תוכנית תלת שנתית, לחשיבה התפתחותית – פסיכואנליטית על עבודה עם ילדים ונוער

מרכזי התכנית: מרגנית עופר  marganit.ofer@gmail.com ,  ויהושע (שוקי) דורבן jidamdoban@gmail.com

התכנית מיועדת לעובדים עם ילדים ונוער, המעוניינים להעשיר את עבודתם הקיימת, בתחום עיסוקם, בהבנות ובתובנת התפתחותיות ופסיכואנליטיות

בעקבות הקורונה ופניות רבות מהמעוניינים להצטרף לתכנית – ההרשמה תימשך עד ה 30/6/20

הולדת התוכנית וחזונה

במהלך שנות עבודתנו עם ילדים, מצאנו עצמנו חוזרים ומוטרדים משלושה נושאים:
1.הידע ההתפתחותי והחשיבה ההתפתחותית- פסיכואנליטית אינם נלמדים בשום מסגרת בצורה שיטתית דיה. במסגרת ההוראה ב’מסלול הילדים’ של המכון הפסיכואנליטי, המכשיר אנליטיקאים של ילדים, הבנו כי גם מטפלים מנוסים חסרים פעמים רבות את הידע ההתפתחותי מזווית אינטגרטיבית ורחבה יותר.
2. ‘בלבול השפות’ : ילד צעיר הסובל מאיחור או שיבוש התפתחותי, מטופל בד”כ ע”י צוות רב מקצועי. צוות רפואי, צוות טיפולי פרה-רפואי: פסיכותרפיה, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, וצוות חינוכי. הניסיון לימד אותנו כי כל תחום ותת תחום מדברים בשפה שונה. הבנה עמוקה של התהליכים הלא-מודעים, הפנים ובין-אישיים , בנפשו של הילד תורמת רבות לאופן בו הילד ומשפחתו מטופלים על ידי כל הגורמים המעורבים.
3. חשיבות ההפריה ההדדית בין העוסקים בתחומים השונים.
התוכנית ‘חשיבה התפתחותי-פסיכואנליטית על עבודה עם ילדים ונוער’ נולדה ונבנתה מתוך הבנות אלו. חשבנו שלמידה מסודרת, התפתחותית-פסיכואנליטית נדרשת בעת הזאת. זו אפשרות של בעלי מקצוע שונים להתבונן בילד, לחשוב הן את משימות התפתחות הנורמליות המצופות ממנו, הן את קשייו ההתפתחותיים והן את המענה הטיפולי הנדרש.
אנו ערים להבדלים בין בעלי המקצועות השונים ולערך של ניסיון עבודה. התוכנית נבנתה כך שבכל שלב מקצועי ובכל מקצוע ניתן יהיה לחשוב ולהעמיק בשאלות המרכזיות. חלק מהשיעורים משותפים לכולם וחלק ילמדו בקבוצות. החלוקה לקבוצות תהיה עפ”י מקצוע וניסיון רלוונטי.
אנו מזמינים את קהל המטפלים: פסיכולוגים, עוסי”ם, רופאים, מטפלים באומנות, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, את המורים והיועצים, ותיקים וצעירים, להצטרף ללמידה, להשפיע בתחום עליו הם מופקדים ובעתיד להפיץ את החשיבה ההתפתחותית הפסיכואנליטית.
אנו עומדים לרשותכם בכל שאלה והתלבטות,
בברכה,
יהושע (שוקי) דורבן
מרגנית עופר

 

קהל יעד
  1.   מטפלים שיש להם רישיון לעסוק בפסיכותרפיה כולל בוגרי בי”ס לפסיכותרפיה אחרים, המעוניינים בהעמקה בתחום הספציפי של טיפול פסיכואנליטי          בילדים ונוער.
  2.  מטפלים צעירים שיש להם רישיון לעסוק בפסיכותרפיה, או מתמחים וסטודנטים, המעוניינים להתמחות בעבודה פסיכואנליטית עם ילדים ונוער.
  3.  בעלי מקצוע שאין להם רישיון לעסוק בפסיכותרפיה, אך נמצאים בקשרים מהסוג הרפואי, התומך והמייעץ עם ילדים ונוער ומעוניינים להרחיב את   ידיעותיהם בתחום. הכוונה, לרופאי ילדים, אחיות טיפת חלב, קלינאי תקשורת, מרפאות ומרפאים בעיסוק, גננות וגננים, מורים ומורות, תומכי הוראה,   יועצים ויועצות חינוכיים וכו’.

