קורסים באזור המרכז

 

ההרשמה תפתח בעוד מספר ימים

רכזת – גב’ תמי דרור-שיבר

הלא מודע בקליניקה שלנו – מר דני איגר – מועד אביב

ייחודה של הפסיכותרפיה האנליטית הוא בהתמקדותה בלא-מודע. אולם אם הלא-מודע כשמו כן הוא – לא יודעים אותו – כיצד אפשר בכל זאת לדעת ולהבין אותו? באילו אופנים הלא מודע “מדבר” וכיצד המטפל האנליטי מקשיב לו בשעה הטיפולית? כיצד תוכל הקשבה כזאת להנחות אותנו כאשר נרצה להחזיר משהו למטופל בצורת פירוש? על שאלות אלה ננסה לענות בעזרת כיווני מחשבה ועבודה אנליטיים, ונעזר בכתיבתם של פרויד, אייזקס, קלאובר, ביון וויניקוט.

הקורס יתקיים בבית החברה הפסיכואנליטית ברח’ קרליבך 23, תל אביב – יפו.

9 מפגשים עוקבים בימי שני, החל מיום 20.4.2020 ועד ליום 15.6.2020, בין השעות 13:30-12:00.

עד 13 משתתפים.

 

הלא מודע בקליניקה שלנו – מר דני איגר – מועד סתיו

ייחודה של הפסיכותרפיה האנליטית הוא בהתמקדותה בלא-מודע. אולם אם הלא-מודע כשמו כן הוא – לא יודעים אותו – כיצד אפשר בכל זאת לדעת ולהבין אותו? באילו אופנים הלא מודע “מדבר” וכיצד המטפל האנליטי מקשיב לו בשעה הטיפולית? כיצד תוכל הקשבה כזאת להנחות אותנו כאשר נרצה להחזיר משהו למטופל בצורת פירוש? על שאלות אלה ננסה לענות בעזרת כיווני מחשבה ועבודה אנליטיים, ונעזר בכתיבתם של פרויד, אייזקס, קלאובר, ביון וויניקוט.

הקורס יתקיים בבית החברה הפסיכואנליטית ברח’ קרליבך 23, תל אביב – יפו.

9 מפגשים עוקבים בימי שני, החל מיום 28.10.2019 ועד ליום 23.12.2019, בין השעות 13:30-12:00.

עד 13 משתתפים.

 

תחילת החיים וביטוייה  במהלך הטיפול –  גב’ יהודית אילתי

כותבים שונים התייחסו להיווצרות נפשיוּת התינוק מזמן היותו ברחם – דרך תהליך הלידה, החרדות המתעוררות  אצלו והשפעת החודשים הראשונים על התפתחותו. נקרא מאמרים שכתבו  וילפרד ביון,  פרנסיס טסטין, אסתר ביק ודונלד ויניקוט,  המאירים נקודות מבט  שונות  על תקופה זו. נדון כיצד באים לביטוי רישומים אלה במהלך טיפול בילדים ובמבוגרים.

הקורס יתקיים בבית החברה הפסיכואנליטית ברח’ קרליבך 23, תל אביב.

8 מפגשים  בימי ו’ בשעות 15:00-16:30, החל מ-25.10.19.

עד 8 משתתפים.

 

סמינר קריאה במאמר: “אבל ומלנכוליה” – מר מיכאל בניטה

נקרא יחד קריאה צמודה לטקסט, את המאמר המכונן משנת 1915/1917, הכתוב ככתב-חידה.

במהלך המפגשים ננסה להתקרב למקור ולאופן בו פרויד מבקש לפענח את שאלת המלנכוליה, אותה הוא מבחין מאבל תקין, החל מאובדן האובייקט, דרך התייחסות לתהליכים נפשיים לא-מודעים של הזדהות, אמביוולנציה, פיצול ונסיגת הליבידו אל האני.

הקורס יתקיים ברחוב מרים החשמונאית 30, תל-אביב דירה 5.

