רכזת – גב’ חוה פרומקין לויאן
נרקיסיזם פתולוגי, נרקיסיזם פתוגני / ד”ר הלה יהלום
הספרות המקצועית שופעת כתבים על נרקיסיזם, אך סיפורם של אלו שנפגעו משובל הנזק שפגיעותו של אדם הלוקה בהפרעה נרקיסיסטית קשה מייצרת אינו זוכה להכרה דומה.
הקורס יעסוק בנרקיסיזם פתולוגי מנקודת מבט ייחודית הבוחנת את השפעתו על האחר ורואה בו את “העישון הפאסיבי” של תחום בריאות הנפש, גורם מחולל טראומה של ממש. נתעמק בדינמיקה ובאטיולוגיה של הפתולוגיה הנרקיסיסטית ובידע המחקרי העדכני.
נבחן את הנרקיסיזם ואת השפעתו על האחר דרך תאוריות פסיכואנליטיות שונות עם דגש על תאוריית יחסי האובייקט ועל הגישה ההתייחסותית. נבחן יחסים נרקיסיסטיים ואת הפוגענות שבהם, תוך שנתמקד בהורות נרקיסיסטית ובהשפעתה על אישיות הילד ועל התפתחות פתולוגיה דומה או פתולוגיה משלימה בילד (העברה בין דורית).
נתחקה אחר מקורות אובדן העצמי. נלמד על הפרוורסיה הנרקיסיסטית ואופני הביטוי החמקמקים והסמויים שלה.
נקרא בכתביהם של פרויד, רוזנפלד, וויניקוט, קרנברג, קוהוט, חאן, אקטר, שטיינר ועוד ואת “נרקיסוס ואכו” של אובידיוס. נשלב דוגמאות מהקליניקה.
מיקום: בית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל אביב
מועדים: חמישה מפגשים כפולים (3 שעות כל מפגש), בימי שישי בשעות 11:00-14:15 בתאריכים – 31.10.25, 7.11.25, 14.11.25, 21.11.25, 28.11.25
מספר משתתפים: עד 14
פרויד והיסטריה: בין פרויד הנוירולוג לפרויד הפסיכואנליטיקאי / ד”ר יפתח בירן
הפסיכואנליזה החלה את דרכה בטיפול במטופלות.ים הסובלות.ים מתסמינים נוירולוגיים לא מוסברים. דרך הטיפול במצבים אלו פרויד עשה את דרכו מעולם הרפואה בכלל והנוירולוגיה בפרט לעולם הנפש והפסיכואנליזה. מטרת הקורס לעיין במספר מאמרים של פרויד העוסקים בהיסטריה, תוך בחינה של הרבדים הנוירולוגים הסמויים שנותרו בהבניות הפסיכודינמיות של פרויד בכלל, ואלו הקשורות להיסטריה בפרט.
הקורס יפתח בפרויד המוקדם ויתקדם על ציר הזמן. נקרא בין השאר את דו״ח ההשתלמות של פרויד בפריז (1894), את מאמרו של פרויד שמשווה בין שיתוק אורגני לשיתוק היסטרי (1892), קטעים מ ״מחקרים בהיסטריה״ (1895), תיאור המקרה של דורה – ״פרגמנט מתוך אנליזה של היסטריה״ (1905) ומאמרו של פרויד על הפרעות ראייה היסטריות (1910) ולבסוף אם יתאפשר נעשה קפיצה אחורה בזמן וניגע ב-״פרויקט לפסיכולוגיה מדעית״ (1895). כמו כן נבחן את ההבניות השונות של פרויד לקשר בין הגוף לנפש דרך מספר מטפורות / אנלוגיות בהן פרויד משתמש: מטפורה המתבססת על הקשר שבין אותיות (גוף) לשירה (נפש), בין טלסקופ/מיקרוסקופ (גוף) לבין הבבואה הנוצרת (נפש), מטפורת ה״קפיצה המסתורית״ שבין גוף לנפש ומטפורת משרתם של שני אדונים (הגוף והנפש) וננסה להבין אם וכיצד יש למטפורות אלו השלכות טיפוליות.
