קורסים באזור הדרום

.

רכזת – גב’ הילה פורת פלג

 

התאוריה  ההתפתחותית של דונלד ויניקוט – מתחושת ממשות להכרה במציאות / אורית ליבוביץ

“בעשור המכונה שנות השלושים למדתי להיות פסיכואנליטי והרגשתי שעם קצת יותר הכשרה, קצת יותר מיומנות וקצת יותר מזל, אוכל להזיז הרים ממקומם באמצעות מתן הפרוש הנכון ברגע הנכון… אבל במוקדם או במאוחר מתחיל תהליך ההתקטנות והוא כואב בהתחלה עד שמתרגלים”.
כך כתב ויניקוט לקראת סוף ימיו. בצניעות בתשוקה וביצירתיות מופלאה תאר בכתביו את תהליך התפתחות האדם, עם דגש על החשיבות באוטנטיות וחיות.
בקורס נדון במושגים הייחודיים שמתאר ויניקוט בכתביו, תוך התייחסות לציר ההתפתחותי שהוא משרטט – מתחושת ממשות, דרך משחק במרחב המעברי ועד לעצמאות והכרה במציאות.
נתעמק במחשבות התיאורטיות, לצד ההשלכות הקליניות בעזרת קריאה משותפת בטקסטים לצד עבודה עם ונייטות שיביאו המשתתפים מעבודתם הקלינית.

הקורס מיועד למטפלים העוסקים בטיפול אישי מתמשך

 מיקום: קיבוץ גבולות
מועדים: 6 מפגשים בימי שלישי  19:00-20:30, בתאריכים: 28.10.25  4.11.25  11.11.25  18.11.25  25.11.25  2.12.25
מספר משתתפים: עד 15

להרשמה

 

הכאב הנפשי של המטפל / אורית ליבוביץ

“יש רק דבר אחד שמאז ומתמיד היה חשוב לי והוא שתדעו את עצמכם ותדעו את האחרים. זו  ידיעה שתאפשר לכם להפיק את המיטב ממה שהחיים נותנים לכם. כדי להגיע לזה, עליכם להתנסות וללמוד בכוחות עצמכם. אני יודע שהחיים עשויים להיות קשים מאוד ועלולים להרוס את הצמיחה. כל מה שאני רוצה זה שהחיים לא יהיו חסרי ערך. האושר של היום חייב הרבה לעבודת הפרך שקדמה לו. האושר של העתיד לעיתים תלוי בעבודת הפרך של ההווה. אין ברירה. אם עבודת הפרך היא הכרחית, יש לגשת אליה בקור רוח. אין טעם לעמוד בצד ולסמוך על היכולת או על המזל. שום יכולת ושום מזל לא יפצו על חסר בעבודה קשה”. מכתבים  של ביון לילדיו משנת 1964 בהיותו בן 67.
וילפריד ביון כתב על היכולת לשאת כאב נפשי כתמצית של בריאות נפשית. הוא שם דגש על המעבר מסימפטום שמייצג סבל לחיבור רגשי שמייצר כאב נפשי ובתקווה משחרר את הסימפטום.
להיות מטפל נובע מכאב נפשי ומייצר כאב נפשי. היכולת לשאת אותו בחיבור ולא כסימפטום היא המפתח להישג כפול – גם לכך שלא תיווצר טראומה משנית אצל המטפל וגם להיותו מטפל טוב יותר. מה זה אומר לשאת בחיבור ואיך עושים את זה?  על כך נחשוב יחד בסמינר. נקרא מכתביהם של ביון בולאס, קולטארט ועוד, וננסה, לשתף עד כמה שניתן, בקושי ובמופלאות של המקצוע שלנו. מה מעכב כל אחד ומה יכול לייצר מרחב לנשימה.

הקורס מיועד למטפלים העוסקים בטיפול אישי מתמשך.

