רכזת – גב’ חוה פרומקין לויאן
פרויד לימים קשים / גב’ דודי בלט
“ארעיות/ על דברים בני-חלוף” (1916), “אבל ומלנכוליה” (1917), “מחשבות לעת מלחמה ומוות”(1915) ו”תרבות בלא נחת” (1930) ו”למה מלחמה?” (1932) הנם חמישה פריטים ידועים במחשבת פרויד. שלשת הראשונים בהם נכתבו בצל הימים הקשים של מלחה”ע הראשונה, ואילו הרביעי והחמישי נכתבו בצל התחזקות התנועה הנאצית. נראה כי הקשרים היסטוריים אלה השפיעו על הכתיבה, אולם התובנות העולות מתוך כתבים קלאסיים אלה הנן תובנות על-זמניות, שמעבר לזמן ולמקום. אלה נוגעות לאובדן, אבל, מלחמה, מוות, תרבות ועוד.
הקורס מבקש לדון הן בהשפעות האפשריות של הימים הקשים על הכתיבה והן בתהליכי ההתפתחות של קווי מחשבה שונים בתיאוריה הקשורים למוקדם ומאוחר יותר במחשבת פרויד, ולשמש בכך משענת לחשיבה פסיכואנליטית על הנעשה בתוך הנפש ומחוצה לה בימים הקשים הנוכחיים.
מתענינות ומתענינים מכל רמות הידע וללא כל ידע מוקדם מוזמנים להצטרף, דווקא עכשיו, ללימוד משותף בקבוצה קטנה על מנת להתקרב ליופי, לעומק ולחיות העשירה של כתבי פרויד. נקרא יחד חלקים מהכתבים המורכבים האלה בקריאה צמודה, נתעכב לפי הצורך על הבהרת מושגים מרכזיים ונקודות חשובות בהתפתחות התיאוריה ונדון ברלוונטיות של הדברים מתוך נקודות המבט של המשתתפים.
מיקום: בית החברה הפסיכואנליטית, רחוב קרליבך 23, תל אביב יפו.
מועדים: ארבעה מפגשים כפולים (שלוש שעות כולל הפסקה) בימי שישי בין השעות 9:00-12:00.
תאריכים: 6.12.24 13.12.24, 20.12.24, 3.1.25.
מספר משתתפים: 10
התפתחות נפשית נורמלית / מר עמית אדלשטיין
לאחר שנים רבות בעבודה עם מטופלים קשים הסובלים מסכיזופרניה ומאוטיזם, כותבת מג האריס, הגיע מלצר אט אט להבנה כי התפתחות נורמלית מורכבת ומתגמלת יותר לחקירה. פסיכופתולוגיה יכולה אמנם להראות מסובכת אולם מדובר בהתרשמות שטחית בלבד, כשם ששקרים, כפי שכותב ביון, מומצאים על ידי האישיות. אמת, לעומת זאת, לא ניתן לפברק וצריך לגלות. האמת של ההתפתחות הנורמלית היא זו שמהממת וקשה להבנה.
בקורס זה נבקש לחשוב על התפתחות ומורכבות נפשית, על הצורך והאתגרים שבהן, ולמשמעות הנגזרת מכך לגבי הטיפול הפסיכולוגי. מצד אחד נחקור את היכולת והחשיבות לחוות את הרגשות העוצמתיים ולהמשיג מקורם, ומצד שני את היכולת לשאת חרדה, לא פעם מורטת-עצבים ומייסרת, הכרוכה באי ידיעה ובהמתנה. לשם כך נקרא רעיונות מאסכולות פסיכואנליטיות שונות ומגוונות, החל מפרויד ועד אוגדן, כשחשיבתו של ביון תהווה מסגרת להחזקת המתח שבין החוויה להפשטה שלה.
מיקום: מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל, קרליבך 23 תל אביב.
מועדי הקורס: שמונה פגישות בימי רביעי, בין השעות 20:00-21:30, בתאריכים 20.11.24, 18.12.24, 15.1.25, 19.2.25, 19.3.25, 9.4.25, 21.5.25, 18.6.25.
מספר המשתתפים: עד 12.
