התכנית החד שנתית של טיפול בילדים, למטפלים מנוסים

התכנית החד שנתית לטיפול בילדים. מהקליניקה לתיאוריה ובחזרה

הנושא לשנת הלימודים 2023-24:

מין מיניות שכזאת: התפתחות, טרנסג’נדריות ופתולוגיות מיניות

 

מבנה ומטרת התוכנית

זוהי תכנית חד-שנתית, בדגש קליני, המיועדת למטפלים בעלי ניסיון בעבודה טיפולית בילדים. בכל שנה התכנית מתמקדת ומעמיקה, תאורטית וקלינית, בנושא נבחר. סגל המורים הם פסיכואנליטיקאים ומתמחים בכירים בהכשרה הפסיכואנליטית המטפלים בילדים. תכנית הלימודים כוללת סמינר קליני שנתי בקבוצות קטנות, ושני סמינרים תאורטיים סימסטריאליים.
הלימודים מתקיימים בתל אביב, בימי רביעי בין השעות: 10:00-13:30

רכזת התכנית: יפעת זיבר
המורים בתכנית: גילה גינזבורג, נחמה דביר, אהוד (אודי) וולפה, יפעת זיבר, עדי ליבנה-הולצמן, יהודית נייגט

קהל היעד

התוכנית מיועדת למטפלים מנוסים בטיפול בילדים ונוער המעוניינים להעמיק את הידע התאורטי והקליני שלהם בגישה הפסיכואנליטית.

דרישות בעת הפניה

* פסיכולוגים קליניים: 5 שנות ניסיון מסיום ההתמחות או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* פסיכיאטריים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית לאחר שלב ב’ או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* עו”ס קליניים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* פסיכולוגים התפתחותיים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* פסיכולוגים חינוכיים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* מטפלים באומנות: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית ובוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה

נושא התכנית

מין מיניות שכזאת: התפתחות, טרנסג’נדריות ופתולוגיות מיניות

חקירת מקורותיה של המיניות הילדית הובילה את פרויד לפתח את תאוריית המיניות הילדית (1905), המתארת את התפתחות המיניות כחלק מהותי בהתפתחות הנפש האנושית. פרויד מתייחס ליצר המיני לא רק כשאיפה לפורקן, אלא, ובעיקר- כמכונן מבנים נפשיים. פרויד ראה בשאלת הילד “כיצד באתי לעולם?” את מקור הסקרנות האנושית. מכוחה של סקרנותו הילד מפתח בתוכו עולם פנימי עשיר. מלאני קליין, בהמשך לפרויד, ראתה בתצפיותיה בילדים כיצד מצבים של הפרעות למידה ועיכוב הסקרנות והחקירה הטבעיים של הילד, מהווים תוצר של הקונפליקט הלא מודע, הקשור הן למשאלה והן לחרדה מפני ידיעת המיניות- הן של הילד עצמו והן של האם.
בשנת הלימודים הקרובה תוקדש התכנית לחקירת נושא המיניות הילדית מנקודת מבט התפתחותית-פסיכואנליטית ולמופעיה הנורמטיביים, הפתולוגיים והחדשניים בקליניקה.

תכנית הלימודים

מנחות הסמינרים הקליניים: גב’ גילה גינזבורג, גב’ נחמה דביר, גב’ עדי ליבנה-הולצמן, גב’ יהודית נייגט