6 מפגשים בימי ראשון בשעות 20:00-21:30, החל מ-26.4.20.

עד 5 משתתפים.

 

קריאה במאמרו של פרויד: “מעבר לעיקרון העונג” – מר מיכאל בניטה

נקרא יחדיו את מאמרו של פרויד משנת 1920: “מעבר לעיקרון העונג”.

בקריאה צמודה לטקסט נתחקה אחר דרך החשיבה והחקירה של פרויד את מושג הדחף. נלמד כיצד חקירה זו מובילה אותו לרביזיה של התיאוריה ולהבחנה בין דחף-חיים ודחף-מוות.

נלמד על “כפיית-החזרה” כביטוי של דחף המוות והאופן בו אירועי הנפש הלא-מודעים מייצרים החייאה אינסופית של העבר. נתבונן, דרך דוגמאות קליניות, כיצד באים לידי ביטוי מצבים של “כפיית-החזרה” בקליניקה ומשוחזרים בתהליכי ההעברה.

הקורס יתקיים ברחוב מרים החשמונאית 30, תל-אביב דירה 5.

10 מפגשים בימי ראשון אחת לשבועיים, בשעות 20:00- 21:30, החל מ-27.10.19.

עד 5 משתתפים.

 

ויניקוט האיש והתאוריה: מבראשית – ד״ר גרסטנהבר נורית

הקורס מיועד למטפלים מתחילים.

בסביבה טובה דיה נשתדל ליצור מרחב שבתוכו נוכל ללמוד, לשחק, לחפש, לגלות, למצוא ולהמציא ולהשתמש בויניקוט ובתורתו.

בקורס נלמד דרך החוויה הסובייקטיבית- אובייקטיבית של כל אחד מהמשתתפים ובהדדיות.

הרצף הקבוע של הפגישות יאפשר הפתעות ולמידת חלק מהתיאוריה, מהעמדה ומהטכניקה הטיפוליות של ויניקוט.

בו בזמן ניגע במגבלותיהם של התאוריה, הזמן וההבנה ונכיר את מה שלא ניתן לדעת בשלמותו.

נקרא ביחד, בין היתר, על התפתחות רגשית פרימיטיבית, זיכרונות לידה, רגרסיה , עצמי אמיתי וכוזב, אובייקטים ותופעות מעבר.

הקורס יתקיים בבית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל-אביב.

8 מפגשים בימי ד’ בשעות 18:00-19:30, החל מ-1.1.2020.

עד 12 משתתפים.

 

היבטים קליניים של רגרסיה– גב’ סופי דביר

” מקובל לחשוב שיש מידה של סכנה ברגרסיה של מטופל במהלך פסיכואנליזה. הסכנה אינה ברגרסיה אלא באי נכונותו של האנליטיקאי לפגוש ברגרסיה ובתלות שהיא חלק ממנה”, וויניקוט, 1954.

במהלך הקורס נתעמק בהבנת משמעות  הרגרסיה בעבודה הקלינית, בחשיבות קיומה ובאופן בו עובדים עם מצב מורכב זה, המכיל בתוכו את החזרה אל מצב הכשל הראשוני, אל הייסורים, הכאב והפחד. אך בו זמנית גם אל האפשרות  לתיקון הכשל, ולהתפתחות וצמיחה  נפשית מחודשת ואמיתית.

הקורס יתבסס בקריאת כתביו של וויניקוט לצד קריאה בכתיבתם של  פרנצי,  חאן, באלינט, אוגדן, ייגן,  בולאס, אשל  ועוד,  המרחיבים ונוגעים בסוגיית הרגרסיה בעבודתם.

הקורס יתקיים ברחוב הגפן 10,קריית-אונו.

10 מפגשים בימי ו’ בשעות 8:30-10:00. החל מ-8.11.2019, למעט 27.12.19 – חנוכה.

עד 12 משתתפים.