 מיקום: מועצה אזורית אשכול
מועדים: שלושה ימי שישי 09:00-12:30, בתאריכים: 26.12.25  2.1.26  9.1.26
מספר משתתפים: עד 15

להרשמה

 

על אופני נוכחות טיפולית בעבודה הקלינית / דפנה גולדנברג, שירי בן בסט

בקורס נחשוב יחד על אופנות הנוכחות של המטפל המשתנה בין מטופל למטופל, בין פגישה לפגישה ולעתים גם בתוך הפגישה עצמה. שונות זו יכולה להתבטא למשל דרך תנועה בין נוכחות פרשנית על סוגיה השונים, פרשנות קלאסית- נוכחות חוקרת (פרויד, סטרייצ’י), פרשנות בפעולה (אוגדן, דורבן) ופרשנות מבנה, לבין נוכחות של הוויה (ויניקוט, קוהוט). נדבר על הקשר בין אופנות הנוכחות לבין הסוגים השונים של החרדות ונתמקד בחרדות ראשוניות, המאפיינות מצבי נפש ראשוניים, ועל הקשר בין מצבים אלו לטראומה.  חלק תיאורטי זה יתחבר לאתגר העומד בפני המטפל המתייצב בקליניקה מול מטופלים המתמודדים עם חרדות אלו, וילווה בהצגת חומרים קלינים ותיאורי מקרים של ילדים ומבוגרים.

הקורס מיועד למטפלים בעלי ניסיון קליני של חמש שנים ומעלה, יכלול 8 פגישות בנות שעה וחצי כל אחת, ויתקיים אחת לחודש.

מיקום: במרכז הטיפולי “גפנים” באופקים.
מועדים: ימי רביעי, 20:00-21:30, בתאריכים 22.10.25, 19.11.25, 17.12.25, 28.1.26, 25.2.26, 26.3.26, 29.4.26
מספר משתתפים: עד 12

להרשמה

 

על הקשבה פסיכואנליטית /    ד״ר שרון שטרית

״מפליא הדבר שלא מודע של אדם אחד יכול להגיב ללא מודע של האחר מבלי (שהתגובה תצטרך) לעבור דרך המודע. ראוי לחקור עניין זה…״ פרויד, 1915.
לב התיאוריה הפסיכואנליטית הוא הלא מודע, זו ההמצאה של פרויד. בסמינר נעסוק בהקשבה ללא מודע ובגילוי האופנים בהם הוא מתגלה, שהרי הוא תמיד מופיע בהסוואה, בתחפושת ואף פעם לא באופן ישיר וגלוי, ועל כן דורש פיענוח.
נדון במה יכול להגביל את ההקשבה שלנו. בהקשר זה אתייחס לאופן הפעולה של הנרקיסיזם בנפש, ככוח הגנתי החותר לעקוף כאב, פגיעות, תסכול, ו״לא רוצה לדעת״, וכך חוסם גישה ללא-מודע ולחיבור לאמת נפשית הן אצל המטופל והן אצל המטפל.
נקשיב לאופני התגוננות אלו גם בהקשר של הכאן ועכשיו הטראומטי, הכואב והמכביד של חיינו. כמו כן, נדון בהקשבה להתערבויות שלנו, איך אנחנו יודעים שההתערבות שלנו נכונה או מוטעית? איך אנחנו יודעים שאנחנו בכיוון? נדבר על מה היא התערבות אֶפקטיבית ועל האופנים שניתן לבחון זאת כשאנו מקשיבים למטופל. בהקשר זה, נעסוק גם בשאלה איך אפשר לראות התפתחות נפשית בטיפול ובכלל.
נקרא טקסטים של פרויד, ביון ופיימברג (יתכן שיהיו שינויים), ונעמיק את ההבנה באמצעות דוגמאות קליניות.

