תוכנית מפורטת לשנת הלימודים 2024-25 – תפורסם בקרוב

 

 

נושא התכנית 2023-24:
הקשבה לאיזורי נפש ראשוניים

מבנה ומטרת התוכנית

התכנית ללימודים מתקדמים תתמקד השנה בנושא: הקשבה לאיזורי נפש ראשוניים
הלימודים בתוכנית יציעו מפגש תיאורטי וקליני עם פסיכואנליטיקאים בכירים ותהיה התבוננות במעשה הטיפולי מזוויות שונות של החשיבה הפסיכואנליטית על כל זרמיה, תוך העמקה במאמרים נבחרים בנושא.
תוכנית הלימודים כוללת קורס תיאורטי (עם מרצים מתחלפים)  וסמינר קליני שנתי.

הלימודים יתקיימו במכללת אנקורי בחיפה, בימי שלישי בין השעות:  15:30  –  18:45, אחת לשבועיים,  החל מ- 17.10.23   עד  2.7.24
ההרשמה מסתיימת ב  –  10.6.23

רכזות התוכנית: מיר ממן  ושרית ארזי – אילתה
המורים בתוכניתד”ר איתמר לוריא,  עידית דורי,  פרופ’ דנה אמיר,  יואל מילר,  יעל גראור פרנס, רותי ויינברג.
הוועדה המלווה: דנה טורם,  ד”ר קרין בן – ארי סמירה,  אלישבע ויינטראוב,  ד”ר מרית גורן, גילת אדרעי, משה לייבוביץ.
המנחות הקליניות: דנה טורם, אלישבע ויינטראוב, גילת אדרעי.

קהל היעד

פסיכיאטרים לאחר שלב ב’, פסיכולוגים קלינים מומחים, עובדים סוציאליים קליניים, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני ממוסד אקדמי מוכר.
על הפונים להיות בוגרי בתי ספר מוכרים לפסיכותרפיה, תלת שנתיים .

תכנית הלימודים

17.10.23  –  ערב פתיחה

 31.10.23,   7.11.23  –  שירי בן בסט
קשרים אפשריים בין המבנה והתהליכים הביולוגים לבין פרה קונספציות נפשיות, פנטסיות לא מודעות ויחסי אובייקט.
“הביולוגיה היא באמת ובתמים ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות….ואין לנחש מה הן התשובות שתביא לנו בעוד כמה עשרות שנים לשאלות שהצגנו בפניה. הן יכולות להיות כאלה שיהרסו לחלוטין את המבנה המלאכותי של ההנחות שלנו.” (פרויד ב”מעבר לעקרון העונג”  1920).
במסגרת השיעורים נמשיך לחקור את “ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות” אליה התייחס פרויד – כלומר להרחיב את הידוע לנו על תהליכים ביולוגים מרכזים שמהווים/יוצרים את התבנית שבתוכה, גם לפי קליין, ויניקוט, ביון ואנזייה, משתכנת ומתפתחת הנפש.
ננסה להעמיק בתהליכים המרכזיים הביולוגים והנפשיים וביחסי הגומלין ביניהם, מרגע ההתעברות וההיריון עד הלידה ולאחריה המשפיעים על ומושפעים מתבנית זו. איכותו של מבנה זה, שיתבטא במהלך ההתפתחות הנפשית במידת חוזק האגו וישקף את מידת המיזוג בין דחפי החיים והמוות ומתוך כך את אופן ומידת ההתמודדות עם המציאות, הוא שיכריע בין מסלול התפתחות תקין לבין מסלול משובש יותר שעלול להתבטא בפסיכופתולוגיות נפשיות.

 14.11.23,  28.11.23,  5.12.23  –  ד”ר איתמר לוריא
המופעים של תהליכים ראשוניים בטיפול.
מה מתרגש בתחתיות הנפש? בשלושת השיעורים ניגע במופעים של תהליכים ראשוניים בטיפול. את אמירותיו העיוניות והראשויות של פרויד נפגיש עם שירה של יונה וולך, “אני אהיה האיד שלך”. ודרך הדיון של גרוטסטיין בתגובה טיפולית שלילית נדון באופנות מסוימת בה תהליכים ראשוניים מנכיחים עצמם דרך נוכחות המאתגרת את הטיפול.

