נושא שנת הלימודים 2024-25:

עבודה טיפולית עם הורים: תיאוריה וקליניקה

מבנה ומטרת התוכנית

 

זוהי תכנית חד-שנתית, בדגש קליני, המיועדת למטפלים בעלי ניסיון בעבודה טיפולית בילדים. בכל שנה התכנית מתמקדת ומעמיקה, תאורטית וקלינית, בנושא נבחר. סגל המורים הם פסיכואנליטיקאים ומתמחים בכירים בהכשרה הפסיכואנליטית המטפלים בילדים. תכנית הלימודים כוללת סמינר קליני שנתי בקבוצות קטנות, ושני סמינרים תאורטיים סימסטריאליים.

הלימודים יתקיימו בבית החברה הפסיכואנליטית בתל אביב, בימי רביעי בין השעות: 10:00-13:30

רכזת התכנית: יפעת זיבר
המורים בתכנית: הלית בכור, מרב ירקוני
מנחות סמינר קליני:
רות בודור, גילה גינזבורג, נחמה דביר, עדי ליבנה-הולצמן

קהל היעד

 

התוכנית מיועדת למטפלים מנוסים בטיפול בילדים ונוער המעוניינים להעמיק את הידע התאורטי והקליני שלהם בגישה פסיכואנליטית.

נושא השנה – עבודה טיפולית עם הורים

 

העבודה הטיפולית עם ילדים מחייבת הבנה של יחסי הורי ילד לעומקם. מטפלים בילדים עסוקים בשאלת ההשפעות ההוריות על הילד- מיהו הילד כאובייקט פנימי של ההורה ומה מושלך עליו? במקביל לטיפול בילד נדרשת לא פעם עבודה רגשית עם ההורים הנמצאים במצוקה בשל מצבו של הילד ומעוניינים בהקלה, בתמיכה ובשינוי, הן בילד והן בהורות שלהם. מה הן ההתמודדויות להן נדרש ההורה מול הילד בזמן זה של התפתחותו? כיצד יש לעבוד וליצור קשר עם ההורה על מנת לשמור על הטיפול? כיצד ניתן לעבוד עם ההורה על מנת לעזור לו בקונפליקטים הפנימיים מעברו המשפיעים על ההורות שלו? העבודה עם ההורים יכולה להתבצע במגוון דרכים ומטרותיה משתנות מטיפול לטיפול בהתאם לטיב הפסיכופתולוגיה של הילד, של ההורה ושל הקשר ביניהם. אנשי טיפול מתקשים לא פעם למצוא את הדרך לברית טיפולית ועבודה משותפת עם ההורים שמחד מביאים את ילדם לטיפול ומבקשים עזרה ומאידך מתקשים לעיתים להתמסר באופן מלא. העמקת הידע בנושא ההורות ומגוון הדרכם לעבודה רגשית עם הורים היא מטרת הלמידה התאורטית והקלינית בשנה זו.

תכנית הלימודים

 

קורס תאורטי סמסטר א

גב’ הלית בכור: “לגדול להיות הורה- התפתחות העולם הפנימי בהורות”
במהלך חיינו אנו מגלמים את תפקיד ההורים, יוצרים אותו מחדש ועדיין נשמר בתוכנו משהו מהילד שהיינו פעם (Dinora Pines,1978; On becoming a parent).
המעבר להורות הינו אירוע חיים דרמטי. שלב התפתחותי, המעורר בהורה לעתיד חומרים אינטראפסיכיים עמוקים, לעיתים לא מעובדים, המשפיעים על מהלך יצירת הקשר עם התינוק והילד. בקורס נעסוק בתהליכים הלא-מודעים המעורבים במעבר להורות, ובהשלכות המאוחרות שלהם על התפתחות נפשו של הילד ועל הקשר עמו. נעסוק ביחסים הממשיים וביחסים הפנטזמטיים בין ההורה לילד, בתהליכים הרגשיים בהריון; במעבר להורות ובמורכבותה; בעולם הייצוגים הפנימיים; בהשלכות ובהעברה הבין-דורית. בקורס נקרא מאמרים של קלינאים.ות וחוקרים.ות של ההורות- ובהם  Winnicott, D.W.; Stern, D. N.; Fraiberg, S. Cramer B; Benedek, T; Espasa, F.P;