מיקום: מרכז גפנים, אופקים
מועדים: ימי ראשון בבוקר בין השעות 10:00-11:30 בתאריכים: 4.1.26, 18.1,  1.2,  15.2, 1.3, 15.3, 29.3
מספר משתתפים: עד 12

להרשמה

 

על דחפים של מלחמה ואהבה – קריאה בכתביו של פרויד / חנן הלר

מיניות ותוקפנות בחשיבה הפרוידיאנית הם ביטויים אנרגטיים של שני הדחפים היסודיים: דחף החיים ודחף המוות. בעוד שדחף החיים באמצעות האנרגיה המינית וכוח האהבה (ליבידו) דוחף לשימור החיים, להפריה, ליצירת חיבורים ולבנייה –  דוחף דחף המוות להרס, פרוק וחורבן.
“אך בל ניחפז להחיל כאן את קני המידה הערכיים של טוב ורע”, כותב פרויד, “שכן אין הדחף האחד יכול בלי הדחף השני, ופעולתם המשותפת והמנוגדת של השניים אחראית לכל תופעות החיים.”
בקורס נקרא קטעים מתוך מאמריו של פרויד על מיניות אהבה וגם על שנאה, נראה איך בכתיבתו  מונחת התשתית למעבר מתורת דחף לתורת יחסיי אובייקט, ונבחן את הרלוונטיות של רעיונותיו לקליניקה של היום.

סדנא בת 3 מפגשים של שלוש שעות כל אחד.

מיקום: באר שבע (מיקום מדויק יפורסם בהמשך)
מועדים: בימי שני בין השעות 15:00-18:00, בתאריכים  11.5.26, 18.5.26, 25.5.26
מספר משתתפים: עד 15

להרשמה

 

“אין אמת בלי חסד” * – מקומו של האובייקט הטוב בחשיבה הקלייניאנית והפוסט קליניאנית  / ליאת שורק

השאיפה והחיפוש אחר האמת הנפשית נמצאים בלבה של החשיבה הקלייניאנית. זו משימה נפשית מורכבת, וכואבת במיוחד, כאשר אנחנו נפגשים בחוויות נפשיות המעוררות חרדות סכיזו-פרנואידיות.
בלב התאוריה נמצאים האובייקטים הטוב והרע. אולם נדמה שלמרות מרכזיותו וחשיבותו, האובייקט הטוב נבלע בכתביה של קליין. האובייקט הטוב הוא חווית הקשר אם-מטפלת/תינוק-מטופל המסוגלת להכיל את החוויה הנפשית ולעזור לו להבינה. הפנמה זו היא חלק מיצירת גרעין האני והאני העליון המיטיב, מאפשרת מעבר לעבר העמדה הדיכאונית והוא קשור לייצר החיים.
הקשר עם האובייקט הטוב מאפשר את היכולת לשאת חוויות טובות ורעות. ובמבט אל הפרקטיקה,  על מנת שמטופל יוכל לשמוע את הפרוש הניתן, על חלקיו השונים, הוא זקוק לאובייקט פנימי נוכח וטוב.
ברנמן (2006): “רק מטופלים בעלי גישה לאובייקט הטוב מסוגלים לעשות את השימוש בפירוש הנטיות ההרסניות בדרך שתסייע להם במאבקם עם שנאה ועם אהבה”.
בסמינר נתעמק במהותו של האובייקט הטוב לפי קליין ובכתביו של אריק ברנמן מתוך “החייאתו של האובייקט הטוב האבוד” ונחשוב על פרקטיקה קלינית תוך שימוש דוגמאות מהקליניקה של המשתתפים.
(*אירמה ברנמן פיק מצטטת את אריק ברנמן)

מיקום:  באר שבע (מיקום מדויק יפורסם בהמשך)
מועדים: ימי שני בין השעות 18:00-21:00, בתאריכים 16.2.26, 23.2.26
מספר משתתפים: עד 10

להרשמה

חנות – הרשמה לכל הקורסים
חזרה לדף הבית של “התקרבות”