 קורס תאורטי סמסטר א

מר אהוד (אודי) וולפה: מיניות ילדית: מבט פסיכואנליטי התפתחותי

מהי ״מיניות ילדית״, אותו מושג מסקרן ומתעתע, המצוי בלב ליבה של התיאוריה הפסיכואנליטית? האם המיניות הילדית אכן נמצאת בגרעין המבנה הנפשי הלא מודע ומכוונת את דרכנו ויחסינו עם העולם ועם האחרים? בשנת 1905 פרסם פרויד את שלוש המסות על התיאוריה של המיניות, ובכך פתח וסלל את הדרך לשיח על הדחף המיני הלא מודע, זה אשר כל בני האנוש נמצאים תחת השפעתו המכרעת, החל מתקופת הינקות המוקדמת. גילוייו של פרויד התקבלו בתדהמה, כיוון שהעז לגעת ב״קודש הקודשים״ של מה שנתפס כתמימות של הילד ולהמשיג דחפים מיניים עוצמתיים, המצויים בבסיס המבנה וההתפתחות הנפשית האנושית. בסמינר נלמד להכיר לעומקן את שלוש המסות ואת מה שפרויד מכנה ״מיניות פרוורטית פולימורפית״, כיצד שורשי המיניות הבוגרת, במובן של המבנה הנפשי הלא-מודע על כלל היבטיו, נעוצים בשנות הינקות והילדות. המבט יהיה התפתחותי, במובן של התפתחות הילד, המתבגר והמבוגר וכן התפתחות התיאוריה לאחר פרויד, בעיקר לאור חידושיה התיאורטיים והקליניים של מלאני קליין, שגילתה את המיניות הילדית, עליה כתב פרויד, בעבודתה עם ילדים רכים בשנים, ודרך ממשיכיה, ככל שיאפשר לנו הזמן.

 קורס תאורטי סמסטר ב

גב’ יפעת זיבר: מופעי מיניות בקליניקה

בקורס נעסוק בביטויי המיניות בטיפול בילדים ומתבגרים בקליניקה. בין השאר, נתייחס לביטויים חדשים ומגוונים של מיניות, לפתולוגיות נפשיות הקשורות בקומפלקס האדיפלי, ולמופעים של מיניות פרברטית.

פירוט מועדי השיעורים

סמסטר א: 18.10.23, 25.10.23, 1.11.23, 8.11.23, 15.11.23, 22.11.23, 29.11.23, 6.12.23, 20.12.23, 27.12.23, 3.1.24, 10.1.24, 17.1.24, 31.1.24
שיעור השלמה: 7.2.24

סמסטר ב: 28.2.24, 6.3.24, 13.3.24, 20.3.24, 27.3.24, 3.4.24, 10.4.24, 17.4.24, 8.5.24, 15.5.24, 22.5.24, 29.5.24, 5.6.24
שיעור השלמה: 19.6.24

מרתון הדרכות: מועד יפורסם בהמשך

תהליך הקבלה

1. טופס הרשמה לתלמידים חדשים בתכנית
2. העתקי תעודות של תארים רלוונטיים
3. המלצות משלושה מדריכים באוריינטציה דינמית
4. ראיון טלפוני

את המסמכים יש לסרוק (עדיף לקובץ אחד) ולשלוח דרך אתר החברה המאובטח, בקישור הבא:
להעברת המסמכים – לחץ כאן

ההרשמה עד ה 30/6/23

שכר הלימוד

דמי רישום ע”ס 300 ש”ח , אינם מהווים חלק משכר הלימוד
שכר לימוד שנתי על סך 6,500 ש”ח  (5,850 ש”ח לאחר הפחתת המקדמה)

תנאי הרשמה וביטול

לאחר הקבלה לתכנית תשולם מקדמה ע”ס 650 ש”ח. מקדמה מהווה חלק משכר הלימוד ולא תוחזר במקרה של ביטול.
יתרת התשלום על סך 5,850 ₪ תשולם עד סוף יולי ועד שמונה תשלומים. במקרה של ביטול שבועיים לפני או אחרי מועד תחילת הלימודים יגבו 20% מתעריף שכר הלימוד (בניכוי המקדמה) . במקרה של ביטול בהמשך שנת הלימודים לא יתקבל החזר של שכר הלימוד.

ב“ימי קורונה”, מדיניות מרכז הלימודים היא לעשות כל מאמץ על מנת לקיים למידה פרונטלית, בהתאם להנחיות ודרישות של משרד הבריאות. במקרה שלא תתאפשר למידה פרונטלית, בשל סגר או כל מגבלה אחרת, הלמידה תיערך מרחוק באמצעות זום.

בכל שאלה ניתן לפנות לרכזת התכנית:
יפעת זיבר: 054-7209015 yifatzb@yahoo.com

התוכנית לשנת 2022-23 בנושא: הלא מודע של הילד

התוכנית לשנת 2021-22 בנושא: גיל ההתבגרות

דילוג לתוכן