 

הבנת החלום ועבודה עם חלומות – ד”ר הילה דגני

הקורס יעסוק בגישות פסיכואנליטיות להבנת החלום ויעקוב אחר שינויים בתפיסת החלום מאז “פירוש החלום” של פרויד (1900). נתמקד בהבנת החלום על פי גישות תיאורטיות שונות ואיך ניתן לעבוד עם חלומות של מטופלים כדי להעמיק את הבנת עולמם הפנימי ולאפשר תנועה נפשית. נלמד להסתכל על כל פגישה אנליטית כעל חלום שבו יש תוכן גלוי וסמוי, אסוציאציות חופשיות, משאלות ופנטזיות לא מודעות, מטאפורות ותאטרון של הדמויות הפנימיות בנפש המטופל. נקדיש קריאה ומחשבה גם לחלימת המטפל בזמן הפגישה (reverie) ולחלומות של מטפלים על מטופלים. נבחן כיצד ניתן להשתמש בחלומות אלו כדי להעמיק את התהליך הטיפולי כמו גם לאפשר שינוי בפוזיציה הפנימית של המטפל.

במהלך הקורס נקרא מכתביהם של פרויד, סגל, חאן, אורנשטיין, פרו, אוגדן ועוד. נעזר בדוגמאות מעבודתם הטיפולית של משתתפי הקורס.

הקורס יתקיים ברחוב אחד העם 140, תל-אביב.

8 מפגשים בימי ג’ בשעות 18:00-19:30, החל מ-7.1.2020.

עד 8 משתתפים

 

החשיבה ההתייחסותית של ג’ודי דייוויס –  גב’ תמי דרור-שיבר

ג’ודי דייוויס היא אחת הדמויות המרכזיות והמעניינות הפועלות בגישה ההתייחסותית כיום.

בכתיבתה היא משלבת בין החשיבה של יחסי אובייקט והשפה הקלייניאנית לבין העמדה ההתייחסותית, ומציעה שילוב שהינו אחד המשמעותיים והחדשניים בחשיבה הפסיכואנליטית העדכנית.

בעוד אנו רגילים לדון באובייקטים הרעים של המטופל, בהגנותיו, בדרמה האדיפלית שלו ועוד, דייוויס דנה גם באלה של המטפלת. היא מישירה אליהם מבט באופן אמיץ ולא הגנתי ומתבוננת בדרך בה ההעברה וההעברה-הנגדית נשזרות זו בזו באינטראקציה ובשדה המשותף.

בקורס נקרא במאמריה ונכיר את חשיבתה הקלינית והתאורטית. נעמיק בהבנת ההתבוננות שלה במושגים כגון: דיסוציאציה, ריבוי מצבי-עצמי, ההורה הפוסט-אדיפלי, אנאקטמנט, המארג של העברה והעברה-נגדית, פיצולים בארגוני עצמי-אחר, ועוד. הלמידה תלווה בהתבוננות בדוגמאות שיביאו המשתתפים מעבודתם.

הקורס מיועד לבעלי היכרות מוקדמת עם הגישה ההתייחסותית .

הקורס יתקיים בבית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל-אביב.

8 מפגשים בימי ב’ בשעות 18:00-19:30, החל מ-4.5.2020.

עד 10 משתתפים.

 

התסביך האדיפלי – גילויו וגלגוליו – מר חנן הלר

פרויד ראה בתסביך האדיפלי את ‘תסביך הגרעין’ בכל נוירוזה: “לכל יצור אנושי חדש מוצבת המשימה להתגבר על תסביך אדיפוס.  מי שאינו מצליח בכך נופל קורבן לנוירוזה” (1905).  בקורס נעסוק בהתפתחות הרעיון האדיפלי, החל מהשאלתו מהמיתוס והמשגתו כשלב התפתחותי אצל פרויד דרך פיתוחו בידי כותבים מאוחרים, כמבנה ראשוני שקשור לנפרדות ולעיצוב דפוסי התקשרות ויחסי אובייקט.  נקרא ביחד מאמרים מזרמים פסיכואנליטיים שונים ונבחן את חיוניות השימוש ברעיון זה בקליניקה היום.