קריאה נוירו-פסיכואנליטית בכתבים של פרויד – היסטריה / ד”ר יפתח בירן
פרויד הציע ב ״מעבר לעקרון העונג״ שהביולוגיה, ״מלכות האפשרויות הבלתי מוגבלות״ תיתן מענה ופתרון לרבות מהשאלות הדינמיות שהוא מעלה. מטרת הקורס לעיין במספר מאמרים של פרויד העוסקים בהיסטריה, תוך בחינה בדיעבד של האופקים הנוירולוגים של חשיבתו הפסיכואנליטית ועדכונים מתוך פרספקטיבה של מדעי המוח העכשוויים.
הקורס יפתח בפרויד המוקדם ויתקדם על פי רוב כרונולוגית. נקרא בין השאר את דו״ח ההשתלמות של פרויד בפריז, מאמרים מוקדמים של פרויד על היסטריה משנות השמונים והתשעים של המאה ה-19, קטעים מ ״מחקרים בהיסטריה״ (1895), תיאור המקרה של דורה – ״פרגמנט מתוך אנליזה של היסטריה״ (1905) ומאמרו של פרויד על הפרעות ראייה היסטריות (1910) ולבסוף אם יתאפשר נעשה קפיצה אחורה בזמן וניגע ב-״פרויקט לפסיכולוגיה מדעית״.
הקריאה תהייה בחלקה קרובה לטקסט ובחלקה עם קשב מרחף ומעט מרוחק. במהלך הקורס ישובצו תיאורי מקרים של מטופלים ״נוירולוגים״ ומטופלים ״רגילים״. אתם מוזמנים להביא תיאורי מקרים רלבנטיים ויחד נחשוב כיצד ניתן להעשיר את החשיבה הדינמית מתוך הבנה מוחית.
מיקום: שדרות דוד המלך 1, תל אביב.
מועדים: שישה מפגשים בימי ב׳, בין השעות 19:30-21:30, בתאריכים 28.10.24, 4.11.24, 11.11.24, 25.11.24, 2.12.24, 9.12.24.
מספר המשתתפים: עד 8.
היבטים קליניים של רגרסיה / גב’ סופי דביר
“מקובל לחשוב שיש מידה של סכנה ברגרסיה של מטופל במהלך פסיכואנליזה. הסכנה אינה ברגרסיה אלא באי נכונותו של האנליטיקאי לפגוש ברגרסיה ובתלות שהיא חלק ממנה” (וויניקוט, 1954).
במהלך הקורס נתעמק בהבנת משמעות הרגרסיה בעבודה הקלינית, בחשיבות קיומה ובאופן בו עובדים עם מצב מורכב זה, המכיל בתוכו חזרה אל מצב הכשל הראשוני, אל הייסורים, הכאב והפחד; אך בו זמנית גם אל האפשרות לתיקון הכשל, ולהתפתחות וצמיחה נפשית מחודשת ואמיתית.
בקורס נקרא בכתביו של וויניקוט לצד קריאה בכתיבתם של פרנצי, חאן, באלינט, אוגדן, אייגן, בולאס, אשל ועוד, המרחיבים ונוגעים בעבודתם בסוגיית הרגרסיה.
מיקום: רח’ דרך העמק 8, גני תקווה.
מועדים: 10 מפגשים בימי שני, בין השעות 20:30- 19:00, בתאריכים 4.11.2024, 11.11.24, 18.11.24, 25.11.24, 2.12.25, 9.12.25, 16.12.25, 23.12.25, 6.1.25, 13.1.2025 (בתאריך 30.12.2024, בחנוכה, לא יתקיים מפגש).
מספר משתתפים: עד 10.
פסיכואנליזה זוגית ומשפחתית במאה ה- 21 / דר’ חני מן שלוי
הסדנא תאיר את עולם הדינמיקה הנסתרת המנהלת את הזוגיות. כך, נאפשר לכל מי שעוסק בטיפול להיכנס לעולם הטיפול הפסיכואנליטי הזוגי, להכיר את הרבדים הלא מודעים המתקיימים בקשר הזוגי והמשפחתי, ולהבין מדוע גוף יידע זה חשוב גם לכל העוסקים בטיפול אישי פסיכואנליטי.