19.12.23,  2.1.24, 16.1.24 –  עידית דורי
החיק הנפשי
אותה חוויה ראשיתית של ‘היות עם’, של פטמה בפה, ניצניה טמונים כבר בעוּבָּרוּת. התהוות ההוויה מוטבעת בראשית החיים ורישומיה מלווים אותנו כמעטפת חושית במהלך חיינו.
נעסוק במהלך השיעורים בשני היבטים של החיק הנפשי:
התבססותה של מעטפת ביסקסואלית ורישומיה של מעטפת הקול, בהתפתחות תקינה ובפתולוגיה. נכיר את תפיסותיהם של דידיה הוזל וסוזנה מייאלו ונחשוב יחד את ההמשגות התיאורטיות ומופעיהן בתהליך הטיפולי.

 30.1.24,  13.2.24  –  פרופ’  דנה אמיר
שפה טראומטית
המפגש הדו-פעמי עם פרופ’ דנה אמיר יעסוק בשתי זוויות הפוכות ומשלימות של שפה טראומטית: שפת הקרבן, והאופנים השונים שבהם היא מתווכת או חוסמת את הגישה לחומרים הטראומטיים, ושפת המעוול (מחולל העוול) – שמנהלת דיאלוג דומה סביב האפשרות להיות במגע עם השלכות העוול ומשמעויותיו.
המפגש הראשון יעסוק במפגש בין הלקונה הטראומטית לבין שפה.
המפגש השני יעסוק במנגנוני המיסוך של שפת המעוול.

 27.2.24,  12.3.24,  26.3.24  –  יואל מילר
מיניות ילדית, אוטוארוטיות, ופרנויה.
בשיעורים נכיר את החיבור בין מיניות ילדית לבין מצבים מנטליים ראשונים, ובפרט בקשר לפרנויה.
נתחיל מקריאה ב”שלש המסות על המיניות” של פרויד.
נביט על תופעות של מיניות ילדית בינקות ובילדוּת ונשים דגש על  אוטואירוטיות – מינית ראשונית בהתפתחות.
נמשיך בקריאה של בוטלה ובוטלה במאמר: THE AUTOEROTIC DEFICIENCY OF THE PARANOIC
מאמר מסובך אך מרתק ונלמד על אחד ההקשרים של מיניות ילדית ומצבים מנטליים ראשונים שבא לידי ביטוי בפרנויה. דרך פריזמה זו נלמד ונחשוב על הפונקציה של הכפיל בחשיבה הצרפתית.
הדגש יהיה על מבטה של האם על התינוק, על אוטואירוטיות ועל היכולת של התינוק ליצור אבני יסוד להיווצרות ייצוג של אובייקט ושל עצמו. ננסה להבין מה מתרחש כאשר מבט האם לוקה וחסר והפונקציה של להביט בעצמי, מתקלקלת.

9.4.24,  7.5.24,  21.5.24  –  יעל גראור פרנס
רגרסיה וההיענות הטיפולית באזור השבר הבסיסי.
פרנצי הקדים את בני דורו ופרץ דרך בחשיבתו על רישומה התוך נפשי של הטראומה המוקדמת, השפעתה והשלכותיה על התפתחות העצמי. כך, הזמין אותנו לחשוב מחדש על המרחב הנפשי, בין המטפל והמטופל, בו מתרחש הטיפול באזורי נפש ראשוניים אשר נפגעו.
באלינט, המשיך ופיתח נקודת מוצא זו, לה קרא ״השבר הבסיסי״. רמה נפשית ראשונית, בה אין עדיין אובייקטים מובחנים, אלא חומרים ראשוניים (כמו חמצן ומים).
באלינט מנסח ומתאר את רעיונותיו על משמעותה של הרגרסיה אל רמה זו, את הנוכחות הטיפולית והאוירה הנדרשת מאיתנו על מנת שנוכל ״לחיות עם המטופל״ אזורים פגועים אלו ולאפשר לו להגיח מרמה זו עם יכולת לקיים יחסי אובייקט מסוג שונה ובוגר יותר, ״התחלה חדשה״.
נקרא מתוך פרנצי ובעקבותיו באלינט, ונחשוב על האופן בו עלינו לתת ״בית לשבר״, מתוכו יוכל להיבנות בהדרגה גשר על פני התהום.

