קורסים באזור חיפה והצפון

רכזת – גב’ יעל רם סמילה

‘מתחילים – טייק 2’: על שלבי הפתיחה בפסיכותרפיה דינאמית / ברק גל

הפניה לפסיכותרפיה מעוררת לרוב אמביוולנציה וכרוכה, לצד המשאלות העמוקות והציפיות המודעות, גם בהתגברות על מחסומים ותמרורי אזהרה, הקשורים לחוויות העבר של הפונה במערכות יחסיו המשמעותיות.
כמו באקספוזיציה של נובלה, בשלבי הפתיחה עולות על בימת הטיפול הדמויות המשמעותיות בעולמו של הפונה ומתחילים לצאת לאור הקונפליקטים, החרדות, הכמיהות וההגנות מפניהן.
הקורס יעסוק בקשיים ובאתגרים, בהתרגשות ובתקווה, המאפיינים את ראשית הטיפול ואשר מלווים אותו פעמים רבות לכל אורכו. נתחקה אחר החלוקה של אוגדן להיבטים אונטולוגיים ואפיסטמולוגיים בפסיכואנליזה, נחשוב יחד, תוך קריאה בכתביהם של תאורטיקנים שונים (פרויד, אוגדן, קולטרט ואחרים) ותוך שימוש בחומרים קליניים, כיצד ניתן להעריך את מידת ההתאמה לטיפול דינאמי, לעודד סקרנות אינטרוספקטיבית, לעורר את הפונקציה הפסיכואנליטית של הנפש ולאפשר מגע הולך ומתרחב עם העולם הפנימי.

מיקום: רחוב הסיפון 2, כפר ויתקין
מועדים: 6 מפגשים בימי שני בשעות 10:30-12:00, בתאריכים 20.10.25, 27.10.25, 3.11.25, 10.11.25, 17.11.25, 24.11.25
מספר משתתפים: עד 8

להרשמה

 

על האופנים שבהם המטופל מספר את סיפורו בטיפול / רוני יושע שדה

דרך מאמרים קליניים ודוגמאות שיעלו מהקבוצה, ננסה לבחון את האופנים השונים שבהם מטופלים מספרים (או מסתירים) את סיפורם בטיפול. כיצד הם מספרים על עברם, על דפוסי היחסים שלהם ועל עולמם הפנימי, דרך התוכן המסופר וגם מעבר לתוכן הגלוי, למשל: דרך ההעברה וההעברה הנגדית, acting out, דרך חלומות, דרך הגוף, ועוד. ננסה להבין את המשמעות הטיפולית של “לספר את הסיפור”, כתהליך שבו אדם מכיר את עצמו בנוכחות אחר, ונשאל: האם ההסכמה להיחשף היא כלי לריפוי או מטרה בפני עצמה?

מיקום: רחוב הנרקיסים 1, חיפה
מועדים: 8 מפגשים בימי שני, אחת לשבועיים, בשעות 10:00-11:30, בתאריכים 20.10.25, 3.11.25, 17.11.25, 1.12.25, 15.12.25, 29.12.25, 12.1.26, 26.1.26
מספר משתתפים: עד 6

להרשמה

 

