יסודות הפסיכואנליזה הקלאסית במבט עכשווי 2019-20

יסודות הפסיכואנליזה הקלאסית במבט עכשווי – תש”פ (2019-2020)

   נושא: “אשמה, תשוקה ועונג”  

(ההרשמה הסתיימה) 

 

‘יסודות הפסיכואנליזה הקלאסית במבט עכשווי’ היא אחת מתכניות הלימודים החד-שנתיות המתמשכות שמציע מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית.

התכנית  מציעה זו השנה השישית הזדמנות נדירה ללמוד את יסודות החשיבה של הפסיכואנליזה הקלאסית מפסיכואנליטיקאים מבין הבכירים והמנוסים בחברה הפסיכואנליטית בישראל.

נושא התכנית: “אשמה תשוקה וענג” – מהי נוירוזה? מהי תשוקה? כיצד ומתי נחוות אשמה? יחסינו עם עונג, התפתחות האני העליון, התמודדות עם איסורים ועם אובייקטים אידיאלים ורודפניים, וההשלכות של אלה על התהליך הטיפולי.

 

מטרת התכנית

הנחלת היסודות, הידע, החשיבה והמעשה הקליני, בגישות הפסיכואנליטיות הקלאסיות. יושם דגש על הקשר בין למידה תיאורטית וחשיבה קלינית, כולל פיתוחיהן כיום.

 

מבנה הלימודים

התכנית היא מודולארית וכוללת קורסים שנתיים באופן רציף ומתמשך סביב נושאים שונים, בכל שנה נושא אחד שבו יתמקדו מספר סמינרים. כל שנה תהווה יחידה עצמאית ובו זמנית יתקיים רצף וקשר בין הנושאים שיועברו במהלך השנים.

התחומים השונים יוארו בכל סמסטר על ידי מספר מרצים, אנליטיקאים מנחים בחברה הפסיכואנליטית בישראל, שילמדו יחידות ממוקדות בנות שלושה שעורים.

בשיעור האחרון בכל סמסטר יתקיים פאנל עיבוד – דיון בהשתתפות המורים שלימדו במהלכו. מוקד הדיון יהיה חומר קליני שיוצג על ידי אחד התלמידים, כמצע לעיבוד הרעיונות שנלמדו, על הדומה והשונה שביניהם.

 

הלימודים יתקיימו בבית החברה הפסיכואנליטית בתל אביב, בימי רביעי בשעות 17:30-19:30, ומיועדים למטפלים בעלי היכרות בסיסית עם עולם הטיפול הנפשי הדינמי.

 

אוכלוסיית היעד

התכנית מיועדת למטפלים המעוניינים להכיר ולהעמיק בעולם הפסיכואנליזה הקלאסית, בעלי היכרות בסיסית אישית, תיאורטית וקלינית עם העולם הנפשי הדינאמי.

הקריטריונים:

פסיכולוגים קליניים (M.A)

עובדים סוציאליים קליניים (M.A)

פסיכיאטרים.

מטפלים באמנויות (M.A)  – בוגרי בתי ספר מוכרים לפסיכותרפיה;

בעלי מקצועות טיפוליים אחרים בעלי תואר שני ועם ניסיון קליני של לפחות שנתיים בטיפולים  באוריינטציה פסיכודינמית מוזמנים אף הם להצטרף לתכנית ולהגיש את מועמדותם.

 

תכנית הלימודים

סמסטר א’

13.11, 20.11, 27.11 – פרופ’ שמואל ארליך – פרויד על תשוקה, עונג ואשמה
נתוודע לקשר ההדוק בין שלושת המרכיבים הללו של החוויה האנושית בחשיבתו של פרויד. נעמוד על מרכיב התשוקה ביצריות הטבועה בנו, על טיבה ואופייה של חוויית העונג, ועל התפתחות האשמה ממקורות רגשיים ראשוניים, דרך ההזדהות וההפנמה האדיפאלית של דמויות משמעותיות, וכלה בהיבטים הרודפניים, המזוכיסטיים והאתיים שכרוכים באשמה.

4.12, 11.12, 18.12 – ד”ר עמוס גור – אהבה, אשמה ותיקון
תרומתה של מלאני קליין לתאוריה ולקליניקה הפסיכואנאליטית. נדון בדינמיקה של ההתפתחות הנפשית מהגיל המוקדם ביותר, בדרכים בהם הנפש חוזרת ומתמודדת כל פעם מחדש בדחף החיים ודחף המוות ובהגנות שנבנות כדי להתמודד ולתפקד. נעשה זאת בעזרת שני מאמרים של קליין “אבל ביחס למצבים מאנים-דפרסיביים” (1940 ) ו- “הערות לכמה מנגנונים סכיזואידיים” (1946 ). נעזר באיזכורים מטיפולים של המשתתפים.
הקריאה תהיה קרובה ואין בטחון שנספיק את שני המאמרים.