הנרשמים יתקבלו לאחר הצגת תעודות והמלצות ושני ראיונות קבלה.

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים היא מודולרית, שנתיים בסיסיות ובשנה השלישית ניתן להתמחות בעבודה עם ילדים ומתבגרים הסובלים מאוטיזם , פסיכוזות וממגוון הפרעות התפתחותיות קשות. התכנית תפתח אחת לשנתיים.
הלימודים יתקיימו בימי שני אחה”צ משעה 15:00 עד 20:00 בבית החברה הפסיכואנליטית בישראל, ברחוב קרליבך 23 תל-אביב.
הלימודים יתקיימו חלקם בקבוצה גדולה בהרצאות פרונטליות וחלקם בקבוצות עבודה קטנות עפ”י הרקע המקצועי והניסיון הקליני.

מדיניות החברה ב”ימי קורונה” היא לעשות כל מאמץ לקיים למידה פרונטלית, בהתאם להנחיות ודרישות משרד הבריאות. במקרה ולא תתאפשר למידה פרונטלית או הסגר ביתי – הלמידה תיערך בזום.

 

לו”ז התכנית לשנה א’  2020/21

סימסטר א ‘
14.10 – ערב פתיחת שנה”ל של מרכז הלימודים בזום.
19.10 – פגישת הכרות של התלמידים עם צוות המורים.
26.10, 2.11, 9.11, 16.11, 23.11, 30.11, 7.12, 21.12, 28.12, 4.1, 11.1,
18.1 – מרתון הדרכות לאורך כל שעות הלימודים לכל הכיתה ביחד, עם שוקי דורבן ומרגנית עופר

14.1. – חופשת חנוכה
חופשת סימסטר: 25.1, 1.2, 8.2, 15.2

סימסטר ב’
22.2, 1.3, 8.3, 15.3, 22.3, 5.4, 12.4, 19.4, 26.4 ,3.5 , 10.5, 24.5, 31.5
7.6 – מרתון הדרכות לאורך כל שעות הלימודים לכל הכיתה ביחד, עם שוקי דורבן ומרגנית עופר
* בתאריכים 8.3, 15.3, 22.3 תמי פולק תלמד במקום שוקי דורבן

29.3 – חופשת פסח
17.5 – חופש. חג שבועות.

פירוט תכנית הלימודים
שנה א’

שיעור ראשון – פסיכופתולוגיה במבט התפתחותי פסיכואנליטי, מעוברות ועד התבגרות. חלק א, שנתי: יהושע (שוקי) דורבן.
הרצאות אורחות: ד”ר תמי פולק, ד”ר צ’ינסיה קליין, ד”ר יפעת ברונשטיין , מרגנית עופר.
שיעור שני – היסטוריה של הפסיכואנליזה של הילד, שנתי : טל וולפה – שריר. (הרצאות אורחות פירוט בהמשך)
שיעור שלישי – סמינרים קליניים – חלוקת קבוצות עפ”י מקצוע וניסיון קליני.

שנה ב’

שיעור ראשון – פסיכופתולוגיה במבט התפתחותי פסיכואנליטי, מעוברות ועד התבגרות. חלק ב, שנתי: יהושע (שוקי) דורבן.
שיעור שני – תאוריות מרכזיות בפסיכואנליזה של הילד.
לכל תאוריה יוקדשו מספר שיעורים שיועברו ע”י מרצה אחר/ת:
מ. קליין: יעל חנין.
אנה פרויד וממשיכיה: הלית סגיב.
ממשיכי קליין, גישת טוויסטוק, גיל הרך: אהוד וולפה.
מ. מאהלר, ומסטרסון – סימביוזה, ספרציה אינידיוידואציה בילדות ובהתבגרות: מרגנית עופר
וויניקוט: דפנה גולדנברג
אנליטיקאים צרפתיים: לא סופי
שיעור שלישי – סמינרים קליניים – חלוקת קבוצות עפ”י מקצוע וניסיון קליני.

