התכנית החד שנתית של טיפול בילדים, למטפלים מנוסים

התכנית החד שנתית לטיפול בילדים. מהקליניקה לתיאוריה ובחזרה

הנושא לשנת הלימודים 2022-23:

הלא מודע של הילד

מבנה ומטרת התוכנית

זוהי תכנית חד-שנתית, בדגש קליני, המיועדת למטפלים בעלי ניסיון בעבודה טיפולית בילדים. בכל שנה התכנית מתמקדת ומעמיקה, תאורטית וקלינית, בנושא נבחר. סגל המורים הם פסיכואנליטיקאים ומתמחים בכירים בהכשרה הפסיכואנליטית המטפלים בילדים. תכנית הלימודים כוללת סמינר קליני שנתי בקבוצות קטנות, ושני סמינרים תאורטיים סימסטריאליים.
הלימודים מתקיימים בתל אביב, בימי רביעי בין השעות: 10:00-13:30

רכזת התכנית: יפעת זיבר

המורים בתכנית: גילה גינזבורג, דפנה גולדנברג, הוגו גולדיוק, יהודית נייגט, יעל חנין, מיכל דרסלר-נחמיאס, עדי ליבנה-הולצמן, רותי ויינברג

קהל היעד

התוכנית מיועדת למטפלים מנוסים בטיפול בילדים ונוער המעוניינים להעמיק את הידע התאורטי והקליני שלהם בגישה הפסיכואנליטית.

דרישות בעת הפניה

* פסיכולוגים קליניים: 5 שנות ניסיון מסיום ההתמחות או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* פסיכיאטריים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית לאחר שלב ב’ או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* עו”ס קליניים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* פסיכולוגים התפתחותיים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* פסיכולוגים חינוכיים: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית או בוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה
* מטפלים באומנות: 7 שנות ניסיון בפסיכותרפיה דינמית ובוגרי תכניות ליבה מוכרות בפסיכותרפיה

נושא התכנית: הלא מודע של הילד

בשנת הלימודים הקרובה תוקדש התכנית לסוגיות קליניות הקשורות ללא מודע של הילד. נעקוב אחר התפתחות החשיבה על הלא מודע, אבן היסוד של הפסיכואנליזה, החל מפרויד, דרך מלאני קליין, ויניקוט ועוד. המשחק של הילד, כמו הסימפטום והחלום מהווים צוהר ללא מודע. הלא מודע זר וקרוב, מסקרן ומרתיע, חמקמק ונוכח, סבוך ועשיר. במסגרת התכנית נלמד לאתר ולגלות את “דרך המלך ללא מודע בחיי הנפש”, נחדד ונשכלל את הקשב ללא מודע של הילדים, נתייחס לסוג ההקשבה אליה המטפל נדרש, לזיקה בין הלא מודע לאחר ולהבניה הנדרשת מהמטפל.

תכנית הלימודים

מנחות הסמינרים הקליניים: גב’ גילה גינזבורג, גב’ יהודית נייגט, גב’ עדי ליבנה-הולצמן

קורס תאורטי סמסטר א’

ד”ר מיכל נחמיאס דרסלר: הפנטסיה הלא מודעת – משמעותה, זיהויה והעבודה איתה בשעה הקלינית.
הפנטסיה הלא מודעת הינו מושג מפתח בחשיבה הקלייניאנית, המהווה אלטרנטיבה למושג הלא מודע הפרוידיאני. הלא מודע הקלייניאני הוא לא מודע של סיפורים אודות הדחפים במפגשם עם העולם, והוא החומר ממנו עשויה הנפש. טענתה של קליין היא שהילדים מבטאים דרך המשחק את הפנטסיות הלא מודעות שלהם. התפתחות נפשית שמושגת בעקבות טיפול היא תוצאה של שינוי בעולם הפנטסיות הלא מודעות, ולכן זיהוין במשחקו של הילד וביחסי ההעברה הוא קריטי לתהליך הריפוי. בקורס נחקור את משמעויותיו התאורטיות של המושג ואת תרומתו הייחודית לעבודה הטיפולית. נקרא את אייזקס, קליין, סגל, בלאס ועוד. הדגש בקורס יהיה על עבודה קלינית: נתעכב על זיהוי ופרוש של הפנטסיות הלא מודעות כפי שהן מתגלמות בדוגמאות קליניות מהספרות של עבודה קלינית עם ילדים ובווינייטות שיובאו על ידי המשתתפים.