הקורס יתקיים ברח’ דוד המלך 11 תל אביב,

8 מפגשים בימי ב’ בשעות 12:45-14:15, החל מ- 28.10.19.

עד 8 משתתפים.

 

מפגש  עם חשיבתו של וילפרד  ביון  – גב’ ידידה טורקניץ

קריאה  התחלתית בכתביו של ביון מעוררת בנו טווח של רגשות –  מחרדה לסערה ועד להתרגשות. בקורס ננסה להבין ולהשתמש ברגשות אלה, תוך כדי למידת מספר מושגים בסיסיים בחשיבתו.  נתחיל מסקירה היסטורית ומיקום כתביו בתיאוריה הפסיכואנליטית עד לתקופתו, נלמד מעט על חייו ואופיו, ננסה להבין באיזה אופן שאב השראה מקודמיו ובמה שינה ונהיה פורץ דרך. נלמד מספר מושגים כגון –  פונקציית אלפא, יסודות אלפא ובטא,  רוורי וחלימה.  נקרא מספר מאמרים על הגותו (אוגדן, סימנגטון וסימנגטון ואחרים).  את הטקסטים של ביון עצמו נקרא יחד בשיעור: מעט מאוד בכל פעם, כדי שנוכל להתעכב, להעמיק ולהסביר. נשתמש בוינייטות קליניות קצרות  של המשתתפים כדי להדגים ולהמחיש את החומר. כל זה בתקווה לאפשרות  להתגבר על הזר והלא מוכר ולאפשר ליופי ולחדשנות לחלחל  אלינו.

הקורס יתקיים בבית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל-אביב.

שמונה מפגשים בימי ו’ בשעות 8:30-10:00, החל מ-8.11.19.

עד  9 משתתפים.

 

ביון וממשיכיו – על הרצפטיביות של המטפל  והעמקת הטיפול – גב’ מיכל טלבי-אברבנאל

התיאוריה של ביון יצרה שינוי והתפתחות בטכניקה הפסיכואנליטית המאפשרים להעמיק אל הרבדים השונים של הכאן ועכשיו של השדה הטיפולי ולהיות במגע אף  עם אזורים ארכאיים בנפש שנותרו ללא אפשרות לייצוג מנטאלי. בקורס נדבר על תהליכים אלה כפי שהם נדונים על ידי ביון וממשיכיו. נבחן את הקשיים בהם נתקל המטפל הנדרש להתמודד עם הכאב הנפשי העולה מנשיאת החוויות הקשות של המטופל ומהיפתחות והתחברות לחוויות מקבילות בעולמו שלו. נחקור את האופנים בהם אנו יכולים “לתת מבט שני” ולהיעזר ב”סמנים” הקיימים בשדה הטיפולי על מנת להגדיל את הרצפטיביות שלנו ולאפשר התרת תקיעויות והעמקת הטיפול. נדון ברעיונות של ביון, גרוטשטיין, אוגדן, ג’ודית מיטרני, אנטונינו פרו ואחרים ונעבד רעיונות אלה דרך דוגמאות קליניות מהספרות ומהעבודה הקלינית של המרצה ושל התלמידים.

הקורס יתקיים ברח’ הר כנען 10, כפר-סבא.

תשעה מפגשים בימי א’ אחת לשבועיים, בשעות 20:00-21:30, החל מ – 3.11.19 (למעט בחנוכה – 29.12.19).

עד 10 משתתפים.

 

התוקפנות פנים רבות לה – גב’ רותי ליס

בפגישות  נעסוק בתוקפנות, שורשיה, מקומה בהתפתחות בן האנוש ומופעיה בחיים ובקליניקה.  נתחקה אחר חשיבתם של פרויד, קליין, ויניקוט ותיאורטיקנים מרכזיים נוספים.

נדון בנקודות המפגש והמחלוקת בין התיאוריות השונות ובתפיסות השונות את טבע האדם.

