המעשה הטיפולי: תכנית תלת שנתית בתל אביב ללימודים מתקדמים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית

 2019-2022

 

רכזות התכנית: גב’ תמי דרור-שיבר וגב’ אירנה מלניק

ועדת היגוי: גב’ רעיה פינקלשטיין וגב’ מיכל טלבי

 

תיאור התכנית

מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית בישראל מציע תכנית לימודים תלת שנתית בתל-אביב. התכנית מיועדת למטפלים מנוסים, בוגרי תכניות ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית ובעלי ניסיון של שמונה שנים לפחות בעבודה טיפולית,  שכבר למדו את יסודות החשיבה הפסיכואנליטית ומעוניינים להעמיק ולהתפתח בתחום הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית.

התכנית נועדה לסייע לתלמידים למצוא את קולותיהם הייחודיים כמטפלים. ייחודיותה של התכנית טמונה באפשרות להעמיק וללמוד פיתוחים נוספים של המודלים הפסיכואנליטיים  המרכזיים ולהכיר את העושר שבמפגש היצירתי ביניהם. בין היתר נלמד את החשיבה הפוסט-קלייניאנית, תאורטיקנים מהזרם האמצעי, החשיבה הביוניאנית והפוסט-ביוניאנית, תאוריית העצמי, העמדה ההתייחסותית, הפסיכואנליזה הצרפתית ועוד . הלמידה תיעשה תוך חיבור חווייתי ומתמשך בין התאוריה לקליניקה.

בתכנית נכיר התפתחויות תאורטיות ומושגים מרכזיים בחשיבה הפסיכואנליטית. בנוסף  למושגים הבסיסיים, נחקור נושאים כגון נרקיסיזם, השלישי האנליטי, הרצפטיביות של המטפל, טראומה ואזורים נעדרי ייצוג בנפש ועוד, וכן – נתבונן בגלגולים שהם עברו, החל מהחשיבה הקלאסית ועד ימינו. הלימודים יתקיימו בקבוצה לא גדולה שתעודד חשיבה, שיח והפרייה הדדית.

הם ייערכו בבית החברה הפסיכואנליטית בתל-אביב, רחוב קרליבך 23, בימי חמישי בשעות 9:30-14:45.

כל המרצים והמדריכים בתכנית הנם פסיכואנליטיקאים או מתמחים בכירים בחברה הפסיכואנליטית בישראל.

 

קהל היעד

פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאלים קליניים ופסיכיאטרים מומחים (בוגרי שלב ב’), שסיימו תכניות ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית או רכשו ידע בתחום הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית במסגרות אחרות.

בנוסף, על המועמדים לעמוד בדרישות הבאות:

  1. להיות בעלי שמונה שנות ניסיון לפחות בעבודה טיפולית באוריינטציה פסיכודינמית.
  2. בעלי התנסות של לפחות שלוש שנים רצופות בטיפול אינדיבידואלי באוריינטציה פסיכודינמית, בעבר או בהווה.
  3. בעלי היקף עבודה של לפחות שבע שעות פסיכותרפיה אינדיבידואלית בשבוע, שלפחות חלק מהן עם מבוגרים.

למועמדים העומדים בדרישות ייערכו ראיונות קבלה אישיים.

 

מסגרת הלימודים

  1. מבנה הלימודים: כל יום לימודים מורכב משני שיעורים וסמינר קליני, בשעות 9:30-14:45.
  2. בין הסמסטרים ובסוף השנה ייערכו סדנאות במגוון נושאים. הסדנאות יתקיימו  בשני ימי חמישי עוקבים בחופשות הסמסטר, בשעות 9:30-12:45.
  3. הדרכה אישית:  במהלך הלימודים על כל משתתף להיות בהדרכה אישית שבועית אצל מדריך המוכר ע”י התכנית. המדריכים המוכרים הינם פסיכואנליטיקאים מהחברה הפסיכואנליטית או מתמחים מהמכון הפסיכואנליטי. רשימת המדריכים המציעים הדרכה בתעריף מוזל עבור תלמידי התוכנית תימסר למשתתפים בתחילת השנה. על ההדרכה להימשך לאורך כל שנות הלימודים בתכנית.
  4. עבודה טיפולית: במהלך הלימודים על כל משתתף לעסוק בפסיכותרפיה ארוכת טווח באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף של שבע שעות לפחות במגזר הציבורי או בקליניקה פרטית.
  5. פגישות עם רכזות התכנית: במהלך השנה יתקיימו מפגשים קבוצתיים עם רכזות התכנית, שילוו את תהליך הלימודים.