 קורס תאורטי סמסטר ב

גב’ מרב ירקוני : “עבודה טיפולית עם הורים בגישה פסיכואנליטית – מבט היסטורי ועכשווי
בהמשך להתפתחות התהליך האישי והפנימי במעבר להורות, הקורס בסמסטר השני יתמקד בעבודה טיפולית עם הורים ויעקוב אחר התפתחות העבודה הטיפולית עם הורים משחר ימי הפסיכואנליזה ועד עתה. נתחיל את המסע עם ׳הנס הקטן׳ של פרויד ונסקור את תרומתן של חלוצות הפסיכואנליזה של הילד לתפישת מקום ההורים באנליזה של הילד : בעיקר תרומתן של קליין ואנה פרויד. בהמשך נעמיק בתרומת תיאוריות יחסי אובייקט לתפישת מקום ההורים והעבודה עם ההורים כחלק מהותי וקריטי בעבודה טיפולית עם ילדם. נקרא מכתיבתם וגישותיהם של וויניקוט (לחשוב על ילדים, לדבר עם הורים) ארנה פורמן, נוביק ונוביק, רוזנבאום, בריטון (אובייקטיביות, סובייקטיביות והמרחב המשולש, החדר האחר) ורינה בר-לב (הרהורים על הורות – או חדר הילדים הסגור .בחלקו השני של הקורס נתייחס לאספקטים בינדוריים בעבודה טיפולית עם הורים ונקרא מעבודותיהן של יולנדה גמפל : ׳ההורים שחיים דרכי׳ ואילני קוגן ׳בכיים של הילדים השתוקים׳. בסיום הקורס נתייחס למושג ׳מעטפת הקליניקה׳ של רוני שפירא

פירוט מועדי השיעורים

 

סמסטר א
31.10.24, 6.11.24, 13.11.24, 20.11.24, 27.11.24, 4.12.24, 11.12.24, 18.12.24, 25.112.24, (1.1 חופשת חנוכה), 8.1.25, 13.1.25, 22.1.25, 29.1.25
שיעור השלמה: 5.2.25

 סמסטר ב
26.2.25, 5.3.25, 12.3.25, 19.3.25, 26.3.25, 2.4.25, 9.4.25, (16.4 חופשת פסח), 23.4.25, (30.4 חופשת יום הזיכרון), 7.5.25, 14.5.25, 21.5.25, 28.5.25, 4.6.25,
שיעור השלמה: 18.6.25
מרתון הדרכות: 11.6.25 יתכן ויחול שינוי במועד

 דרישות בעת הפניה

 

  1. למעט פסיכולוגים, בוגרי בתי ספר תלת שנתיים לפסיכותרפיה דינמית
  2. בעלי ניסיון של 5 שנים לפחות בפסיכותרפיה דינמית תחת הדרכה מוכרת, בהיקף של חצי משרה, כולל טיפולים ארוכי טווח.
  3. התנסות של לפחות שנה עם פתולוגיות מורכבות.
  4. התנסות בטיפול אישי של שנתיים ברצף לפחות.

פסיכולוגים: 5 שנות ניסיון מסיום ההתמחות
פסיכיאטרים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית לאחר שלב ב’
עו”ס קליניים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית
מטפלים באומנות: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית מסיום ההתמחות

תהליך הקבלה

 

1. טופס הרשמה לתלמידים חדשים / טופס הרשמה לתלמידים ותיקים (נא למלא את טופס הרישום בהקלדה ולא בכתב יד)
2. קורות חיים תיאוריים, אישיים ומפורטים (כ-2 עמודים)
3. העתקי תעודות של תארים רלוונטיים
4. שתי המלצות (ישלחו ישירות ע”י הממליצים למייל eifer.ips@gmail.com)
5. ראיון טלפוני

את המסמכים יש לסרוק (עדיף לקובץ אחד) ולשלוח דרך אתר החברה המאובטח, בקישור הבא:
להעברת המסמכים – לחץ כאן

ההרשמה עד ה 31/5/24

שכר הלימוד

 

דמי הרשמה ע”ס 300 ש”ח , לא יוחזרו במקרה של אי קבלה ללימודים
שכר לימוד שנתי על סך 6,500 ש”ח  (עד 6 תשלומים בנוסף לדמי ההרשמה)
לאחר הקבלה לתכנית תשולם מקדמה ע”ס 650 ש”ח. מקדמה זו לא תוחזר במקרה של ביטול.
יתרת התשלום ע”ס 5850  תשולם עד סוף יולי 2024  ועד 6 תשלומים

תנאי ביטול

 

במקרה של ביטול שבועיים לפני או אחרי מועד תחילת הלימודים יגבו 20% מתעריף שכר הלימוד (בניכוי המקדמה). במקרה של ביטול בהמשך שנת הלימודים לא יתקבל החזר של שכר הלימוד.

 בכל שאלה ניתן לפנות לרכזת התכנית:
יפעת זיבר: 054-7209015 yifatzb@yahoo.com

התוכנית לשנת 2022-23 בנושא: הלא מודע של הילד

התוכנית לשנת 2021-22 בנושא: גיל ההתבגרות