להמחשת הרעיונות התיאורטיים והעמדות הטיפוליות הכרוכות בהם, נתבונן על התרחשויות  בשעות מעבודתנו  הקלינית ועל המתחולל בין שני האנשים הנוכחים בחדר- מטפל/ת ומטופל/ת.

רח’ הכנסת הגדולה 14 תל אביב, 8  מפגשים בימי ו’ בשעות 10.30-12.00, החל מ- 15.11.19,  אחת לשבועיים למעט 27.12.19- חנוכה. עד 8 משתתפים.

 

מה בין ‘התקפות על חיבורים’ לבין סקרנות והרצון לדעת? לקרוא את ביון –  גב’ יעל מגל

בקורס נקרא יחד קטעים מתוך מאמריו של ביון המופיעים בספרו ‘במחשבה שנייה’, בהם הוא מציג  לראשונה את פיתוחו למושג הזדהות השלכתית כתקשורת, ומדגיש את החיבור אם-תינוק כמשמעותי בבניית המערך הנפשי. נחשוב על התנועה בטיפול בין חסימה לרצפטיביות ועל הקשר בינה לבין ביסוסה של הסקרנות ושל היכולת של האדם לדעת את עצמו. לחשיבה פורצת דרך זו של ביון השלכות רבות על הטכניקה ועל ההקשבה לשעה הטיפולית; נבחן זאת דרך דוגמאות שיובאו בשיעור על ידי התלמידים והמרצה.

הקורס יתקיים ברחוב סוקולוב 48/19, קומה 4, רמת השרון.

שמונה מפגשים בימי שני  בשעות 15:30-17:00, החל מ- 9.12.19.

עד 7 משתתפים.

 

הגישה ההתיחסותית – גב’ ליאורה מוהבן-אגסי

הקורס יעסוק במושגים מרכזיים בגישה ההתיחסותית ומקומה במפה הפסיכואנליטית. נעסוק במעבר מ”פסיכולוגיה של אדם אחד” ל”פסיכולוגיה של שניים” באינטראקציה הטיפולית.  נדון בשאלת הצורך של המטופל לדעת את הסובייקטיביות של המטפל לצד היותו אובייקט, בסוגיות של השפעה הדדית, חשיפה עצמית,  ובהשלכות תפיסה זו על אופי הקשר הטיפולי ועל מארג ההעברה וההעברה הנגדית.

במסגרת הקורס נקרא בכתביהם של סטיבן מיטשל, לואיס ארון, ג’סיקה בנג’מין, ג’ודי דיוויס , תומס אוגדן ואחרים. בצד הלמידה התאורטית  נתבונן  ונדון במשמעויות הקליניות של הגישה.

הקורס יתקיים ברח’ מעלה הלבונה 4 אבן-יהודה.

שמונה מפגשים בימי ד’ אחת לשבועיים, בשעות  21:30 – 20.00, בתאריכים 19.2.20, 4.3.20, 18.3.20, 1.4.20, 22.4.20, 6.5.20, 20.5.20.

עד 8 משתתפים.

 