 

תכנית הלימודים

 

שנה א’

סמסטר א’

9:30-11:00 – ממשיכיה של  קליין – גב’ ניצה חזן 

הסמינר יעסוק בתרומת ממשיכיה של קליין לרעיונות המרכזיים בחשיבתה. נעסוק במושגים כמו העמדות, אדיפוס המוקדם, פנטזיה לא מודעת, הזדהות השלכתית, דחף החיים ודחף המוות, קנאה ועוד. נקרא את שטיינר, חנה סגל, בטי ג’וזף, עדנה אושונוסי, בריטון ואריק ברנמן.

11:15-12:45 – אשמה , תיקון וגלגוליהם בתאוריה הפסיכואנליטית  ובקליניקה – גב’ ענת טלרנט

בקורס נתייחס להתפתחות היכולת לאשמה מול הפרעות בהתפתחות זו,  ולהתפתחות היכולת לעיבוד ותיקון, לעומת חוסר התפתחות יכולת כזו. ננסה לתרגם ולחבר את הבנותינו אל מצבים בקליניקה ובחיינו.

13:15-14:45 – סמינר קליני – גב’ רעיה פינקלשטיין, ד”ר שלמה (מומי) ביינארט

 

סדנת חורף

9:30-12:45 – (שני ימי חמישי עוקבים בחופשת הסמסטר) – מחשבות על דילמות אתיות בסיטואציה הטיפולית – גב’ אירנה מלניק

בסדנה נקרא מאמרים ונדון על דילמות אתיות שהמטפל פוגש בעבודתו בקליניקה.

 

סמסטר ב’

9:30-11:00 – התסביך האדיפלי  וגלגוליו בפסיכואנליזה – גב’ הדס רייזפלד עינת

התסביך האדיפלי מצוי בלב התיאוריה הפסיכואנליטית בניסוחו של פרויד, וממשיך ומלווה את התפתחותה וגלגוליה התיאורטיים במהלך השנים. בקורס נכיר את המיתוס של סופוקלס, נלמד כיצד מבנה הסיטואציה האדיפלית עפ”י פרויד את ההתפתחות הנפשית והנוירוזה, ונעקוב אחר זוויות מאוחרות יותר המפתחות הבנות אלו. נלמד על הרחבת המושג אצל כותבים נוספים המדגישים את הקשר שלו להתפתחות החשיבה, הנפרדות ועיצוב יחסי האובייקט. לצד טקסטים של פרויד, נקרא גם מכתבי קליין, בריטון, שטיינר, קינודוז,  בנג’מין ואחרים. נתבונן בדוגמאות קליניות, וננסה לראות כיצד תורמות ההבנות התיאורטיות שנלמדו לעבודתנו בקליניקה.

11:15-12:45 – אמנות זו של הפסיכואנליזה – הממד האישי, החולם והיצירתי בחשיבתם של אוגדן ובולאס – גב’ אירית ערב

״כל פסיכואנליטיקאי חייב…להמציא מחדש את הפסיכואנליזה למען עצמו. האנליטיקאים המציגים את ההמצאה מחדש, הם השומרים על רמה  של יצירתיות החיונית להתפתחות החשיבה״ (בולאס). מטרתנו כפסיכואנליטיקאים לאפשר למטופל את ״חלימת חווייתו שלו; וכך לחלום את עצמו באופן מלא יותר אל תוך  קיום״ (אוגדן). בקורס נפתח את ההקשבה לממד היצירתי, החולם והאישי במפגש הטיפולי, בהשראתם של שני  הפסיכואנליטיקאים והכותבים היצירתיים והחולמים האלו.

13:15-14:45 – סמינר קליני – גב’ רעיה פינקלשטיין, ד”ר שלמה (מומי) ביינארט

 

סדנת קיץ

9:30-12:45 – (שני ימי חמישי עוקבים בחופשת הסמסטר) – שורשי התוקפנות לפי וויניקוט- ד”ר חזי כהן

הסדנה מבוססת בעיקר על כתביו של ויניקוט. התפיסה המרכזית כאן היא, שהתוקפנות איננה דחף אלא חלק משני המכוונים את החיים: היות ועשות. רק במצבים קשים כאשר יש ניתוק מוחלט בין ההיות לבין העשות אנו ניתקל בתוקפנות שיש עמה הרסנות.

