נושא שנת הלימודים 2024-25:
עבודה טיפולית עם הורים: תיאוריה וקליניקה
מבנה ומטרת התוכנית
זוהי תכנית חד-שנתית, בדגש קליני, המיועדת למטפלים בעלי ניסיון בעבודה טיפולית בילדים. בכל שנה התכנית מתמקדת ומעמיקה, תאורטית וקלינית, בנושא נבחר. סגל המורים הם פסיכואנליטיקאים ומתמחים בכירים בהכשרה הפסיכואנליטית המטפלים בילדים. תכנית הלימודים כוללת סמינר קליני שנתי בקבוצות קטנות, ושני סמינרים תאורטיים סימסטריאליים.
הלימודים יתקיימו בבית החברה הפסיכואנליטית בתל אביב, בימי רביעי בין השעות: 10:00-13:30
רכזת התכנית: יפעת זיבר
המורים בתכנית: הלית בכור, יעל גוטל
מנחות סמינר קליני: רות בודור, שירי גורמן, נחמה דביר, עדי ליבנה-הולצמן
קהל היעד
התוכנית מיועדת למטפלים מנוסים בטיפול בילדים ונוער המעוניינים להעמיק את הידע התאורטי והקליני שלהם בגישה פסיכואנליטית.
נושא השנה – עבודה טיפולית עם הורים
העבודה הטיפולית עם ילדים מחייבת הבנה של יחסי הורי ילד לעומקם. מטפלים בילדים עסוקים בשאלת ההשפעות ההוריות על הילד- מיהו הילד כאובייקט פנימי של ההורה ומה מושלך עליו? במקביל לטיפול בילד נדרשת לא פעם עבודה רגשית עם ההורים הנמצאים במצוקה בשל מצבו של הילד ומעוניינים בהקלה, בתמיכה ובשינוי, הן בילד והן בהורות שלהם. מה הן ההתמודדויות להן נדרש ההורה מול הילד בזמן זה של התפתחותו? כיצד יש לעבוד וליצור קשר עם ההורה על מנת לשמור על הטיפול? כיצד ניתן לעבוד עם ההורה על מנת לעזור לו בקונפליקטים הפנימיים מעברו המשפיעים על ההורות שלו? העבודה עם ההורים יכולה להתבצע במגוון דרכים ומטרותיה משתנות מטיפול לטיפול בהתאם לטיב הפסיכופתולוגיה של הילד, של ההורה ושל הקשר ביניהם. אנשי טיפול מתקשים לא פעם למצוא את הדרך לברית טיפולית ועבודה משותפת עם ההורים שמחד מביאים את ילדם לטיפול ומבקשים עזרה ומאידך מתקשים לעיתים להתמסר באופן מלא. העמקת הידע בנושא ההורות ומגוון הדרכם לעבודה רגשית עם הורים היא מטרת הלמידה התאורטית והקלינית בשנה זו.
תכנית הלימודים
קורס תאורטי סמסטר א’
גב’ הלית בכור: “לגדול להיות הורה- התפתחות העולם הפנימי בהורות”
במהלך חיינו אנו מגלמים את תפקיד ההורים, יוצרים אותו מחדש ועדיין נשמר בתוכנו משהו מהילד שהיינו פעם (Dinora Pines,1978; On becoming a parent).
המעבר להורות הינו אירוע חיים דרמטי. שלב התפתחותי, המעורר בהורה לעתיד חומרים אינטראפסיכיים עמוקים, לעיתים לא מעובדים, המשפיעים על מהלך יצירת הקשר עם התינוק והילד. בקורס נעסוק בתהליכים הלא-מודעים המעורבים במעבר להורות, ובהשלכות המאוחרות שלהם על התפתחות נפשו של הילד ועל הקשר עמו. נעסוק ביחסים הממשיים וביחסים הפנטזמטיים בין ההורה לילד, בתהליכים הרגשיים בהריון; במעבר להורות ובמורכבותה; בעולם הייצוגים הפנימיים; בהשלכות ובהעברה הבין-דורית. בקורס נקרא מאמרים של קלינאים.ות וחוקרים.ות של ההורות- ובהם Winnicott, D.W.; Stern, D. N.; Fraiberg, S. Cramer B; Benedek, T; Espasa, F.P;
קורס תאורטי סמסטר ב’
גב’ יעל גוטל : “הורים בחדר הטיפול- מאחורי הדלת הסגורה ובתוך העולם הפנימי: מחשבות על העבודה הטיפולית עם המשולש הורים- מטפל- ילד”
עם התפתחות הטיפול הפסיכואנליטי בילדים התפתח גם הטיפול ההורי [parental therapy]. “הדלת הנסגרת” בחדר הטיפול, המשאירה את ההורה בצדה האחד ואת הילד והמטפלת בצדה השני, מפרידה בין הדיאדה הממשית הורה-ילד ומאפשרת לדיאדה הפנימית, לאובייקטים המופנמים בנפשו של הילד, להיגלות. זהו מרכיב ייחודי ומאתגר בטיפול בילדים. בקורס נדון בדילמות שונות העולות ממשולש טיפולי זה, של הורה-מטפל-ילד. נבחן את חשיבות חוויות הילדות של ההורה כחלק אינטגרלי בתהליכי הריפוי של הילד, את הייחוד שבתהליכי ההעברה והעברה נגדית, בהשלכותיהם של “תסריטים הוריים” שונים על ילדם והמפגש עם תסריטים אלה בקליניקה, ונלמד מודלים שונים של עבודה טיפולית עם הורים. הקורס ילווה בווינייטות קליניות שיובאו על ידי המשתתפים.