חלומות בגישות שונות: תיאוריה וטכניקה –   ד”ר קובי סגל

חלומות והעבודה הקלינית איתם הם חלק חשוב בפסיכואנליזה לאורך כול שנות קיומה. עם זאת, הרבה עדיין לא ידוע בתחום זה. תוצג עמדה המשלבת ארבע גישות לחלום (פרויד, יונג, קליין וביון) בדומה למטאפורה של פרו לגבי תאוריות על חלומות כשלבים בסולם, אשר השילוב ביניהם מאפשר “ירידה” אל הלא מודע. נעסוק בדרכים בולטות בפסיכואנליזה לניתוח חלומות. החלום הוא כלי מרכזי לעבודה עם הלא מודע ועם העולם הסובייקטיבי של המטופל. רוב המטופלים מביאים חלומות לתוך הפגישה הטיפולית, וישנן דרכים מגוונות לעבוד איתם ולנתחם. ניתן לראות שיטות אלו כמשלימות זו את זו. בקורס נתבסס על קריאת מאמרים או פרקים מספרים, וננתח חלומות שיביאו חברי הקבוצה, משל עצמם  ושל מטופליהם.  נעקוב אחר גישות בעבודה עם חלומות מפרויד ועד ימינו: החלום לפי פרויד והגישה הקלאסית – עבודה עם אסוציאציות חופשיות, “זכר היום”, פירוש החלום; החלום לפי יונג – עבודה עם אסוציאציות “קרובות לחלום” ולסמלים שלו, החלום כגשר בין המודע הרציונלי לחשיבה הלא מודעת היצרית/יצירתית החלום לפי ממשיכי קליין  (חנה סגל , גרינברג, מלצר, קינודוז) – חלום אלבורטיבי לעומת חלום ריקון, חלומות “נבואיים” ו- acting out הקשור לחלום; התנגדות לעבודה עם חלומות של המטפל והמטופל, “חלומות שהופכים דף”, חלימה לפי ביון וממשיכיו (גרוטשטיין, אוגדן ואחרים) – הפיכת החוויה המודעת לזמינה ללא מודע, לשם חלימה; דרך דו סטרית בין המודע ללא מודע לעיבוד החוויה הרגשית. במידה

הקורס יתקיים ברח’ סמטת הבאר 3, רמת-גן.

עשרה מפגשים בימי ג’ בשעות 10:00– 11:30, החל מ- 5.11.19  (להוציא 24.12.19 – חופש חנוכה) ועד 14.1.20.

עד 10 משתתפים.

 

הטכניקה חושבת את עצמה – ד״ר שמוליק סגל קינר ומר הוד קציר

בקורס אנו מציעים ״לעצור רגע״ ולהביט מקרוב על הטכניקה.

כשחושבים על הטכניקה – האם שואלים מספיק איך מתערבים? מתי? מתוך מה? ולמה בכלל? ומה עשויות להיות המחשבות, המודעות והפחות מודעות, העומדות בבסיס ההתערבויות? ומה ההקשרים התיאורטיים שלהן? מאיפה מתערבים? מאיזה מרחק? מתוך מה?

בעשרת המפגשים השבועיים ובהנחיה דו-ראשית ננסה להיות עם השאלות הללו דרך מקרים ובעזרת נגיעות תיאורטיות במאמרים שונים.

הקורס יתקיים בבית החברה הפסיכואנליטית, רח’ קרליבך 23, תל-אביב.

10 מפגשים בימי ב’ בשעות 12:30-14:00 מתחילת נובמבר .

עד 12 משתתפים.

 

קריאה בפרויד: בעקבות האני והסתם –  מר מיכאל סידי-לוי

לאורך הקורס נקרא ונכיר את הטקסט שנחשב לעיתים לגולת הכותרת של הכתיבה התיאורטית של פרויד; The Ego and the Id.

כעשרים שנה אחרי המשגתו את המודל הטופוגרפי וגילויו את “פירוש החלום כדרך המלך ללא מודע בחיי הנפש” מציע פרויד תיאורית יצרים נוספת, ומחשבותיו על ארוס וייצר המוות מביאות אותו לפרסם ב-1923 את החיבור בו נתמקד. מסה זו, בה פרויד מסכם את משנתו ומתאר את הסוכנויות של המודל הסטרוקטוראלי (המכונה “הטופיקה השנייה” באנליזה הצרפתית), כוללת חמישה פרקים. נקדיש מפגש אחד לכל אחד מהם. בעזרת סידרה של מאמרים קטנים שפרויד כתב צמוד לאני והסתם תהיה לנו הזדמנות להמשיך להעמיק בתיאוריה החדשה ולהכיר יישומים קליניים ותאורטיים סביב נושאים כמו נוירוזה ופסיכוזה, אדיפוס, מזוכיזם, שלילה, הומור, ועוד. חומר הקריאה בעברית יישלח כחודש לפני תחילת הקורס.

הקורס יתקיים ברח’ רמברנדט 40, דירה 2 (קרקע), תל-אביב.