 

שנה ב’

סמסטר א’

9:30-11:00 – על זיכרון ועל תשוקה במפגש הטיפולי – גב’ ליהי נוי-ניצן

נתחיל את הקורס בשנת 1967, שנה של צומת מרכזי ביותר, מבחינה מקצועית ואישית, בחייו של ביון. המאמר ‘הערות על זיכרון ועל תשוקה’, שפורסם לראשונה בשנה זו, ובו נקרא לאורך כל הקורס, ייחשב בדיעבד כנקודת הציון שממנה התחילה הספירה של מה שמכונה היום בפי כל – תקופת ‘ביון המאוחר’. לאורך הקורס נקרא מקרוב ונחקור ביחד את המושגים שקשורים בזיכרון, תשוקה, הבנה, והעמדה של המטפל בתוך השעה הטיפולית, כפי שעולים מכתביו של ביון.

11:15-12:45 – ממשיכי ביון – על הרצפטיביות של המטפל – גב’ מיכל טלבי-אברבנאל

התאוריה של ביון יצרה שינוי והתפתחות בטכניקה הפסיכואנליטית המאפשרים להעמיק אל הרבדים השונים של הכאן ועכשיו של השדה הטיפולי ולהיות במגע אף  עם אזורים ארכאיים בנפש שנותרו ללא אפשרות לייצוג מנטאלי. בקורס נדבר על תהליכים אלה כפי שהם נדונים על ידי ממשיכי ביון. נבחן את הקשיים בהם נתקל המטפל הנדרש להתמודד עם הכאב הנפשי העולה מנשיאת החוויות הקשות של המטופל ונחקור את האופנים בהם אנו יכולים “לתת מבט שני” ולהיעזר ב”סמנים” הקיימים בשדה הטיפולי על מנת להגדיל את הרצפטיביות שלנו ולאפשר התרת תקיעויות והעמקת הטיפול. נדון ברעיונות של גרוטשטיין, אוגדן, ג’ודית מיטרני, ברנז’ה וברנז’ה, אנטונינו פרו, וורמוט, צ’יב’יטרזה ואחרים ונעבד רעיונות אלה דרך דוגמאות קליניות מהספרות ומהעבודה הקלינית של המרצה ושל התלמידים.

13:15-14:45 – סמינר קליני – גב’ סנדרה הלוי, ד”ר הילית אראל-ברודסקי

 

סדנת חורף 

מלצר –  התהליך הפסיכואנליטי – גב’ רותי ויינברג

הסדנה תעסוק בהיכרות ראשונית עם חשיבתו של מלצר על התהליך הפסיכואנליטי ועל הממדיות של הנפש. נקרא פרקים מתוך ספרו “התהליך הפסיכואנליטי” ומתוך הספר  “חקירות באוטיזם”.

 

סמסטר ב’

9:30-11:00 – מצבים מנטליים ראשוניים – גב’ רות שגיא

נדון בהתהוותם של מצבים מנטאליים ראשוניים, שלא עברו יצוג ב – mind. נבחן את האופן שבו הם באים לידי ביטוי במרחב הטיפולי ואת האתגרים
הטיפוליים שהם מציבים בפני המטפל.

11:15-12:45 – עבודת השלילי ומצבים נעדרי ייצוג בנפש – גב’ אורלי חסון-כץ

הקורס יעסוק במצבים נפשיים הנוגעים בטראומה, אובדן ייצוגי האובייקט או במצוקה הקשה שבאי היכולת לייצוג. נדון בהקשר זה במושגים הלקוחים מהפסיכואנליזה הצרפתית: עבודת השלילי, האם המתה וההלוצינציה השלילית (אנדרה גרין), עבודת הפיגורביליות, הכפיל ותשליל הטראומה (בוטלה ובוטלה) המעטפת המחוררת ומעטפת העור כמגילת קלף ראשיתית לרישום מצבי טראומה מוקדמים (אנזייה). לצד הספרות המקצועית, ילווה הקורס גם בדוגמאות קליניות ובדוגמאות מתחום האומנות הפלסטית.