פירוט מועדי השיעורים
סמסטר א
6.11.24, 13.11.24, 20.11.24, 27.11.24, 4.12.24, 11.12.24, 18.12.24, 25.112.24, (1.1 חופשת חנוכה), 8.1.25, 13.1.25, 22.1.25, 29.1.25, 5.2.25
שיעור השלמה: 12.2.25
סמסטר ב
26.2.25, 5.3.25, 12.3.25, 19.3.25, 26.3.25, 2.4.25, 9.4.25, (16.4 חופשת פסח), 23.4.25, (30.4 חופשת יום הזיכרון), 7.5.25, 14.5.25, 21.5.25, 28.5.25, 4.6.25,
שיעור השלמה: 18.6.25
מרתון הדרכות: 11.6.25 יתכן ויחול שינוי במועד
דרישות בעת הפניה
- למעט פסיכולוגים, בוגרי בתי ספר תלת שנתיים לפסיכותרפיה דינמית
- בעלי ניסיון של 5 שנים לפחות בפסיכותרפיה דינמית תחת הדרכה מוכרת, בהיקף של חצי משרה, כולל טיפולים ארוכי טווח.
- התנסות של לפחות שנה עם פתולוגיות מורכבות.
- התנסות בטיפול אישי של שנתיים ברצף לפחות.
פסיכולוגים: 5 שנות ניסיון מסיום ההתמחות
פסיכיאטרים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית לאחר שלב ב’
עו”ס קליניים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית
מטפלים באומנות: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית מסיום ההתמחות
תהליך הקבלה
1. טופס הרשמה לתלמידים חדשים / טופס הרשמה לתלמידים ותיקים (נא למלא את טופס הרישום בהקלדה ולא בכתב יד)
2. קורות חיים תיאוריים, אישיים ומפורטים (כ-2 עמודים)
3. העתקי תעודות של תארים רלוונטיים
4. שתי המלצות (ישלחו ישירות ע”י הממליצים למייל eifer.ips@gmail.com)
5. ראיון טלפוני
את המסמכים יש לסרוק (עדיף לקובץ אחד) ולשלוח דרך אתר החברה המאובטח, בקישור הבא:
להעברת המסמכים – לחץ כאן
ההרשמה עד ה 15/6/24
שכר הלימוד
דמי הרשמה ע”ס 300 ש”ח , לא יוחזרו במקרה של אי קבלה ללימודים
שכר לימוד שנתי על סך 6,500 ש”ח (עד 6 תשלומים בנוסף לדמי ההרשמה)
לאחר הקבלה לתכנית תשולם מקדמה ע”ס 650 ש”ח. מקדמה זו לא תוחזר במקרה של ביטול.
יתרת התשלום ע”ס 5850 ₪ תשולם עד סוף יולי 2024 ועד 6 תשלומים
תנאי ביטול
במקרה של ביטול שבועיים לפני או אחרי מועד תחילת הלימודים יגבו 20% מתעריף שכר הלימוד (בניכוי המקדמה). במקרה של ביטול בהמשך שנת הלימודים לא יתקבל החזר של שכר הלימוד.
בכל שאלה ניתן לפנות לרכזת התכנית:
יפעת זיבר: 054-7209015 yifatzb@yahoo.com
התוכנית לשנת 2022-23 בנושא: הלא מודע של הילד
התוכנית לשנת 2021-22 בנושא: גיל ההתבגרות