רכזת – גב’ יעל בולג
על הקשבה ופרשנות – מיקה ענבר
בחשיבה הקלאסית, העיסוק הקליני המרכזי היה באפשרות לפגוש, להקשיב ולהכיר את הלא-מודע של המטופל ולהרחיב את הידע של המטופל על הלא-מודע שלו. ההקשבה למטופל עסקה בשאלות כיצד ניתן לראות רמזים ללא-מודע מבצבצים מתוך המפגש הטיפולי ומהתכנים שמביא אליו. עם ההרחבה של החשיבה לתיאוריות של יחסי אובייקט והזרם העצמאי, הורחבה ההתבוננות גם לשאלות הקשורות בטרנספרנס וביחסים החיים ברגע המפגש. במהלך הקורס נחשוב על המתח הזה, האם הוא באמת קיים? מה אנחנו מרוויחים ומפסידים כשאנחנו חושבים ומקשיבים באופן מסוים? למה אנחנו מקשיבים במהלך השעה הטיפולית? עד כמה התיאוריה משפיעה על ההקשבה שלנו? ואיך ההקשבה והתיאוריה משפיעות על מה שאנחנו מחזירים למטופל, על הפירוש שלנו ועל האופן שבו אנחנו רואים את התפקיד שלנו בחדר הטיפול?
נתבונן ונחשוב על שאלות אלה בעיקר דרך מאמרים של קליין וממשיכיה, ויניקוט וביון, ובעזרת חומר קליני. נעסוק גם בשאלות הקשורות בהקשבה ופרשנות במפגש הייחודי עם ילדים.
מיקום: בית החברה הפסיכואנליטית, רח’ ד’ישראלי 13, ירושלים.
מועדים: 8 מפגשים בימי שני, בין השעות 19:30-21:00, בתאריכים 2.12.24, 9.12.24, 16.12.24, 23.12.24, 30.12.24, 6.1.25, 13.1.25, 20.1.25.
מספר משתתפים: עד 10 משתתפים.