הקריאה תהייה בחלקה קרובה לטקסט ובחלקה עם קשב מרחף ומעט מרוחק. במהלך הקורס ישובצו תיאורי מקרים של מטופלים ״נוירולוגים״ ומטופלים ״רגילים״. המשתתפים מוזמנים להביא תיאורי מקרים רלבנטיים ויחד נחשוב כיצד ניתן להעשיר את החשיבה הדינמית מתוך הבנה מוחית.
מיקום: שדרות דוד המלך 1, תל אביב
מועדים: שישה מפגשים בימי ב׳, בין השעות 19:30-21:30, בתאריכים 3.11.25, 10.11.25, 17.11.25, 24.11.25, 1.12.25, 8.12.25
מספר המשתתפים: עד 8
הזקנה, עבודת האבל, המלנכוליה ודחף החיים / גב עידית וינקלר*
הקורס יעסוק בהיבטים הקליניים של הזקנה ובאופן בו נגזרים עבודת האבל ודחף החיים במסגרת ההמשגה הפסיכואנליטית.
התפתחות הרפואה המודרנית פותחת מרחב חדש של המשגה על הזקנה.
המקרים הקליניים מתארים באופן פנומנולוגי את הזקנה כהוויה ללא גיל ספציפי כאשר לעיתים, היא משמשת מטאפורה לסוף החיים ולעיתים דרך לדבר על חווית הדיכאון או המלנכוליה.
זמן הזקינה הינו של ארגון מחדש של הליבידו והגילוי של התאמות הגנתיות חדשות בצד עבודת האבל על כל מה שאבד.
תהליך הלמידה יהיה שזור ביצירות ספרותיות ובהתאם לעבודה האסוציאטיבית של הקבוצה.
נתמקד ב-2 מאמרים של פרויד:
-
- On Transience (1915)
- Mourning and Melancholia (1017) (הקריאה במאמר הזה תהיה חלקית).
- ובסיפור הקצר של קלריס ליספקטור, “הטיול הגדול”(2001) בקובץ ‘אושר סמוי’.
פסיכולוגית קלינית ומדריכה, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל ופסיכואנליטיקאית החברה הבלגית לפסיכואנליזה.
מיקום: רחוב רב אשי 10, קומה 6 דירה 22, תל-אביב
מועדים: שמונה מפגשים, בימי ב’, בין השעות 16:30- 18.00, בתאריכים: 22.2.26, 16.3.26., 13.4.26, 4.5.26 (תאריכי 4 מפגשים נוספים יפורסמו בהקדם)
מספר משתתפים: עד 8
היבטים קליניים של רגרסיה / גב’ סופי דביר
“מקובל לחשוב שיש מידה של סכנה ברגרסיה של מטופל במהלך פסיכואנליזה. הסכנה אינה ברגרסיה אלא באי נכונותו של האנליטיקאי לפגוש ברגרסיה ובתלות שהיא חלק ממנה” (וויניקוט, 1954)
במהלך הקורס נתעמק בהבנת משמעות הרגרסיה בעבודה הקלינית, בחשיבות קיומה והאופן בו עובדים עם מצב מורכב זה המכיל בתוכו את החזרה אל מצב הכשל הראשוני, אל הייסורים, הכאב והפחד. אך בו זמנית גם אל האפשרות לתיקון הכשל, והתפתחות, וצמיחה נפשית מחודשת ואמיתית.
הקורס יתבסס בקריאת כתביו של וויניקוט עם חיבורים לכותבים כגון פרנצי, חאן, באלינט, אוגדן, אייגן, בולאס, קולטארט, ליטל, אשל, ועוד, המרחיבים ונוגעים בסוגיית הרגרסיה בעבודתם.
מיקום: ברחוב דרך העמק 8 (קומה 16, דירה 64), גני תקווה.