נכיר את מגוון הגישות המרכזיות בפסיכואנליזה הזוגית והמשפחתית, ונהפוך את המושגים התיאורטיים והקליניים המורכבים לנגישים.
הסדנה תכלול ארבעה מפגשים של שיעורים כפולים – שני שיעורים של שעה וחצי בכל מפגש: הראשון (9:00-10:30) יתמקד בהיבטים התאורטיים של סוגיות מרכזיות בפסיכואנליזה של הזוגיות במאה ה- 21, והשיעור השני (10:45-12:15) יתמקד בהתנסות חווייתית תוך יישום ההיבטים התאורטיים.
בשיעור הראשון נכיר את הגישה ההתייחסותית האמריקאית, בשני את הגישה הבריטית, בשלישי את גישות ה-Link הדרום אמריקאיות, הצרפתיות והאיטלקיות, וברביעי נתמקד בתהליכים תוך אישיים וזוגיים לא מודעים האופייניים לחברה הישראלית.
מיקום: מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטי, רח’ קרליבך 23, תל אביב.
מועדים: ימי שישי בין השעות 09:00-12:15, בתאריכים 8.11.24, 15.11.24, 22.11.24, 29.11.24.
מספר משתתפים: עד 24.
חרדות ראשונית, ההתארגנות הנפשית מולן וההקשבה להן בקליניקה / גב’ חוה פרומקין
נבחן ונחשוב את מושג החרדה השגור בחשיבה הפסיכואנליטית, תוך שנכוון להקשבה לאזורי החרדות האופייניות לראשית החיים, לארגוני אישיות פתולוגים, וכן למובלעות נפשיות בארגוני אישיות ‘מפותחים’ ובמטופלים נוירוטים.
נסקור את מושג החרדה לסוגיה, לדינמיקה הפנים-נפשית שלה ולהתארגנות הנפשית סביבה בחשיבתם של פרויד, קליין, וויניקוט, ובחשיבה הפוסט קליניאנית המתמקדת באזורי חרדה ראשוניים וקדם-ייצוגיים כביק, מלצר, טסטין ואוגדן. נשלב קריאה תאורטית עם חומרים קליניים ובאמצעותם ננסה לפתח את ההקשבה לאזורי חוויה אלו ולאופן בו ניתן לעבוד איתם במפגש הטיפולי.
מיקום: מרכז הלימודים של המכון הפסיכואנליטי, קרליבך 23, תל אביב
מועדים: 5 מפגשים בימי שני בשעות 17:30- 20:45 (כולל הפסקה של 15 דקות), בתאריכים 23.6.25, 30.6.25, 7.7.25, 14.7.25, 21.7.25.
מספר משתתפים: עד 12.
קריאה בכתבי וויניקוט מהיבט רוחני של הפילוסופיה של הבודהיזם – תודעה, משחק ומציאות / גב’ מיקי פטרן
בקורס נכיר מושגים בודהיסטיים ונחבר אותם למחשבה הפסיכואנליטית של ויניקוט.
הממד הרוחני בפילוסופיה ובמדיטציה הבודהיסטית מתייחס לחקר ההוויה הפנימית. לחקר התודעה ולגילוי הטבע האמיתי של המציאות. כולנו מבקשים אושר ומחפשים להפחית סבל. הכשל הטראגי – אליבא הבודהיזם, שאנחנו ‘טועים בכוון’ – מתוך התניה ראשונית של ‘עיוורון’ ומוגבלות החושים. כך המצפן המנטאלי שלנו מכוון לקליפה הכוזבת המקובעת, ולא לליבה חבויה, עמוקה של האמת: ‘חכמת הריקות’, ‘התהוות גומלין’ ותלות הדדית קיומית. כאשר התודעה בהתמרה, היא מתקרבת לבהירות ולצלילות בסיסית. הפוטנציאל הטוב של אהבה וחמלה גדולה, שגלומות בחובנו ינבע בספונטניות, כאשר נהייה באמת עמוקה ופנימית של הבנת הקיום. (נדגים דרך מקרים קליניים).