8 מפגשים בימי ג’ בשעות 18.30-20.00, החל מה- 7.1.2020 ,

עד 8 משתתפים.

 

מצבים מנטליים ראשוניים – גב’ מיכל עוזיאלי

בסמינר נדון במצבים נפשיים קדומים, אשר לא עברו מנטליזציה בקשר אם תינוק ולא זכו ל ייצוג ב mind  של התינוק. נחקור חוויות של מוות רגשי, התקיימות נעדרת ממשות ומשמעות והצפה של חרדות כיליון. נראה כיצד מצבים שאינם ניתנים לחשיבה מקבלים לעיתים קרובות ביטוי בחוויות רבות עוצמה באופן תחושתי או סומאטי, ונותנים הד ליחסי אובייקט ראשוניים טרום מילוליים, ואף טרום לידתיים. התייחסות למצבים מנטאליים ראשוניים מאפשרת הרחבה ההבנה של פתולוגיות שונות, ושינוי בטכניקה הטיפולית וביחסי העברה, ורלבנטית לעבודה טיפולית דינמית עם ילדים ומבוגרים.

הסמינר יתבסס על קריאה במאמריהם של טסטין, אוגדן, ויניקוט, פיונטלי, מאיילו, ביק, מיטרני ומלצר.

הקורס יתקיים ברח’ הזיתים 14 הרצליה.

תשעה מפגשים בימי ו’ בשעות 9:00 – 10:30, החל מ- 7.2.2020.

עד 8 משתתפים.

 

דונלד ו. וויניקוט: היחידה אם-תינוק כמכוננת עצמי–  גב’ אילנה פאר- גולדין

בסמינר נקרא כתבים נבחרים של ד.ו. וויניקוט הנוגעים באחדות אם-תינוק כמצע להתפתחות נפשית.

נעמיק ונדון בכתבים הנוגעים במערך היחסים אם-תינוק: אם-סביבה, ואובייקט סובייקטיבי כמכונני עצמי בהתפתחות הטבעית ובקליניקה.

נחקור  את ההזדמנות המתאפשרת במהלך הטיפול להתנעה מחדש של התפתחות העצמי.

הקורס יתקיים ברח’ דה האז 18 דירה 2, תל- אביב.

תשעה מפגשים בימי א’ בשעות 17:45 – 19:15, החל מ- 3.11.19.

עד 9 משתתפים.

 

האמנות המורכבות של הפירוש הפסיכואנליטי – גב’ דורית פוגרונד וגב’ דורית ברנע

הקורס ידון בפרשנות פסיכואנליטית אל מול אתגרים שונים בשעה הטיפולית. נבחן מה קורה אל מול התנגדויות, הגנות, השלכה הזדהותית ומטופלים שקשה להגיע אליהם.

הקורס יתקיים ברח’ נצח-ישראל 3 דירה 6, תל-אביב.

עשרה מפגשים  בימי ה’ פעם בשבועיים, בשעות 18:00- 19:30, החל מ 7.11.1.

עד 12 משתתפים.

 

כריסטופר בולאס-על רגע המפגש  – גב’  מאיה קומר

תרומתו של בולאס, אחד הנציגים הבולטים והפוריים ביותר של  “הזרם העצמאי” ,  אינו בהצגה של תאוריה שלמה יותר,  אלא בחשיבה מחודשת על רעיונות פסיכואנליטיים  .במקום בו עסקה הפסיכואנליזה הקלאסית בחסך ובעבר הוא עוסק בשפע ובעתיד. בולאס מוביל את המטפל לעבר חשיבה מורכבת יותר, בעלת ריבוי  של קולות ונקודות מבט, עשירה יותר ובעלת מנעד הקשבה רחב יותר. בולאס מדגיש  הן את הנוכחות  הרגשית של המטפל והן את החופש שלו לחשוב ולמסור  למטופליו את פירות חשיבתו.  הוא רואה  במטפל אובייקט לשימושו של המטופל,  השורה בחומרים האימהיים הקדומים של המטופל עד שהוא מסוגל למלל אותם. הוא  מתייחס  הן לאסוציאציות החופשיות והן לפירוש כביטויים של משחקיות.  הוא מחפש כיצד לאפשר את הזרימה של האסוציאציות ולטפל במצבים בהם הן דועכות, מתקבעות ומגיעות לאזור של נוקשות ואילמות.  נכיר את רעיונותיו דרך קריאה בכתביו הנבחרים ודרך דוגמאות קליניות.