מועדים: 10 מפגשים בימי שני, בין השעות 19:00-20:30, למעט מפגש אחרון אשר יתקיים בשעות 19:00-22:00, בתאריכים 27.10.25, 3.11.25, 10.11.25, 17.11.25, 24.11.25, 1.12.25, 8.12.25, 29.12.25, 5.1.26
מספר משתתפים: עד 10.
העולם בו אנו תופסים/ גב’ דורית גורני
אנחנו מתחילים לתפוס את העולם סביבנו משחר קיומנו. התפיסה של עצמנו, של הסובבים אותנו, של הסביבה ושל החברה קשורה במידה רבה באופן בו הפנמנו דמויות חשובות בחיינו.
לאובייקטים המופנמים בתוכנו, יש פוטנציאל לתווך את העולם, כך שחוויות תחושתיות ורגשיות גולמיות” (“מרכיבי בטא”) יוכלו להפוך לרעיונות מנוסחים שמאפשרים לנו להבין את מה קורה לנו ולהכיל תחושות גופניות ורגשיות בלתי נסבלות, בהעדר גורם מכיל שנותן פשר.
בהעדר ניסוח, האפשרות לעיכול נפשי מצטמצמת והנפש עלולה להישאר במצב מוצף מבלי שניתן לווסת ולהכיל את מה שמעורר חרדה ואימה.
כאשר רעיון מתנסח, נוצר קונספט או רעיון חדש, הוא בעצמו יכול להתקיים כאובייקט מופנם, בנוסף לאובייקטים אנושיים שהופנמו. אובייקט המצטרף למערך האובייקטים המופנמים, אובייקט נוסף שבאמצעותו ניתן להבין את מה שקורה לסובייקט ולסביבה ובכך גם לספק את ההכלה הנדרשת כאשר הסובייקט חווה תקיפה, בין אם זו באה מבפנים או מבחוץ.
הרעיון, כייצוג מופנם, לא רק משמש כאובייקט בעל פוטנציאל הכלה אלא גם אובייקט מתווך דרכו נספגים עוד ועוד רעיונות סביבתיים לתוך המערכת הנפשית.
בקורס נעסוק באופן בו הסובייקט מפנים ייצוגי סביבה והאופן בו אלה נשזרים במארג יחסי האובייקט בעולמו הפנימי ומתקיימים לצידם. ננסה להבין יחד כיצד רעיון יכול לשמש כאובייקט מכיל או לסירוגין כגורם מתקיף.
נתבונן בתהליכים אלה באמצעות תיאורטיקנים שונים בין היתר ביון, ולין לייטון.
מיקום: בית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל אביב-יפו
מועדים: שישה מפגשים בימי רביעי, בין השעות 19:00-20:30, בתאריכים 6.5.26, 13.5.26, 20.5.26, 27.5.26, 3.6.26, 10.6.26
מספר משתתפים: עד 12
קריאה בויניקוט מהיבט רוחני של הפילוסופיה הבודהיסטית – הקיום ומה שמעבר – גלגולי העברה והעברה נגדית / גב’ מיקי פטרן
נקרא וינייטות מתוך מאמרים של ויניקוט ונתייחס למימד הרוחני ולגלגולי העברה והעברה נגדית, בתוך קונטקסט של מושגים בודהיסטיים. נביא וינייטות מתוך הקליניקה, ונתמקד באיכות של נוכחות המטפל, שמתבהרת ומעמיקה מתוך חיבור בין הבודהיזם וויניקוט.
כמו כן, נתייחס לממד הסופי והאין סופי של הנפש, לחוכמת הריקות, לחמלה ולטבע הבודהה, כמו גם למרחב פוטנציאלי, פרדוקסים של יצירתיות וממשות, תלות ועצמיות, התהוות גומלין והתמרה של הנפש.
