המטופל הקשה – לימודים מתקדמים למטפלים מנוסים בצפון – 2020-21

מבנה ומטרת התוכנית

הלימודים בתוכנית יציעו מפגש תיאורטי וקליני עם פסיכואנליטיקאים בכירים.
ההתבוננות במעשה הטיפולי תעשה מזוויות שונות של החשיבה הפסיכואנליטית על כל זרמיה,
תוך העמקה במאמרים נבחרים בנושא.
תוכנית הלימודים כוללת קורס תיאורטי (עם מרצים מתחלפים), סמינר קליני שנתי וסדנאות (סמינרים מרוכזים).
הלימודים יתקיימו בחיפה, בימי שלישי בין השעות: 15:30 – 18:45, אחת לשבועיים,
החל מ- 27.10.20 ועד 29.6.21.

רכזות התוכנית: מיר ממן ואלומית נוסבאום
ועדה מלווה: פרופ’ דנה אמיר, ד”ר קרין בן-ארי סמירה, מרית גורן, אלישבע ויינטראוב, אורלי חן.
המורים בתוכנית: מיכל עוזיאלי, אילן ברנט, שמואל גרזי, גילה לנדאו, מיכל ריק, חמוטל רז – שילוח.
המנחים בסדנאות: אבנר ברגשטיין וחגית אהרוני.
המנחות בסמינר הקליני: דנה טורם, פאולה גל, מרית גורן.

תוכנית הלימודים 

27.10.20  –  ערב פתיחת שנה

3.11.20 ,  17.11.20,  1.12.20 – מיכל עוזיאלי

“אך אם במהלך הטיפול ההעברה נעשית עוינת, או חזקה מדי, ובשל כך דורשת הדחקה, מיד תפנה ההיזכרות את מקומה לפעולה. מכאן ואילך ההתנגדויות הן הקובעות את סדר החזרה על הדברים. החולה נוטל עמו את הנשק מן הארסנל של העבר ומתגונן בעזרתו מפני המשך הטיפול, ועלינו לפרוק אותו מנשקו בהדרגה” (פרויד היזכרות, חזרה ועיבוד.1914, 2002)
בסמינר נחשוף התנגדויות כרוניות לטיפול כמופע ביחסי העברה-העברה נגדית עם המטופל הקשה
אותו קשה לפגוש, כעדות להתמודדות עם קטסטרופות ינקותיות.
נקרא קטעים מתוך אנליזה עם מטופל קשה, ונפגוש את הפרדוקס לפיו ההתנגשות עם תהליכי הטיפול
הכרחית שכן רק כך יוכל המטופל לחוות את רגשותיו הפרימיטיביים ואת מצבו המנטאלי.

 

8.12.20,   22.12.20,  5.1.21 –  ד”ר אילן ברנט

מתוך עבודתו עם מטופלים פסיכוטיים  נתן ביון משמעות חדשה למושג ההזדהות ההשלכתית של קליין, כתקשורת ראשונית בין מטפל למטופל ואם תינוק, העומדת בבסיס צמיחת  החשיבה והנפש האנושית. בסמינר זה נלמד שני מושגים מרכזיים שהציע ביון: הכלה (מיכל-מוכל) ופונקציית אלפא, אשר שינו את הקשב והטכניקה הטיפולית עם מטופלים קשים, מפירוש יצוגים לא- מודעים , לתשומת לב לרובד החוויתי הלא מיוצג בחיבור בין מטפל למטופל, ולעיבודן בתוך המטפל  באמצעות ה reverie  וחלימה בערות, לשם הפיכתן לייצוג הניתן לחשיבה. נבחן גם איך מיושמים מושגים אלה בשימוש קליני אצל אנליטיקאים עכשוויים.

 

12.1.21  – סדנא – אבנר ברגשטיין

בסדנא נעסוק ברעיון השגור (מדיי) ועם זאת אניגמטי, של ההתקפה על החשיבה. בעזרת קטעים מתוך כתביו של ביון נדון באלימותם של הרגשות ובהתקפה האלימה של האישיות כנגד המיינד שלה עצמה כדרך להתגונן בפני כאב בלתי נסבל.