שנה ג’

אוטיזם ופסיכוזה. שירי בן בסט, ד”ר אביגיל גולומב, רותי ויינברג, שגית יצחקי-קדם. (תוכנית לא סופית).
סמינרים קליניים לאורך שלוש השנים, יועברו ע”י : שירה נבו, עידית דורי, יהודית נייגט, הלית סגיב, דפנה גולדנברג, דפנה קוק, מירב עמיאל -דינשטיין, שגית יצחקי – קדם, יפעת זיבר, בן בסט שירי, מיכל נחמיאס דרסלר.
החלוקה לסמינרים תהיה עפ”י מקצועות וניסיון קליני ותתבהר לאחר סיום ההרשמה והקבלה.

∗ התכנית אינה סופית. ותכנים נוספים יתווספו בהמשך.

ייחודיות התכנית

1.     זו התכנית היחידה שמלמדת התפתחות, פסיכופתולוגיה וטכניקה טיפולית פסיכואנליטית באופן שהוא גם כרונולוגי וגם סינכרוני. הבנת הפסיכופתולוגיה נגזרת מידע והבנה מעמיקים בהתפתחות התקינה והטכניקה נגזרת מתוך הבנת הפסיכופתולוגיה והשלב ההתפתחותי.

2.     התכנית מציעה היכרות חיה ועדכנית עם העשייה הרבה והמאתגרת הנעשית כיום, בארץ ובעולם, בתחום הטיפול הפסיכואנליטי בילדים ובמתבגרים.

3.     התכנית מציעה בשנה השלישית התמחות באוטיזם ובפסיכוזה, בילדות ובהתבגרות.

4.     פונה לקהלים מגוונים.

 

תהליך ההרשמה

על  המועמדים להעביר את המסמכים הבאים :
טופס הרשמה
תולדות חיים אישיים (הכוונה לתיאור סיפורי, לא מקצועי). הטקסט לא יעלה על 3 עמודים, כשהוא מודפס באותיות בגודל  12
קורות חיים מקצועיים כולל לימודים רלוונטיים
העתקי תעודות של כל התארים האקדמיים
בנוסף, לפסיכולוגים – רישום בפנקס הפסיכולוגים ותעודת מומחיות. לפסיכיאטרים – תעודה על סיום שלב ב’ או תעודת מומחיות, לעו”סים קליניים – תעודת מ.א בע”ס קלינית.
למתמחים ולסטודנטים – אישור על לימודים או התמחות.
למטפלים ממקצועות נוספים – תעודת  על מקצועם הטיפולי או החינוכי או הרפואי.
2 המלצות שתשלחנה ביחד עם כל החומר.
תמונת פספורט סרוקה
תשלום דמי הרשמה (כמפורט מטה)
ההרשמה לתוכנית היא עד ה- 14 ליוני 2020

את המסמכים יש להעביר לחברה הפסיכואנליטית, במייל IPS@psychoanalysis.org.il

 

עלות התכנית

דמי הרשמה  – 800 ₪ – הסכום כולל דמי טיפול (300 ₪)  ותשלום עבור שני ראיונות הקבלה (500 ש”ח) .
תשלום זה לא יוחזר במקרה של אי קבלה ללימודים. תשלום עבור ראיונות יוחזר אך ורק אם יוחלט לא להזמין את המועמד לראיון.
מקדמה לשכ”ל – לאחר קבלה לתכנית תשולם מקדמה בסך 700 ₪. סכום המקדמה לא יוחזר.
למתקבלים יחשב סכום זה כחלק משכר הלימוד.
שכ”ל שנתי – 9,000 ₪  ישולם עד ה 30/8/20, (8,300 ₪ לאחר הפחתת המקדמה) עד 8 תשלומים.
במקרה של ביטול הלימודים, שבועיים לפני או אחרי תחילתם, יוחזר 80% משכר הלימוד.
במקרה של ביטול במהלך שנת הלימודים, לא יהיה החזר כספי.

(רשימת המורים והמדריכים חלקית, ותתפרסם במלואה בהמשך)

דמי הרשמה

מקדמה לשנה א’

טופס הרשמה

שכר לימוד שנה א’

מורים ומדריכים (רשימה חלקית)

שאלות נפוצות ותשובות

חרדות מוקדמות ותפקידן בהתפתחות הילד והמבוגר

הרצאתו של יהושע (שוקי) דורבן

ההרצאה התקיימה ב 12.5.20 ב ZOOM   

בהרצאה, משוחח דורבן עם מרגנית עופר ועונה גם על שאלות שנשלחו מהקהל.