מיקום: רחוב השקד 9 פינת דרך הגן, רשפון
מועדים: שלושה מפגשים כפולים בימי חמישי, בין השעות 10:40–13:40, בתאריכים 19.3.26, 26.3.26, 16.4.26
מספר משתתפים: עד 8
חרדות ראשונית, ההתארגנות הנפשית מולן וההקשבה להן בקליניקה / גב’ חוה פרומקין
נבחן ונחשוב את מושג החרדה השגור בחשיבה הפסיכואנליטית, תוך שנכוון להקשבה לאזורי החרדות האופייניות לראשית החיים, לארגוני אישיות פתולוגים, וכן למובלעות נפשיות בארגוני אישיות ‘מפותחים’ ובמטופלים נוירוטים.
נסקור את מושג החרדה לסוגיה, לדינמיקה הפנים-נפשית שלה ולהתארגנות הנפשית סביבה בחשיבתם של פרויד, קליין, וויניקוט, ובחשיבה הפוסט קליניאנית המתמקדת באזורי חרדה ראשוניים וקדם-ייצוגיים כביק, מלצר, טסטין ואוגדן. נשלב קריאה תאורטית עם חומרים קליניים ובאמצעותם ננסה לפתח את ההקשבה לאזורי חוויה אלו ולאופן בו ניתן לעבוד איתם במפגש הטיפולי.
מיקום: בית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל אביב
מועדים: חמישה מפגשים בימי שני, בין השעות 17:30- 20:45 (כולל הפסקה של 15 דקות), בתאריכים 15.6.26, 22.6.26, 29.6.26, 6.7.26, 13.6.26
מספר משתתפים: עד 14
מבחוץ פנימה ומהפנים החוצה: העולם המתהפך בחוץ הופך את הלא מודע שבפנים וכל מה שביניהם / דר’ חני מן שלווי
בקורס נעלה על פני השטח את החיבורים הלא מודעים שבין תהליכים המתרחשים ברמת החברה לתהליכים המתרחשים בנפש האנושית, בזוגיות ובמשפחה, במעגלים הולכים ונפתחים ונסגרים חליפות.
נלמד זאת דרך תיאוריות ה׳חיבור׳ Link theory, ותיאוריות עכשוויות של פסיכואנליזה זוגית ומשפחתית. ניישם את היידע התיאורטי להבנות על העובר עלינו מאז השבעה באוקטובר דרך מלחמת חרבות ברזל.
הקורס ילווה בהתנסות בטיפול במצבים שלא למדנו כיצד לטפל בהם, דרך טכניקות של פסיכודרמה. גם התיאוריות המורכבות ביותר יילמדו במילים ובאופן אנושי ופשוט.
מיקום: מרכז הלימודים שלה החברה הפסיכואנליטית, ברח’ קרליבך 23, תל אביב-יפו.
מועדים: 4 מפגשים כפולים בימי ו’, בין השעות 9:30-12:45, בתאריכים 6.3.26, 13.3.26, 20.3.26, 27.3.26.
מספר משתתפים: עד 10
תוקפנות אצל ילדים ונוער לפי ויניקוט / מאיה קומר
אם שזה עתה ילדה את בנה הראשון מגיעה לחדר הטיפול. היא נראית מותשת ומספרת כי תינוקה מכלה את כוחותיה וכי היא אינה בטוחה שהוא יקשר אליה באופן חיובי אי פעם. ההנקה הפכה עבורה לסיוט משום שתינוקה משתולל, בועט לכל הכיוונים וכשהיא מכוונת את הפיטמה אל פיו הוא נושך אותה בפראות.
תיאור אותנטי זה של האם יכול לעשות רושם על המאזין מן הצד כי התנהגותו של התינוק נובעת מכוונת זדון אך למעשה, טוען ויניקוט, התנהגותו מבטאה את חיוניותו האינטנסיבית והבלתי מווסתת. אם האם פגועה וכואבת וללא תמיכה חברתית היא עלולה להדוף את התינוק מפניה ולא לראות את התנהגותו כטבעית ונורמלית.