 

19.1.21,  26.1.21,  9.2.21  שמואל גרזי

בסמינר נעסוק בקושי להגיע אל החוויות של החוסר שבנפשו של המטופל.
אזור החוסר נוגע בחוויות רבות מאוד שכוללות את המפגש עם הצרכים, עם חלל החורים השחורים, החלל המת של האם או האב המתים, נוכחותו של ההעדר (The presence of the absence ) , חוויות של אימוץ, טראומות, פגיעות נרקיסיסטיות, נטישות, חסכים, פרידות, כאבים רגשיים, שנובעים מן ההרגשה של פחד מפני הישמטות והתמוטטות ועוד.
ביטויים שונים שעשויים להופיע בחוויות רגשיות המתגלות בהעברה , בהעברה נגדית, בשתיקות, בניתוקים רגשיים, בריקנות ובקשיי היזכרות.
על כך כתב וויניקוט:” הריק הזה יכול להיות העובדה היחידה והדבר היחיד שיש בו ממשות”.
בנוסף כתב את המשפט האלמותי של המטופלת שלו:” כל מה שיש לי הוא מה שאין לי”.
ננסה לתת מקום למטופל שפוחד מפני נגיעה באזורים רגישים אלה, לצד תרומת המטפל ביחס לקושי לגעת במחוזות החוסר. במהלך הסמינר נחשוב יחד על האפשרויות הפתוחות בפני המטפל בהתקרבות ובכניסה לאיזורים העדינים הללו.

 

23.2.21  – סדנא – חגית אהרוני

בסדנה יובא מבט רב כיווני בין ספרות ופסיכואנליזה ושיטוט בין שתי מתודות אלו שמקיימות ביניהן יחסים עשירים ומורכבים. נקודת המוצא תהיה טקסט הספרות וממנו נצא לתיאוריה הפסיכואנליטית ולדוגמאות קליניות. המפגשים יתבססו על קריאה בכמה יצירות ספרות, הכרות עם מושגים בתורת הספרות ומפגש בין
אלה לבין תיאוריות פסיכואנליטיות והקליניקה. מטרת הסדנא היא שהפואטיקה, הרטוריקה והתכנים הספרותיים יעשירו ויעמיקו את ההבנה ואת החוויה הפסיכולוגית.

 

2.3.21,  16.3.21  – גילה לנדאו

במפגשים נפנה מבט לעיוורון הנפש. נשתהה בחשיכה בחיפוש אחר האמת הנפשית , הן מזווית המבט של המטפל והן מזווית המבט של המטופל. ננסה להאיר את החשיכה ולהחשיך את האור במפגש בין שני השותפים בתהליך הטיפולי.
במהלך השיח, נשלב דוגמאות מחדר הטיפול, ננסה לחבר בין התיאוריה לקליניקה ונלמד מן הניסיון.

 

20.4.21 – סדנא   (המשך) – חגית אהרוני

  

4.5.21,  11.5.21,  25.5.21 – מיכל ריק

במפגשים נעסוק בהתמקמותו של המטפל, אל מול הצרכים ההתפתחותיים של מטופלו, על הרצף שבין חתירה לתובנה לבין נוכחות טיפולית לא פולשנית של ‘לחיות חוויה ביחד’, ‘with-nessing’ , ‘accompaniment’. מתוך התעמקות במאמרה של אלוורז על רמות פתולוגיה ורמות עבודה אנליטית. נצא לקריאת דוגמאותיהם של כותבים כ (2012) Grossmark –  ו- Reis (2019) המייצגים את הקצה החוויתי של הנוכחות הטיפולית, ונתעשר גם מדוגמאותינו-אנו.