1.1, 8.1, 15.1 – גב’ ורד נבו – אשמה תשוקה ועונג ונגיעותיהם בשאלת הנרקיסיזם
דרך קריאה במאמרים שונים והבאת דוגמאות קליניות נקשר תחושות אשמה כבדות לבחירה בהגנות והתארגנויות נרקיסיסטיות, ונראה איך התשוקה והעונג מתעוותים תחת התארגנויות אלה, ונקשרים לדחף המוות. הנרקיסיזם משמש להגנה בפני המציאות, בפני ההכרה בחסר והפגיעות שבחיינו. מכיוון שהתשוקה מתעוררת בדיוק מהכרה כזו, היא נכחדת תחת המבנה הנרקיסיסטי ועולות התמכרויות והתענגויות הרסניות המכוונות למנוע פגישה וחיים עם המציאות הנפשית והחיצונית.

22.1, 29.1, 5.2 – גב’ מירה ארליך-גינור – אשמה, תשוקה, ועונג במצב הטיפולי
נפגוש איך מצבים נפשיים אלה מתקיימים במצב הטיפולי הן כדיווח על חוויות של הפציינטים והן כפי שהם מתרחשים במטריצת ההעברה וההעברה הנגדית בתוך הטיפול.
של מי האשמה שהמטפל חווה, של מי היא התשוקה? ומהם הפנים של העונג?
נעקוב אחר הפיכת רוחות רפאים לאבות (ואמהות).

12.2 – פאנל סיום סמסטר א’ – בהשתתפות כל מורי הסמסטר שידונו בחומר קליני שיובא על ידי תלמיד/ה

סמסטר ב’

4.3, 18.3, 25.3 – גב’ יעל סמואל – על התשוקה
נקרא בספר “על התשוקה” (קובץ מאמרים שתורגם מצרפתית בעריכתי ויצא לאור בתולעת ספרים לפני כעשור) תוך התמקדות בשני מאמרים, “אנרגייה ותשוקה” של גיאן קורנו, ו- ”בלב האהבה ישנה” של פרנסוא גנטרה. מאמרים אלו בוחנים היבטים מגוונים הקשורים לתשוקה ודחפים. נעסוק בחוויותיהם של המטופל ושל המטפל תוך זיקה להשוואה המפורסמת של פרויד בין תשוקה בחדר הטיפול לתגובותינו כאשר פורצת שריפה באולם התיאטרון.

1.4, 22.4, 6.5 – ד”ר אליהו פלדמן – אינסטינקטים, תשוקה ואשמה
חומר הקריאה ביחידה זו יתבסס על כתביהם של פרויד, קליין וממשיכיה, נעמיק את הבנתינו סביב אינסטינקטים ודחפים, והאינטראקציה המורכבת ביניהם לאורך ההתפתחות הנפשית. נעסוק בשאלות כגון ההופעה של הצורך והרצון, והתפתחות האשמה.

13.5, 20.5, 27.5 – גב’ יהודית טריאסט – טורפנות, תאבון, רגשות אשמה והיכולת לאכפתיות
במוקד היחידה יעמוד תאורו של ויניקוט את מסעו של התינוק האנושי מחוסר רחם (ruthlessness) אל האפשרות לחוש אשמה ואל היכולת לאכפתיות (concern). נקרא יחד מקבץ מאמרים של ויניקוט על התוקפנות, מאמר על היכולת לאכפתיות, ונרחיב על מקומה של האם (ושל המטפל בהקבלה) באפשור ההתפתחות הזו.

3.6, 10.6, 17.6 – ד”ר ויויאן שטרית-וטין – תשוקתו של המטפל והפיתוי האתי של המצב הטיפולי
נקרא ביחד מתוך החלק השני בספרי: “הפיתוי האתי של המצב האנליטי …” ונתמקד בפרק הרביעי: “תשוקה אימהית, התשוקה של האנליטיקאי או קדימות האפקט”. נלמד על מחשבותיהם של פרנצי, ויניקוט וביון בעניין התשוקה, ונחקור את ההבדלים בין מושגים כמו אפקט, הרגשה, ורגש. באמצעות החשיבה של קריסטבה על התשוקה האימהית נעלה שאלות סביב תשוקתו של המטפל.

24.6 – פאנל סיום סמסטר ב’ – בהשתתפות כל מורי הסמסטר שידונו בחומר קליני שיובא על ידי תלמיד/ה

 

שכר לימוד
3000 ש”ח לשנה, בשלושה תשלומים.
מספר המשתתפים מוגבל. תינתן עדיפות למועמדים מתאימים אשר יירשמו לשנה כולה.
במקרים מיוחדים נשקול השתתפות באחד הסמסטרים בלבד, בעלות של 2000 ש”ח.

 

מסמכים הנדרשים להרשמה:
א. טופס הרשמה.
ב. צילומי תעודות המעידות על ההשכלה הפורמלית.
ג. דמי רישום בסך  300 ₪ לפקודת החברה הפסיכואנליטית  (למתקבלים, דמי הרישום מהווים חלק משכר הלימוד).

את כל המסמכים יש לשלוח למייל: ips@psychoanalysis.org.il

 

רכזי התכנית:

גב’ גליה פלג-עשבי     054-9985668

גב’ גילה גינזבורג       050-5799937

מר מיכאל סידי-לוי      0525514126