ילד שסביבתו כשלה כך, יכול בבגרותו להתנהג בצורה שפוגעת בסביבתו כמו למשל לגנוב מהוריו דבר מה בעל ערך. התנהגות פוגענית זו אין פירושה שהילד חדל לכבד את חוקי החברה. טמונה בה משמעות רגשית; הילד כמו מושיט יד לקחת את מה שנגזל ממנו שלא בצדק במהלך גדילתו.
בחדר הטיפול, כשתופיע תוקפנות של הילד, אם המטפל יוכל לשמור על עמדה טיפולית, יבשיל הילד לחיות עם האחר באופן פורה.
בקורס זה נתוודע למאמרים תאורטיים ותהיה אפשרות להביא דוגמאות קליניות.
הקורס יתקיים בשיתוף עם שפ”ח כפר ברא ויתארח במעונו.
מיקום: כפר ברא, רח׳ אלזיתון 42, מרכז שפ״ח.
מועדים: 6 מפגשים בימי רביעי, בשעות: 19:00–20:30, בתאריכים: 7.1.26, 14.1.26, 21.1.26, 28.1.26, 4.2.26, 11.2.26
מספר משתתפים: עד 15 משתתפים. מוזמנים להירשם אנשי מקצוע ערבים ויהודים ללימוד בצוותא.
العدوانية عِند الأطفال والمُراهقين حسب وينيكوت
تصل أمّ أنجَبت للتوّ طفلها الأوّل إلى غرفة العلاج. تبدو مُرهقة وتقول إنّ رضيعها يستنزف طاقتها، وإنها غير متأكدة من أنه سيتمكن يومًا من إقامة علاقة إيجابية معها. الرِضاعة الطبيعية أصبحت كابوسا لها، إذ إنّ رضيعها يتلوّى، ويركل في كل الاتجاهات، وعندما تحاول أن تضع الحلمة في فمه يعضّها بعنف.
قد تُعطي هذه الصورة التي تصفها الأم انطباعًا للمستمع الخارجي بأنّ سلوك الرضيع نابع من نوايا عدوانية، لكن وينيكوت يرى في الواقع أن هذا السلوك يُعبّر عن حيويّة قويّة وغير منظّمة. فإذا كانت الأم متألمة ومتعبة وتفتقر إلى الدعم الاجتماعي، فقد تدفع رضيعها بعيدًا عنها وتفشل في إدراك أنّ سلوكه طبيعي ومفهوم في هذه المرحلة.
الطفل الذي يُخفِق محيطه في تلبية احتياجاته بهذه الطريقة قد ينمو ليُظهر في نضوجه سلوكًا مؤذيًا تجاه بيئته، مثل سرقة شيء ذي قيمة من والديه. هذا السلوك المؤذي لا يعني أنّ الطفل فقد احترامه لقوانين المجتمع، بل يحمل دلالة عاطفية؛ إذ إنّ الطفل يحاول – على نحو رمزي – اِسترجاع ما “سُرِق” منه ظُلمًا خلال مراحل نموّه.
في غرفة العلاج، عندما تظهر عدوانية الطفل، إذا تمكن المعالج من الحفاظ على موقف علاجي مُتوازن، فسيتمكن الطفل من النضوج ليعيش مع الآخرين بطريقة مثمرة وبنّاءة.
في هذا المساق سَنتَعرّف على مقالات نظرية، وستُتاح أيضًا فرصة لتقديم أمثلة سريرية.
المحاضِرة: مايا كومر، أخصائية نفسية سريرية ومحللة نفسية تدريبية، الجمعية الإسرائيلية للتحليل النفسي.
يتكوّن المساق من 6 لقاءات تُعقد أيام الأربعاء من الساعة 19:00 حتى 20:30، في التواريخ:
7.1.26، 14.1.26، 21.1.26، 28.1.26، 4.2.26، 11.2.26.
التكلفة الإجمالية للمساق 300 شيكل.
عدد المشاركين محدود حتى 15 شخصًا.
المهنيون العرب واليهود مدعون للتسجيل والمشاركة في هذا المساق المُشترك.