אליבא דויניקוט, המצב הקיומי הוא משחקיות של תלות הדדית. נוכחות פסיכואנליטית חומלת של משוקעות אימהית, שמאפשרת הבשלה מ’תלות מוחלטת’ עד ‘לקראת עצמאות’. תמיד תהיה תנועת התהוות בהשתנות מתמדת – בתלות בסבות פנימיות ובתנאי הסביבה. רעיונות כמו המרחב הפוטנציאלי, האיכות המשחקת, היצירתית הבוראת של תנועת הנפש, עצמי אמיתי ועצמי כוזב, האינקומוניקדו, ובעיקר ההגות הפרדוקסלית – מקבלים ממד של עומק, מתוך חבור להבנה הבודהיסטית של הטבע החבוי של התופעות ושל ‘העצמי’. רעיון ‘הלא מודע’ מתרחב לתודעת האין סוף..
התכלית המשותפת של הפסיכואנליזה של ויניקוט ושל הפסיכולוגיה הבודהיסטית היא לממש את הפוטנציאל הטוב של העצמי האמיתי ולאפשר התמרה מתוך חיבור לאמת. נכיר רעיונות בודהיסטיים כמו: ‘אמת קונבנציונאלית’ ו’אמת מוחלטת’. אשליה של נפרדות ו’העדר עצמי’ נפרד, קבוע עצמאי, שקיים באופן מוצק וקונקרטי מצד עצמו. כך מתוך ההבנה המתחדשת נפרשת המהפכנות הפסיכואנליטית הרדיקלית של ויניקוט.
איך נוכל להשתחרר מהיאחזות? להתחבר לטבע אמיתי ועמוק – ‘טבע הבודהה’ – הפוטנציאל האין סופי לריפוי ולהחלמה. האיחוי של הפילוסופיה של הבודהיזם עם הפסיכואנליזה של ויניקוט מהווה ‘מצפן ‘ לשחרור מאחיזה במצבי הוויה עוכרים של סבל ואומללות. להתמרה של דפוסים מופנמים, שנפרשים במצבי העברה – העברה נגדית. מתוך השבת תנועה יצירתית של ‘עצמי אמיתי’ משוחרר ופתוח – נפתח מרחב פוטנציאלי של הרפיה מאחיזה ב’עצמי כוזב’, מוצק ומקובע. כך מתוך חיבור להוויה רחבה, שקטה ויודעת עשויה להיות מושבת תנועת זרימה וחיות. מתוך ידיעת השזירות של ההשתנות המתמדת, עשויה להתעורר בספונטניות האחריות האתית לזולת.
הבודהיזם יהווה רקע לקריאה מונחית במאמרים של ויניקוט ולהבנה מחודשת של מושגיו. נתייחס ליישום של ההבנה הזו בתוך טיפולים של המשתתפים והמנחה.
מיקום: רח’ השקד 9 פינת דרך הגן, רשפון.
מועדים: 6 מפגשים בימי חמישי בין השעות 10:30-12:00, בתאריכים 9.1.25, 16.1.25, 23.1.25, 30.1.25 , 6.2.25, 13.2.25.
מספר משתתפים: עד 8.
ה-SETTING הטיפולי – התבוננות פסיכואנליטית על שינויים, תנועות והפרעות ב-SETTING / גב’ נאוה אפלבוים-גביש
אחד היסודות הבסיסיים עליו מושם דגש רב בהכשרתנו ובעבודתנו הטיפולית הינו ה-SETTING הטיפולי, אשר מהווה מסגרת הכרחית לקיומו של תהליך טיפולי משמעותי. שינויים ב-SETTING (כגון: שינויים בתדירות הפגישות, ביטולים, איחורים, ענייני תשלום ועוד מגוון תנועות, הפרעות והפרות למיניהן) הינם דבר שבשגרה בעבודתנו היומיומית. קורס זה מציע התבוננות וחשיבה מעמיקות על המשמעויות הנסתרות והלא מודעות שיכולות להיות מקופלות ומגולמות באיזור התרחשות זה של המרחב הטיפולי.