 

8.6.21,  22.6.21 – חמוטל רז – שילוח

המאמר “השימוש באובייקט והתייחסות באמצעות הזדהויות” (1969) מסמן את אחד ההישגים התיאורטיים והקליניים המשמעותיים ביותר של ויניקוט בתקופת חייו האחרונה. מאמר זה על אף הפופולריות שלו מקפל בתוכו מורכבויות וחידות רבות, שהמשיכו להסעיר כותבים שונים בעולם הפסיכואנליזה מאז ועד היום.
במאמר זה ממשיג ויניקוט את ההשפעה הקריטית של ‘הישרדות האובייקט’ לבריאות הנפשית של התינוק/מטופל. מול האובייקט השורד מצוי ‘האובייקט שלא שרד’ הרלוונטי להבנת עולמו הפנימי של המטופל הקשה ולאופני הטיפול בו.
בשיעור נקרא שני מאמרים שנכתבו בשנים האחרונות על בסיס המאמר ‘השימוש באובייקט’. מאמר של אוגדן (2016) הבוחן מחדש ומבהיר את תהליכי ההרסנות וההשרדות בשלב השימוש באובייקט , תוך התייחסות לטיפול במטופל “בלתי אפשרי” ומאמר של ג’אן אברם (2012) המרחיבה את המושגים של ויניקוט על הרסנות, תוקפנות והישרדות האובייקט.

  

29.6.21 – סיום שנה

 

קהל היעד

פסיכיאטרים – 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינאמית לאחר שלב ב’.
פסיכולוגים קליניים מומחים – 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינאמית מסיום ההתמחות.
עובדים סוציאליים קליניים – 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינאמית.
מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני ממוסד אקדמי מוכר– 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינאמית מסיום ההתמחות.

 

דרישות כוללות בעת הפניה

1. בוגרי בתי ספר, תלת שנתיים, לפסיכותרפיה דינאמית.
2 . בעלי ניסיון של לפחות 7 שנים בפסיכותרפיה דינאמית בהיקף של חצי משרה, תחת הדרכה דינאמית, במוסד מוכר.
3. ניסיון בטיפולים ארוכי טווח .
3. התנסות של לפחות שנה עם פתולוגיות מורכבות.
4. התנסות בטיפול אישי של שנתיים ברצף לפחות.

 

תהליך הקבלה

1. טופס הרשמה לתלמידים חדשים / טופס הרשמה לתלמידים ותיקים

2. ריאיון אישי .
3. קורות חיים תיאוריים, אישיים ומפורטים (כ-2 עמודים).
4. העתקי תעודות של התארים הרלוונטיים.
5. 2 המלצות (אין צורך לשלוח עם טפסי ההרשמה).

ההרשמה תסתיים ב 30.6.20

 

שכר לימוד

דמי הרשמה 600 ₪ לתלמידים חדשים

הסכום כולל 300 ₪ דמי טיפול ו 300 ₪ עבור הראיון האישי.
במידה ויהיה צורך בראיון שני ידרש תשלום נוסף: 300 ₪.
כל דמי ההרשמה לא יוחזרו במקרה של אי קבלה ללימודים.

 

דמי הרשמה 300  לתלמידים ותיקים

 

שכר הלימוד השנתי ע”ס 4,300 ₪

ישולם עד סוף אוגוסט ועד 8 תשלומים (בנוסף לדמי ההרשמה).
לאחר הקבלה לתכנית תשולם מקדמה ע”ס 430 ש”ח. מקדמה זו לא תוחזר במקרה של ביטול.
במקרה של ביטול שבועיים לפני או אחרי מועד תחילת הלימודים יגבו 20% מתעריף שכר הלימוד (בניכוי המקדמה) . במקרה של ביטול בהמשך שנת הלימודים לא יתקבל החזר של שכר הלימוד.

את טופס ההרשמה והמסמכים הנלווים יש להעביר לחברה הפסיכואנליטית בישראל
מייל : IPS@psychoanalysis.org.il טלפון: 03-7901868

 

בכל שאלה ניתן לפנות לרכזות התוכנית:

מיר 052-2359027 מייל: mirmaman61@gmail.com
אלומית 052-3211134 מייל: alumitn@gmail.com