13:15-14:45 – סמינר קליני – גב’ סנדרה הלוי, ד”ר הילית אראל-ברודסקי

 

סדנת קיץ

על השימוש במטפל – מבט קליני ותיאורטי – ד״ר יוסי טריאסט

הסדנה עוסקת בשאלה קלינית ותיאורטית כאחד –  ׳כיצד משתמש המטופל במטפל׳ (תוך ׳אתגור׳ ההגדרה המקורית של ויניקוט למונח ׳שימוש׳ כפי שיובהר בסדנה).  היא מתבססת על ניסיון תיאורטי לגזור את התהוות המודלים השונים שמעמידה הפסיכואנליזה לדורותיה, מתוך זיקת היחס הדיאלקטית סובייקט-אובייקט המונחת (בראיה בדיעבד) כבר ביסוד תפיסתו הראשונית של פרויד. ברובד התיאוריה – שינוי (בלתי נמנע) של מיקום ‘האובייקט׳ (הנקודה בה מוצב לכאורה המטפל) ביחס ׳לסובייקט׳ (הנקודה בה מוצב לכאורה הפציינט) מגדיר בכל פעם מחדש את דמות האדם וממילא מנסח מחדש את יעדיו הטיפוליים של כל מודל ומודל. ברובד הקליני בוחנת  הסדנה את ההשלכות האופרטיביות של הרעיון, לרבות ההבנה שהמטפל נדרש ‘להתמקם’ כל פעם מחדש ב’מרחב המשחק’ של הטיפול בהתאם ל’שימוש’ הספציפי שעושה בו המטופל. ננתח ווינייטות קליניות מטיפולים ‘תקועים’ ומוצלחים כאחד, במטרה לחדד את ההקשבה לקומוניקציה הלא מודעת שבאמצעותה מתקשר המטופל את צורת ‘השימוש’ שהוא עושה במטפל בכל רגע נתון.

 

שנה ג’

סמסטר א’

9:30-11:00 – התאוריות של הפסיכואנליזה הצרפתית – גב’ יעל סמואל

בקורס נכיר את הפסיכואנליזה הצרפתית על ייחודיותה ופניה המגוונות וננסה להפוך אותה לידידותית ומובנת יותר. האנליטיקאים הצרפתיים הכניסו לפסיכואנליזה מושגים משמעותיים ביותר ותרומתם לפרקטיקה האנליטית הינה עשירה. נקרא כתבים נבחרים של לאקאן, לפלאנש, שסגה-סמירגל ,בוטלה ובוטלה, מארטי וגרין.

11:15-12:45 – על נרקיסיזם וטיפול – ד״ר שרון שטרית

״…נדמה היה כי התנהגותם הנרקיסיסטית (של הנוירוטים) הציבה את אחד הגבולות לאפשרות ההשפעה עליהם״ (הצגת הנרקיסיזם, פרויד). מדוע הנרקיסיזם מציב גבול/מחסום בפני השפעת האחר? ובמובן זה מציב גבול בפני ההשפעה של המטפל/טיפול ומהווה את אחד ממתנגדיו העקשניים של הטיפול האנליטי?  בסמינר נכיר את אופן פעולתו של הנרקיסיזם בנפש, את מאפייניו והקשיים שהוא מציב באפשרות של האדם להיות מטופל ובאפשרות שלו לפגוש את עצמו, במלוא חוויתו.  נלמד על היבטיו השונים של הנרקיסיזם והתופעות הקליניות הקשורות אליו באמצעות קריאה בכתביהם של: פרויד, קוהוט, רוזנפלד, שטיינר ואנדרה גרין. הסמינר ילווה בדוגמאות קליניות.

13:15-14:45 – סמינר קליני – גב’ סמדר שטיינבוק, גב’ אורלי חסון-כץ

 

סדנת חורף

עיונים במעשה הפירוש הפסיכואנליטי ברוח פסיכולוגית העצמי – ד”ר עפרה כהן-פריד

פסיכולוגיית העצמי עושה את המעבר מן האדם האשם,  גיבורו הכאוב של מודל הדחף הפרוידיאני, אל האדם הטרגי, זה הנושא עימו את יגון העצמי השבור, שחי בשסע קיומי. שסע שאינו מוסבר במונחי עיקרון העונג או כשל בהדחקה או בהסתגלות למציאות אלא בהיעדר מטריצה אמפאתית מאפשרת התפתחות העצמי. מהלך פארדיגמטי זה נשען של שורת מעברים פארדיגמטיים בכל הקשור למהות האדם,  מהות הסבל האנושי והמקור לכאב ולפתולוגיה,  ומשכך, למהות  ‘הפירוש מאפשר הריפוי’ . בסדנא  נעסוק במעברים אלו ובמעבר מדגש על הפיכת הלא מודע למודע ובהתייצבות האני במקום בו שרר הסתמי, אל התמקדות בחיפוש אחר וההיענות אל, מטריצה אמפאתית וזמינותם של יחסי זולתעצמי.