בקורס תוצגנה תחילה משנתם של פסיכואנליטיקאים שונים שעסקו ב-SETTING הטיפולי, בתפקידו ובחשיבותו (פרויד, וויניקוט, אצ’גויין ועוד), ובהמשך נתעמק בחשיבה הפסיכואנליטית העוסקת בשינויים המתרחשים ב-SETTING כביטויים לתקשורת לא מילולית ובפעולה, העשויים לבטא, למשל, Enactment של יחסי האובייקט המופנמים, ביטויים של עצמי אמיתי, של חלקים פסיכוטיים באישיות, ועוד. נחשוב גם על מצבים הפוכים בהם קיימת היצמדות נוקשה ל-SETTING, כביטוי אפשרי, למשל, לסטגנציה ולתקיעות בטיפול (קינודוז, גבארד, בלכר, ועוד). הקורס ילווה בקריאה תיאורטית וכן בדוגמאות קליניות של המנחה והמשתתפים, מתוך עבודתם בקליניקה.
מיקום: רח’ סירקין, כפר סבא (כתובת מדויקת תימסר לנרשמים).
מועדים: 8 מפגשים בימי ראשון בין השעות 18:00-19:30, בתאריכים 10.11.24, 17.11.24, 24.11.24, 1.12.24, 8.12.24, 15.12.24, 22.12.24, 29.12.24
מספר משתתפים: עד 8
הזקנה, עבודת האבל, המלנכוליה ודחף החיים – גב’ עידית וינקלר*
הקורס יעסוק בהיבטים הקליניים של הזקנה ובאופן בו נגזרים עבודת האבל ודחף החיים במסגרת ההמשגה הפסיכואנליטית.
התפתחות הרפואה המודרנית פותחת מרחב חדש של המשגה על בזקנה. המקרים הקליניים מתארים באופן פנומנולוגי את הזקנה כהוויה ללא גיל ספציפי, כאשר לעיתים היא משמשת מטאפורה לסוף החיים ולעיתים דרך לדבר על חוויית הדיכאון או המלנכוליה. זמן הזקנה הינו תחילתו של ארגון מחדש של הליבידו והגילוי של התאמות הגנתיות חדשות בצד עבודת האבל על כל מה שאבד.
הקורס יבחין בין המלנכוליה לבין הדיכאון לפי ההבחנה של פרויד, והלמידה תהיה שזורה ביצירות ספרותיות ובהתאם לעבודה האסוציאטיבית של הקבוצה.
נתמקד בשני מאמרים של פרויד:
On Transience (1915).
Mourning and Melancholia (1917). (הקריאה במאמר הזה תהיה חלקית)
ובסיפור הקצר של קלריס ליספקטור:
“הטיול הגדול” (2001), בקובץ “אושר סמוי”.
מיקום: רחוב רב אשי 10, קומה 6 דירה 22, תל-אביב.
מועדים: 8 מפגשים אחת לחודש, בימי שני בין השעות 16:30-18:00, בתאריכים 7.10.24, 4.11.24, 2.12.24, 6.1.25, 3.2.25, 3.3.25, 7.4.25, 5.5.25.
מספר משתתפים: עד 8.
*פסיכולוגית קלינית ומדריכה, פסיכואנליטיקאית בחברה הבלגית לפסיכואנליזה, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל.
מכפיית החזרה אל התחלה חדשה – גב’ מיכל עוזיאלי
המושג ‘כפיית החזרה’ הוזכר לראשונה על ידי פרויד ב 1914 במאמרו ‘היזכרות חזרה ועיבוד’ ואחר כך ב-1920 במאמרו ‘מעבר לעקרון העונג’. כפיית החזרה הינו תהליך שבאמצעותו הסובייקט מזמן את עצמו באופן אקטיבי למצבים קשים וכואבים, ובכך חוזר על חוויות ישנות טראומטיות תוך תחושה כי מדובר בדבר-מה שמניעיו נעוצים כל כולם בהווה. הפסיכואנליזה חוזרת לעיתים קרובות לדון במושג סבוך זה. בקורס ננסה להתחקות אחר התפתחות המושג, ובמאמצים הקליניים לפוגג את הכפייה החזרתית ולצאת להתחלה חדשה.
מיקום: רח’ הזיתים 14, שכונת גן רש”ל, הרצליה.
מועדים: 8 מפגשים בימי חמישי, בין השעות 09:30-11:00, בתאריכים 27.3.25, 3.4.25, 10.4.25, 24.4.25, 8.5.25, 15.5.25, 22.5.25, 29.5.25.
מספר משתתפים: עד 8.