גלגוליה של המיניות הילדית / גב’ חן רן אלמוג

בפתח הפרק על המיניות הילדית בשלוש המסות פרויד כותב: “חלק מהדעה הרווחת באשר לדחף המיני היא, שהוא נעדר בתקופת הילדות ומתעורר רק בפרק החיים שנקרא התבגרות”. הוא ממשיך וקובע כי,  “אין זו רק טעות פשוטה, אלא אף טעות הרת תוצאות…”. בהמשך לעמדה פורצת-דרך זו של פרויד, ננסה לחקור ולהתחקות אחר הופעתה ומשמעותה של המיניות הילדית ואחר האופן שבו מושג זה שזור בתולדות הפסיכואנליזה ומקבל מקום מרכזי בהבנת התפתחותו ונפשו של האדם
נעסוק במקומה של המיניות הילדית אצל פרויד, שנושא זה ממשיך ומלווה את עבודתו לכל אורכה, נתייחס להיבטים מודחקים ולא מודעים של מיניות, שמקורם במיניות הילדית, ונתבסס בעיקר על קריאה בשלוש המסות (1905).  בהמשך, נעקוב אחר כיוונים נוספים בהבנת המיניות הילדית מתוך חשיבתה של מלאני קליין וממשיכיה. נכיר את רעיונותיה של קליין בדבר “האדיפוס המוקדם” ואת פיתוחיו של בריטון, המתייחס להתפתחותן של תצורות שונות של יחסים משולשים, הבאות לידי ביטוי גם ביחסים תוך נפשיים וחשובות במיוחד להבנת יחסי ההעברה בטיפול.
לאורך המפגשים נשאף ליצור חיבור בין הרעיונות התיאורטיים לבין המבט הקליני ולחשוב על דוגמאות ושאלות שעולות מתוך עבודתנו הטיפולית.

 מיקום: בית קשת
מועדים: 3 מפגשים כפולים עם הפסקה, בימי רביעי בין השעות 17:00–20:15, בתאריכים  11.3.26, 18.3.26, 25.3.26
מספר משתתפים: עד 8 משתתפים

להרשמה

 

צרות עין והכרת תודה / שגית יצחקי קדם

בקונגרס הבינלאומי לפסיכואנליזה, ב-1955, קליין הציגה לראשונה את רעיונותיה על “צרות עין ראשונית”. רעיונות אלה היו נועזים ומהפכנים, ומאז ועד היום מעוררים חשיבה ומחלוקת. אצ’יגוין כתב: “…צרות העין המוצגת בספר קטן אך משמעותי זה היא דבר חדש לחלוטין, ומסיבה זו היא מעוררת הערצה, דחייה, מחלוקת- ואף צרות  עין!” (בתוך רות’ ולמה, 2008,  עמ’ xv).
נקרא יחד בתשומת לב ובקצב איטי את תרומתה החדשנית האחרונה של קליין, וננסה להבין מדוע לקראת סוף חייה היה כה חשוב לקליין להציע מושג חדש, “צרות עין ראשונית”, שישלים את התפיסה שלה אודות ההתפתחות האנושית בינקות ובכלל.
חשיבה זו אודות צרות העין הראשונית, נובעת מקבלתה של קליין את החשיבה של פרויד אודות קיומו של דחף המוות, ומהעמדתה את הקונפליקט הבסיסי בין דחף החיים לדחף המוות בבסיס המבנה הנפשי כמחולל מרכזי של כלל התהליכים הנפשיים. לכל אורך חשיבתה וכתיבתה, קליין מחזיקה בצמדי ניגודים דיאלקטיים המהווים קטבים ביניהם נוצרת החוויה הנפשית: דחף החיים ודחף המוות, אהבה ושנאה, וכעת גם: צרות עין והכרת תודה. האחת מסוכנת להתפתחות הנפשית, והשנייה מקדמת אותה. ההכרה בשני זרמים נפשיים אלה והאפשרות של אינטגרציה ביניהם מהווה את ההצעה הנרחבת ביותר של קליין לבריאות נפשית.
נחשוב יחד, נעלה דוגמאות מהחיים ומהקליניקה, ונשתמש בטקסט מורכב זה כהזדמנות להתבוננות בתאוריה הקלייניאנית בכללותה, כפי שהתגבשה בחשיבתה של קליין לקראת סוף חייה.

מיקום: הדרך לים 33, כפר חיים
מועדים: 6 מפגשים בימי רביעי בין 08:00-09:30, בתאריכים 12.11.25, 19.11.25, 26.11.25, 3.12.25, 10.12.25, 17.12.25
מספר משתתפים: עד 8

להרשמה

חנות – הרשמה לכל הקורסים
חזרה לדף הבית של “התקרבות