4.6.24,  18.6.24  –  רותי ויינברג
מצבי נפש ראשוניים ומימדיות הנפש
בין השנים 1965-1975 עבד מלצר בטוויסטוק עם קבוצת פסיכולוגים שטיפלו בילדים אוטיסטים. השנים הן השנים בהן טסטין החלה לכתוב על עבודתה עם הילדים הללו. שניהם היו חלוצים בחשיבתם הפסיכואנליטית ובניסיון להבין את רצפת הנפש, לפגוש ולשהות במצבים ראשוניים ופגועים התפתחותית.
בפגישות נקרא מאמר של מלצר ונפגוש את חשיבתו על מצבי נפש ראשוניים ועל מימדיות הנפש בעקבות עבודתו עם אותם פסיכולוגים.

2.7.24 –   ערב סיום

דרישות בעת הפניה
    1. בוגרי בתי ספר תלת שנתיים מוכרים לפסיכותרפיה דינאמית.
    2. בעלי ניסיון של 7 שנים לפחות בפסיכותרפיה דינאמית תחת הדרכה מוכרת, בהיקף של חצי משרה, כולל טיפולים ארוכי טווח.
    3. התנסות של לפחות שנה עם פתולוגיות מורכבות.
    4. התנסות בטיפול אישי של שנתיים ברצף לפחות.

פסיכיאטרים : 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינאמית לאחר שלב ב’
פסיכולוגים: 7 שנות ניסיון מסיום ההתמחות
עו”ס קליניים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה קלינית
לתלמידי השלמות: 7 שנות ניסיון מסיום הפרקטיקום
מטפלים באומנות: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינאמית אחרי סיום ההתמחות

תהליך הקבלה

1. טופס הרשמה לתלמידים חדשים / טופס הרשמה לתלמידים ותיקים
2. ריאיון אישי
3. קורות חיים תיאוריים, אישיים ומפורטים (כ-2 עמודים)
4. העתקי תעודות של התארים הרלוונטיים
5. 2 המלצות (ישלחו ישירות ע”י הממליצים למיר ממן למייל: mirmaman61@gmail.com

את המסמכים הנ”ל יש לסרוק (אם מתאפשר – לקובץ אחד) ולהעביר את הקובץ (או הקבצים) דרך אתר החברה המאובטח, בקישור הבא:
להעברת המסמכים – לחץ כאן

שכר לימוד

דמי הרשמה 600 ₪ לתלמידים חדשים
הסכום כולל 300 ₪ דמי טיפול ו 300 ₪ עבור הראיון האישי
במידה ויהיה צורך בראיון שני ידרש תשלום נוסף: 300 ₪
כל דמי ההרשמה לא יוחזרו במקרה של אי קבלה ללימודים

דמי הרשמה 300לתלמידים ותיקים

שכר הלימוד השנתי ע”ס 4500 ₪ ישולם  עד 4 תשלומים (בנוסף לדמי ההרשמה)
לאחר הקבלה לתכנית תשולם מקדמה ע”ס 450 . מקדמה זו לא תוחזר במקרה של ביטול
יתרת התשלום ע”ס 4050 ₪ תשולם עד סוף אוגוסט 2023  ועד 4 תשלומים

בכל שאלה ניתן לפנות לרכזות התוכנית:
מיר   052-2359027   מייל: mirmaman61@gmail.com
שרית   054-3216196  מייל : saritelata@gmail.com

לתכנית 2022-23 – לחץ כאן
לתכנית 2023-24 – לחץ כאן