נרקיסיזם פתולוגי, נרקיסיזם פתוגני – ד”ר הלה יהלום
הספרות המקצועית שופעת כתבים על נרקיסיזם, אך סיפורם של אלו שנפגעו משובל הנזק שפגיעותו של אדם הלוקה בהפרעה נרקיסיסטית קשה מייצרת אינו זוכה להכרה דומה.
הקורס יעסוק בנרקיסיזם פתולוגי מנקודת מבט ייחודית הבוחנת את השפעתו על האחר ורואה בו את “העישון הפאסיבי” של תחום בריאות הנפש, גורם מחולל טראומה של ממש. נתעמק בדינמיקה ובאטיולוגיה של הפתולוגיה הנרקיסיסטית ובידע המחקרי העדכני. נבחן את הנרקיסיזם ואת השפעתו על האחר דרך תאוריות פסיכואנליטיות שונות עם דגש על תאוריית יחסי-האובייקט ועל הגישה ההתייחסותית. נבחן יחסים נרקיסיסטיים ואת הפוגענות שבהם, תוך שנתמקד בהורות נרקיסיסטית ובהשפעתה על אישיות הילד ועל התפתחות פתולוגיה דומה או פתולוגיה משלימה בילד (העברה בין דורית). נתחקה אחר מקורות אובדן העצמי. נלמד על הפרוורסיה הנרקיסיסטית ואופני הביטוי החמקמקים והסמויים שלה.
נקרא בכתביהם של פרויד, רוזנפלד, וויניקוט, קרנברג, קוהוט, חאן, אקטר, שטיינר ועוד, ואת “נרקיסוס ואכו” של אובידיוס. נשלב דוגמאות מהקליניקה.
מיקום: בית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל אביב-יפו.
מועדים: 5 מפגשים כפולים (3 שעות כל מפגש) בימי שישי, בין השעות 11:00-14:15, בתאריכים 1.11.24, 8.11.24, 15.11.24, 22.11.24, 29.11.24
מספר משתתפים: עד 12.
חתכים בפסיכואנליטית – שימוש במנגנוני ניתוק – גב’ דורית גורני
הנפש האנושית מנתקת מעצמה תכנים וחוויות בלתי נסבלים, בין אם מדובר בתגובה למציאות חיצונית או בתגובה לתנועות לא מודעות או מנותקות. תיאורטיקנים שונים מסבירים את התנועה המנטלית של חיתוך בנפש החיה שהעצמי מפעיל. נתחיל בפרויד, בויניקוט, ובביון.
בקורס נתמקד באופן בו אנו פוגשים את מה שלא ניתן לפגוש באופן חשוף, אלא באמצעות תקשורת לא מילולית הנוכחת במפגש. נבדוק באמצעות דוגמאות קליניות כיצד מנגנון זה משרת את העצמי ומה המחיר שיש לשלם על השימוש בו.
מיקום: בית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל אביב-יפו.
מועדים: 6 מפגשים בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30, בתאריכים 2.2.25, 9.2.25, 16.2.25, 23.2.25, 2.3.25, 9.3.25.
מספר משתתפים: עד 12.
איזון נפשי ושינוי נפשי – בטי ג’וזף / דורית ברנע ודורית פוגרונד-חי
בקורס נעסוק בכתביה של בטי ג’וזף, אחת הקלינאיות הקלייניאניות המבריקות. נעקוב אחר התפתחות המחשבה שלה ויישומה בטיפול. נדון בנושאים מרכזיים ושנויים במחלוקת כמו: הזדהות השלכתית, העברה והעברה נגדית, פנטזיה לא מודעת ודחף המוות.
הקורס הוא תאורטי מחד וקליני מאידך ובלמידה נשתמש בחומרים שעולים בקליניקות שלנו.
מיקום: בקליניקה של דורית פוגרונד-חי, נצח ישראל 3 דירה 6, תל אביב.
מועדים: 8 מפגשים בימי חמישי אחת לשבועיים, בין השעות 18:00-19:30, בתאריכים 27.2.25, 13.3.25, 27.3.25, 10.4.25, 8.5.25, 22.5.25, 5.6.25, 19.6.25.
מספר משתתפים: עד 11.