.

דחף, קשב ופרשנות

2021-22

 

“יסודות הפסיכואנליזה הקלאסית במבט עכשווי” היא אחת מתוכניות הלימודים החד-שנתיות המתמשכות שמציע מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית, בתל-אביב, בימי רביעי בשעות 17.30-19.30. התוכנית מציעה זו השנה השמינית הזדמנות נדירה ללמוד את יסודות החשיבה של הפסיכואנליזה הקלאסית מפסיכואנליטיקאים מבין הבכירים והמנוסים בחברה הפסיכואנליטית בישראל.

נושא התוכנית

“דחף, קשב, ופרשנות” – הקורס יעסוק בשני מוקדים של העבודה הפסיכואנליטית: הדרך בה הקשב האנליטי קשור לדחף; והדרך בה קשב זה מעצב את מלאכת הפרשנות.
במקביל לעבודתו על משמעות החלום בחיי נפש, ועל בסיס גילוי המרכזיות של המיניות הילדית, פיתח פרויד את מושג הדחף. את תיאוריות הדחף פיתח לאורך ארבע עשורים, אך כפי שהדחף עובר גלגולים, כך התיאוריה אחרי פרויד. קליין הצביעה על תהליכי הפיצול והתיקון של האובייקט, ועל הקשר בין צרות העין לדחף המוות. וויניקוט הדגיש את ממד היצירתיות על פני היצר, וביון הרבה לעסוק באופנויות של הטרנספורמציות הנפשיות בשדה הבין-אישי. בפסיכואנליזה הצרפתית פותחו גם גישות מגוונות למושג הדחף (גרין, לפלאנש). אז מהו דחף, ובמה נוטה מושג זה להתחלף?
שימת הלב לגלגוליו של היצר במפגש הטיפולי משפיעה על פיתוחה של טכניקת פרשנות. איך מתייחסים לקונפליקט, להתפתחות, לרגרסיה, לסובלימציה? מה הם היעדים של אומנות הפרשנות?

מטרת התוכנית

הנחלת היסודות, הידע, החשיבה והמעשה הקליני, בגישות הפסיכואנליטיות הקלאסיות. יושם דגש על הקשר בין למידה תיאורטית וחשיבה קלינית, כולל פיתוחיהן כיום.

מבנה הלימודים

התוכנית היא מודולארית ובנויה מיחידות של שלושה שיעורים (או שניים) ומספר מפגשים חד-פעמים. בשיעור האחרון בכל סמסטר יתקיים פאנל בהשתתפות המורים שלימדו במהלכו. מוקד הדיון יהיה חומר קליני שיוצג על ידי אחד התלמידים, כמצע לעיבוד החומר שנלמד ביחידות השונות.

אוכלוסיית היעד

התוכנית מיועדת למטפלים המעוניינים להכיר ולהעמיק בעולם הפסיכואנליזה הקלאסית, בעלי היכרות בסיסית אישית, תיאורטית וקלינית עם העולם הנפשי הדינאמי.

תכנית הלימודים (2021-2022)

סמסטר א’

20.10.2021 שיחת פתיחה עם ד”ר ויוויאן שטרית וטין: הדחף בפסיכואנליזה הצרפתית ובהגותו של לפלאנש
27.10, 3.11, 10.11 שלושה שיעורים עם פרופ’ שמואל ארליך: המפגש הטיפולי והתיאוריה של המטפל
17.11, 24.11 שני שיעורים עם גב’ הגר גלבוע: The Kleinian School I
8.12 הרצאה של מר אורי פלישמן: ריבוי הקולות והתהוות הפירוש – דוגמא מציור העוסק ב”אמונה” מדעית
15.12, 22.12 שני שיעורים עם מר רובי שונברגר: עמדת השמירה והזרקור – קשב ופרשנות על פי ביון
29.12, 5.1 שני שיעורים עם גב’ אירנה מלניק: המקום של החופש בפרשנות של סמינגטון.
12.1 שיחה עם גב’ נגה בדנס: הקשבה לגלגולי הדחף
19.01.2022 פאנל סוף סמסטר: הצגת מקרה ודיון

סמסטר ב’

23.02.2022 שיחה עם ד”ר יוסי טריאסט: בחיפוש אחרי הסובייקט הפרוידיאני
2.3, 9.3, 23.3 שלושה שיעורים עם מר מיכאל סידי-לוי: תיאוריות הקונפליקט של פרויד על פי בנו רוזנברג
30.3, 6.4, שני שיעורים עם ד”ר עמוס גור: The Kleinian School II – H. Rosenfeld
13.4 שיחה עם ד”ר מירב רוט: “דחף המוות חי ובועט”
27.4, 11.5, 18.5 שלושה שיעורים עם גב’ מרגנית עופר: תיאוריות התפתחותיות
25.5, 1.6, 8.6 שלושה שיעורים עם גב’ ורד נבו: נרקיסיזם, הומור, והקשרים לפרשנות
15.6 שיחה עם ד”ר ענת פלגי הקר: נאוסקסואליות כפתרון נפשי לקונפליקט בין דחף החיים לדחף המוות
22.06.2022 פאנל סוף סמסטר: הצגת מקרה ודיון

קריטריונים

פסיכולוגים קליניים
עובדים סוציאליים קליניים
פסיכיאטרים
מטפלים באמנויות
בוגרי בתי ספר מוכרים לפסיכותרפיה
בעלי מקצועות טיפוליים אחרים בעלי תואר שני ועם ניסיון קליני של לפחות שנתיים בטיפולים באוריינטציה פסיכודינמית מוזמנים אף הם להצטרף לתוכנית ולהגיש את מועמדותם.

שכר לימוד

3000 ש”ח לשנה (2,700 ש”ח לאחר הפחתת דמי הרישום), עד 3 תשלומים.
דמי רישום בסך 300 ₪ (לא יוחזרו במקרה של ביטול. למתקבלים, דמי הרישום מהווים חלק משכר הלימוד)

מסמכים הנדרשים להרשמה (לאחר שיחת טלפון מקדימה עם אחד הרכזים)

טופס הרשמה
צילומי תעודות המעידות על ההשכלה הפורמלית (תלמידים חוזרים פטורים)

את המסמכים הנ”ל יש לסרוק (אם מתאפשר – לקובץ אחד) ולהעביר את הקובץ (או הקבצים) דרך אתר החברה המאובטח, בקישור הבא:
להעברת המסמכים – לחץ כאן

רכזי התוכנית:
גב’ ענת טלרנט 050-7748304
מר מיכאל סידי-לוי 052-5514126

לבירורים: 02-5635175 eifermirta@gmail.com

לצפיה בתכנית 2020-21 בנושא: “חלום, פנטזיה ורברי (reverie)” – לחץ כאן

 

דילוג לתוכן