 קורס תאורטי סמסטר ב

הסמסטר יועבר על ידי ארבעה מורים מתחלפים:

1/3, 15/3, 22/3, 29/3, גב’ רותי ויינברג:
בשיעורים נתמקד בדוגמאות של אנליטיקאים לעבודה עם צורות שונות של הפנטסיה הלא מודעת. נקרא מאמרים של בטי ג’וזף, מרגרט רסטין ופרנסואז דולטו.

19/4, 3/5, 10/5, מר הוגו גולדיוק:
“חשיבה מחודשת על הסטינג”- נחשוב על מאפיינים של הסטינג הטיפולי עם ילדים כביטוי של הסטינג הפנימי של המטפל ושל מוכנותו לפגוש את הלא מודע, שלו ושל מטופליו.

17/5, 24/5, 31/5, גב’ יעל חנין:
בשיעורים אתאר את האנליזה בריצ’ארד, ילד בן עשר “בעיצומה של מלחמה עולמית בחוץ ודרמה אדיפאלית בפנים”. נקרא יחד שתי שעות מהאנליזה בהן נראה כיצד הפנטסיות האדיפאליות הלא מודעות מתבטאות בחרדות שלו וביחסי העברה באנליזה.

7/6, 14/6, 21/6, גב’ דפנה גולדנברג:
נחתום את הקורס בשלושה מפגשים שיתחקו אחרי מחשבתו של ויניקוט לגבי פנטסיה, פינטוז וחלימה. נבחן את התנועה בין מצבים בהם הילד יכול לפנטז, מצבים הקשורים בחוויה מספקת של אשליה, לבין מצבים הגנתיים של פינטוז, שנועדו לסייע לילד להתגבר על הכאב הנפשי שמקורו בהיעדר חוויה מספקת של אשליה. זאת, גם דרך דוגמא מעבודתו של ויניקוט המתארת את האופן בו הוא פגש את הלא מודע של ילדים בקליניקה.

פירוט מועדי השיעורים

סמסטר א’: 2.11.22, 9.11.22, 16.11.22, 23.11.22, 30.11.22, 7.12.22, 14.12.22, 28.12.22, 4.1.23, 11.1.23, 18.1.23, 25.1.23, 1.2.23
שיעור השלמה: 8.2.23
סמסטר ב: 1.3.23, 15.3.23, 22.3.23, 29.3.23, 19.4.23, 3.5.23, 10.5.23, 17.5.23 24.5.23, 31.5.23, 7.6.23, 14.6.23, 21.6.23
שיעור השלמה: 5.7.23

מרתון הדרכות: 28.6.23 פרטים בהמשך

תהליך הקבלה

1. טופס הרשמה לתלמידים חדשים בתכנית
2. העתקי תעודות של תארים רלוונטיים
3. המלצות משלושה מדריכים באוריינטציה דינמית
4. ראיון טלפוני

את המסמכים יש לסרוק (עדיף לקובץ אחד) ולשלוח דרך אתר החברה המאובטח, בקישור הבא:
להעברת המסמכים – לחץ כאן

שכר הלימוד

דמי רישום ע”ס 300 ש”ח , אינם מהווים חלק משכר הלימוד
שכר לימוד שנתי על סך 6,500 ש”ח  (5,850 ש”ח לאחר הפחתת המקדמה)

תנאי הרשמה וביטול

לאחר הקבלה לתכנית תשולם מקדמה ע”ס 650 ש”ח. מקדמה מהווה חלק משכר הלימוד ולא תוחזר במקרה של ביטול.
יתרת התשלום על סך 5,850 ₪ תשולם עד סוף יולי ועד שמונה תשלומים. במקרה של ביטול שבועיים לפני או אחרי מועד תחילת הלימודים יגבו 20% מתעריף שכר הלימוד (בניכוי המקדמה) . במקרה של ביטול בהמשך שנת הלימודים לא יתקבל החזר של שכר הלימוד.

ב“ימי קורונה”, מדיניות מרכז הלימודים היא לעשות כל מאמץ על מנת לקיים למידה פרונטלית, בהתאם להנחיות ודרישות של משרד הבריאות. במקרה שלא תתאפשר למידה פרונטלית, בשל סגר או כל מגבלה אחרת, הלמידה תיערך מרחוק באמצעות זום.

בכל שאלה ניתן לפנות לרכזת התכנית:
יפעת זיבר: 054-7209015 yifatzb@yahoo.com,

התוכנית לשנת 2021-22 בנושא: גיל ההתבגרות

דילוג לתוכן