הקורס יתקיים ברח’  בן- יהודה  77 כפר-סבא.

שמונה מפגשים  בימי ב’  בשעות ,10:15-11:45  פעם בשבועיים בתאריכים. 28.10.19,  11.11.19,  25.11.19  9.12.19,  6.1.20,  20.1.20,  3.2.20,  17.2.20

עד 10 משתתפים.

 

והדרך עודנה נפקחת לאורך…– גב’ נירית לביא קוצ’יק

דרכה של הנפש לדבר ולפגוש את עצמה באמצעות מטאפורות, צילומים אישיים, יצירות אמנות ויצירות ספרות. איך נפגוש את אלה בפסיכותרפיה?

במפגש  זה נתבונן  על הפוטנציאל הטיפולי שיש בחומרים אישיים המובאים לפסיכותרפיה פסיכואנליטית  באמצעים כמו   מטאפורות וחומרי   אמנות וספרות.  צילומים אישיים המובאים על ידי מטופלים לפסיכותרפיה יקבלו מקום מיוחד. לעיתים מטופלים מביאים חומרים אלו “מהבית” ביוזמתם,  ולעיתים הם עולים כאסוציאציות חופשיות בתוך השעות הטיפוליות.

מתוך גישה הרואה בחומרים אלו זיקה  למרחב סימבולי שהולך ונפתח בטיפול, מרחב הפותח אפשרות לגמישות גדלה וראייה עשירה יותר של המטופל את  עצמו ואת סיפור חייו,  נחשוב יחד  איך ניתן לעבוד עם נוכחות משמעותית  זו.

נקרא יחד מאמרים רלוונטיים בנושא זה ונתנסה באופן חוויתי בשימוש בצילומים , שירים, סיפורים וסיפורי  ילדות שיובאו על ידי  המשתתפים.

הקורס יתקיים ברחוב האשל 10, שכונת נוף-ים, הרצליה.

שמונה מפגשים בימי ו’ בשעות 9:30 – 11:00, החל מ 8.11.19, למעט 7.12.19 (חנוכה).

עד 7 משתתפים המעוניינים בלמידה דרך התנסות אישית ומוכנים לקבל על עצמם מחויבות להגיע לשמונת המפגשים.

 

לחשוב, לחלום, ללמוד ולשכוח – גב’ מירי קרחי

תומס אוגדן הנו הוגה עכשווי מקורי היוצר דיאלוג מחדש עם חשיבתם של תיאורטיקנים מרכזיים כמלאני  קליין, וויניקוט וביון; דיאלוג אקטואלי, המעמיק את ההבנה על המתרחש בנפש האנושית ומרחיב את משמעות השינוי העמוק בתווך שבין מטופל למטפל.

בקורס נתחיל בהיכרות עם פיתוחו את התאוריות של  קליין, וויניקוט וביון. בהמשך נכיר כמה מהמושגים הבסיסים הייחודיים  שטבע אוגדן, ביניהם: ״השלישי האנליטי״, והעמדה ״אוטיסטית-מגעית״. הקורס יתבסס על קריאה בספריו ״מצע הנפש״, ״הקצה הפרימיטיבי של החוויה״,”על אי היכולת לחלום” ומאמרים חדשים מהעשור האחרון.

הקורס יתקיים ברח’ ספיר 249 מושב סתריה.

שמונה  מפגשים בימי ו’ בשעות 13:30-12:00, החל מ-1.5.2020.

עד 8 משתתפים.

 

 

 

 

 

חזרה לדף הבית של “התקרבות

דילוג לתוכן