של ביון. קריאה שהיא כמעט תירגול מעשי של ההמנעות מפרדיגמה מחשבתית כובלת במובנה הקליני. ננסה להכיר מושגים בסיסיים שביון הנחיל לשיח הפסיכואנליטי כיום. בקורס נתמקד בכמה מאמרים קלאסיים וננסה למצוא כיצד הרעיונות החדשניים של ביון משתלבים בציר הזמן של התפתחות החשיבה הפסיכואנליטית בכללה.
הגישה ההתיחסותית / מיקה ענבר
הזרם ההתיחסותי מכיר בהשפעה ההדדית הבלתי נמנעת של שני השותפים במפגש הטיפולי חוקר את המארג הנוצר בין החוויה התוך נפשית לבין החוויה האינטר-סובייקטיבית בתוך התהליך ומאפשר הבנייה משותפת של משמעויות המתגלות בתהליכי העברה והעברה נגדית.
הקורס יציע היכרות עם הרקע להתהוותה של הגישה ההתיחסותית והנושאים המרכזיים בהם היא עוסקת. ננסה להבין לעומק מושגים המצויים בליבת גישה זו, ביניהם: פרשנות כהבניה הדדית, עצמיים מרובים, דיסוציאציה ואנאקטמנט, השלישי ההתיחסותי, חשיפה עצמית של המטפל ועוד.
באמצעות קריאה מודרכת ודיונים תאורטיים וקליניים, נתעמק בכתביהם של הוגים מרכזיים כמו: מיטשל, בנג’מין, ארון, ברומברג דיוויס ואחרים.
הזרם העצמאי / מירי קרחי
נשהה באופן משמעותי בספרו של פיירבירן, ובמשמעות של בניית סטרוקטורות פנימיות, היחסים ביניהם, ובמהות של הקשר והצורך בו כפרדיגמה הפסיכואנליטית הראשונית. לאחר מכן נעסוק בכתבי מיכאל באלינט, ובתפיסת מבנה הנפש ומהות הטיפול על פי משנתו. נלמד גם מעט מתורתם של סימינגטון, ליטל, וגנטריפ, בהקשר לעמדה הטיפולית, של המטפל בפרספקטיבה של הזרם האמצעי.
גוף-נפש בראי החשיבה הפסיכואנליטית / רבקה וייס
החשיבה הפסיכואנליטית צמחה מתוך ניסיון להבין את האופן בו הנפש מתהווה מתוך הקיום הגופני.
נקודת המוצא בסמינר תהיה קריאה של טקסטים מזוויות תיאורטיות שונות הממשיגות את מהותו של מרחב הגוף-נפש מתוך התבוננות ברציפות, כמו גם בשסעים, בחוויה הגופנית-נפשית. בסמינר נעסוק בשאלת היחסים בין הגוף והנפש מהזווית ההתפתחותית ומהזווית של הפסיכופתולוגיה.
את הקריאה תלווה חשיבה על ההשלכות של התיאוריה אל המפגש עם המטופל. לאופן ההקשבה לנוכחות הגופנית, ולפתיחה של מרחבים לחוויה ולביטוי של תחושות גופניות, של זיכרונות גוף, של העצמי הגופני.
סדנאות
שנדור פרנצי / גב’ חוי מלצר
בסדנא נכיר את שנדור פרנצי, מי שכונה “האמא של הפסיכואנליזה”, את עבודתו ואת הגותו. נשים אותו בקונטקסט היסטורי ורעיוני בעזרת ההקדמה של עמנואל ברמן לספר “בלבול השפות”, נבין את גישתו לטראומה בעזרת ההקדמה של חיותה גורביץ ליומן הקליני שלו, וכמובן נקרא כמה ממאמריו וכתביו בשני ספרים אלה. נחבר את החומרים הקליניים בעיקר לעבודה טיפולית עם נפגעות ונפגעי ניצול מיני בילדות.
התסביך האדיפלי בחשיבתם של הוגים פסיכואנליטיים שונים / ניצן יניב
התסביך האדיפלי, כפי שגובש בידי פרויד, מתאר את המשיכה הלא מודעת של הילד להורה מהמין השני ואת היריבות עם ההורה מאותו המין, תהליך שמוליד את הסופר־אגו ואת היסודות של זהות מגדרית ומוסרית. מלאני קליין הקדימה את הופעתו לשלב מוקדם יותר וראתה בו דרמה פנימית של קנאה, תיקון ואשמה כלפי ההורים הפנימיים. וויניקוט ריכך את משמעותו והדגיש את היחסים המציאותיים ואת האפשרות לשחק ולפנטז מבלי לאבד את העצמיות. ביון וגרוטשטיין ראו בו לא רק קונפליקט אלא צומת של למידה, חשיבה והכרה בממשות – מפגש שבו הילד לומד לשאת נפרדות, מורכבות ואחרות.
מתיאוריה לטכניקה – הפירוש / בנדקובסקי יהודה
איך מושג שינוי נפשי בטיפול האנליטי? מה מביא הקלה ועוזר עם החרדה? וכיצד זה קורה בתוך טיפול? בסדנה נדבר על מטרת הטיפול, על תפקיד המטפל, תפקידו של הפירוש, על האופן בו טיפול יכול לעזור למטופל, ועל האמצעים להשגת המטרות האלה – ע”פ הגישה הקלאסית בפסיכואנליזה. לצד התקווה והמאמץ לשינוי, נדבר גם על המגבלות של הטיפול, והדברים שלא בתחום יכולתנו ואחריותנו כמטפלים, וכתוצאה מכך – על הקשיים הרגשיים של המטפל. נדבר על הביטוי של אלה בטכניקה הטיפולית.
ויניקוט: רגרסיה לתלות / רונית גינתון
רגרסיה לתלות בתוך המסגרת הטיפולית, על פי ויניקוט, מהווה עבור מטופלים מסויימים הזדמנות חדשה לחיות מחדש את חוויות הכשל ואי ההתאמה של הסביבה לצרכיהם המוקדמים בעבר – בהווה, עם מטפל המוכן לקבל את תביעותיהם ולהכשל בדרכם. נקרא את שני מאמרי הרגרסיה של ויניקוט ומאמרים נוספים, ונחשוב יחד גם דרך דוגמאות קליניות.
כאב נפשי / שרה מוזס
אנחנו רגילים לחשוב במונחים של חרדה, דכאון, אשמה, הרבה פחות במונחים של כאב נפשי. ביון כותב “The patient who will not suffer pain fails to “suffer” pleasure” (1970). נעסוק בכאב נפשי, בהתגוננות מפניו, ובמגע עם כאב נפשי כאשר מתפתחת היכולת לסבול כאב. נתעכב על התהליך של השבת חלקים מהעצמי שהושלכו. נחשוב על הכאב של המטפל, על הלבדיות שלו, ועל העבודה הפנימית בהתמודדות איתם.
סדנת אתיקה / סיגלית בודוך ריש, רותי ליס
בסדנת האתיקה נבחן לעומק סוגיות אתיות העולות במפגש הטיפולי, וכיצד הקוד האתי נשזר במעשה הטיפולי. נבחן כיצד עקרונות כגון סודיות, גבולות, יחסי כוח, פיתוי אתי ותלות מגולמים במצבים הטיפוליים. נדון גם בשאלות הקשורות לאתיקה של המפגש הבינאישי בין מטפל למטופל, למתח שבין הממשי להעברתי.
הסדנה תכלול הרצאה שתתיחס גם לתיאוריה, ולאחריה יתקיימו קבוצות דיון.