 

סמסטר ב’

9:30-11:00 – מיניות – גב’ טל שריר וולפה

הקורס יעסוק בנושא המיניות כדחף, ביחסי הגומלין עם דחף המוות, כמרכיב בפנטסיה הלא-מודעת ובניית הזהות האינדבידואלית. נקרא מאמרים של ז. פרויד, א. פרויד, מ. קליין, ד. מלצר, ד. בירקסטד-ברין , ג’ דייוויס.

11:15-12:45 – העמדה ההתייחסותית – גב’ תמי דרור-שיבר

בקורס נבדוק את השאלה מהי “פסיכולוגיה של שני אנשים” מול “פסיכולוגיה של אדם אחד” ומהן השלכותיה של תפיסה זו על מארג יחסי ההעברה וההעברה-הנגדית. נרחיב את שאלת הסובייקטיביות של המטפל ואת השפעותיה על המרחב הטיפולי. ניעזר במושגים כגון הלא-מודע ההתייחסותי, השדה המשותף, אנאקטמנט, חשיפה עצמית, ריבוי מצבי עצמי ועוד. נחדד את ההבחנה בין הדדיות לסימטריה ונעמיק במושג ההכרה ההדדית. הלמידה תיעשה תוך שימוש בדוגמאות שיביאו המשתתפים מעבודתם ותוך העמקה בהבנתם דרך  הפריזמה  ההתייחסותית. נתבסס על החשיבה הקלינית של סטיבן מיטשל, לואיס ארון, פיליפ ברומברג, ג’ודי דייוויס , ג’סיקה בנג’מין ועוד.

13:15-14:45 – סמינר קליני – גב’ סמדר שטיינבוק, גב’ אורלי חסון-כץ

 

סדנת קיץ

התייחסות לזמן – גב’ מיכל עוזיאלי

חווית הזמן היא יסוד מרכזי שבאמצעותו אנו מבינים את חיינו ומעניקים להם משמעות. בפסיכואנליזה נתפס הזמן האובייקטיבי כנגזר מהזמן הסובייקטיבי. בסדנה נעסוק בזמן כממד בסיסי המארגן אינטגרציות ראשוניות, ממד אשר יישא לתמיד את חותמו של האחר.

 

תהליך ההרשמה

על המועמדים להעביר את המסמכים הבאים:

  • טופס הרשמה
  • תולדות חיים אישיים (הכוונה לתיאור סיפורי, לא cv מקצועי). הטקסט לא יעלה על 3 עמודים, כשהוא מודפס באותיות בגודל 12 וברווח כפול.
  • קורות חיים מקצועיים.
  • העתקי תעודות של כל התארים האקדמיים הרלוונטיים וכן תעודות של בית ספר לפסיכותרפיה או אישור על סיום חובות השמיעה בבי”ס לפסיכותרפיה. בנוסף, לפסיכולוגים – רישום בפנקס הפסיכולוגים ותעודת מומחיות בפסיכולוגיה; לפסיכיאטרים – תעודה על סיום שלב ב’ או תעודת מומחיות.
  • תמונה
  • שתי המלצות ממדריכים. יש לבקש מהממליצים לשלוח את ההמלצות ישירות למייל של החברה הפסיכואנליטית IPS@psychoanalysis.org.il , עבור “המעשה הטיפולי”.
  • דמי הרשמה בסך 300 ₪. 

 

את המסמכים יש להעביר למנהלת האדמיניסטרטיבית של החברה הפסיכואנליטית, גב’ חיה מלינוביץ’ במייל IPS@psychoanalysis.org.il או בטלפון 03-7901868.

המועמדים המתאימים יוזמנו לשני ראיונות אישיים.

התשלום עבור כל ריאיון יהיה 300 ₪, וישולם ישירות למראיין.

מועד אחרון להרשמה: 30.6.19

 

 תשלום

  • שכר הלימוד לשנה הוא 9000 ₪ (כולל דמי מנוי ל pep). מקדמה על חשבון שכר לימוד בסך 700 ש”ח לא תוחזר במקרה של ביטול.
  • תעריף שעת הדרכה 300 ₪.

  

 צוות המורים והמדריכים הקבוצתיים