יסודות הפסיכואנליזה הקלאסית במבט עכשווי – תכנית חד שנתית 2020-2021

נושא: “חלום, פנטזיה ורברי (reverie)”

 

‘יסודות הפסיכואנליזה הקלאסית במבט עכשווי’ היא אחת מתוכניות הלימודים החד-שנתיות המתמשכות שמציע מרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית.

התוכנית מציעה זו השנה השביעית הזדמנות נדירה ללמוד את יסודות החשיבה של הפסיכואנליזה הקלאסית מפסיכואנליטיקאים מבין הבכירים והמנוסים בחברה הפסיכואנליטית בישראל.

נושא התוכנית: “חלום פנטזיה ורברי (reverie)” – מושגים אלו קשורים אחד בשני וכל אחד מהם הוא גם תופעה ייחודית. אלו אבני היסוד של הפעילות הנפשית שלנו ומתרחשים לאורך כל חיינו. הם קיימים בתוך הממד התוך נפשי והבין אישי, ועל פני רצף: מודע, פרה-מודע ולא מודע, בכל מצבי התודעה האנושיים. נתייחס לחלום, לפנטזיה ולרברי כדרך להכרות עמוקה עם העולם הפנימי, וכדרך לטרנספורמציות.

 

מטרת התוכנית

הנחלת היסודות, הידע, החשיבה והמעשה הקליני, בגישות הפסיכואנליטיות הקלאסיות. יושם דגש על הקשר בין למידה תיאורטית וחשיבה קלינית, כולל פיתוחיהן כיום.

מבנה הלימודים

התוכנית היא מודולארית וכוללת קורסים שנתיים באופן רציף ומתמשך סביב נושאים שונים, בכל שנה נושא אחד שבו יתמקדו מספר סמינרים. כל שנה תהווה יחידה עצמאית ובו זמנית יתקיים רצף וקשר בין הנושאים שיועברו במהלך השנים.

התחומים השונים יוארו בכל סמסטר על ידי מספר מרצים, אנליטיקאים מנוסים בחברה הפסיכואנליטית בישראל, שילמדו יחידות ממוקדות בנות שלושה שעורים.

בשיעור האחרון בכל סמסטר יתקיים פאנל עיבוד – דיון בהשתתפות המורים שלימדו במהלכו. מוקד הדיון יהיה חומר קליני שיוצג על ידי אחד התלמידים, כמצע לעיבוד הרעיונות שנלמדו, על הדומה והשונה שביניהם.

הלימודים יתקיימו בבית החברה הפסיכואנליטית בתל אביב, בימי רביעי בשעות 17:30-19:30, ומיועדים למטפלים בעלי היכרות בסיסית עם עולם הטיפול הנפשי הדינמי.

מדיניות החברה ב”ימי קורונה” היא לעשות כל מאמץ לקיים למידה פרונטלית, בהתאם להנחיות ודרישות משרד הבריאות. במקרה ולא תתאפשר למידה פרונטלית או הסגר ביתי – הלמידה תיערך בזום.

אוכלוסיית היעד

התוכנית מיועדת למטפלים המעוניינים להכיר ולהעמיק בעולם הפסיכואנליזה הקלאסית, בעלי היכרות בסיסית אישית, תיאורטית וקלינית עם העולם הנפשי הדינאמי.

הקריטריונים

פסיכולוגים קליניים (M.A)
עובדים סוציאליים קליניים (M.A)
פסיכיאטרים.
מטפלים באמנויות (M.A) – בוגרי בתי ספר מוכרים לפסיכותרפיה;

בעלי מקצועות טיפוליים אחרים בעלי תואר שני ועם ניסיון קליני של לפחות שנתיים בטיפולים באוריינטציה פסיכודינמית מוזמנים אף הם להצטרף לתוכנית ולהגיש את מועמדותם.

תכנית הלימודים

 

סמסטר א’

 

21.10: מפגש עם רכזי הקורס ושיחה עם ד”ר ערן רולניק שמבקש להתמקד במשמעות הביטוי “פסיכואנליזה קלאסית עכשווית”

28.10, 4.11, 11.11: יחידה 1 עם פרופ’ שמואל ארליך
אשתף תחילה במחשבותיי סביב הציר: חלום, סמל ומציאות נפשית ונברר את הדומה והשונה בין פנטזיה ודמיון. באמצעות מאמרים רלבנטיים של פרויד נתבונן בקשר בין פנטזיה מודעת ולא מודעת, משמעות הפנטזיה הראשיתית והשלכותיה, פנטזיה כביטוי ומוצא למשאלות יצריות, והיחס בין פנטזיה, חלום וחלימה בהקיץ.

18.11, 25.11, 2.12: יחידה 2 עם ד”ר איתמר לוי
אני מציע שיעור אחד על התפתחות המושג “פנטזיה לא-מודעת” אצל פרויד, קליין וממשיכיהם, ועל הבעייתיות במושג הזה, שיעור שני על “טבור החלום” ו”מסך החלום”, ושיעור שלישי על אשליה ותפיסה לא מודעת, בעיקר באמנות – אבל לא רק…

9.12, 23.12, 30.12: יחידה 3 עם מר מיכאל סידי-לוי
נתמקד בספר פירוש החלום (פרויד, 1900) המזוהה לעיתים עם יסודות ההגות הפסיכואנליטית והמהווה גם, לאור השילוב הייחודי שבו בין תיאוריה לאוטו-ביוגרפיה, השראה לדורות. יחד עם שאלת המשמעות של החלום, והנגזרות אודות הנפש החולמת, ניעזר בפרקי קריאה כדי להתבונן בזיקה שבין התיאוריה למבנה הספר ולסגנון הכתיבה.

6.1, 13.1, 20.1: יחידה 4 עם גב’ יעל סמואל
נקרא פרקים במאמר “פנטזיה ראשיתית – פנטזיה על אודות הראשית – ראשית הפנטזיה” (הוצאת רסלינג) של לפלאנש ופונטליס. נקרא אותו בתרגום לאנגלית:Fantasy and the origins of sexuality . החיבור נכתב ב- 1964 בתקופה קריטית בפסיכואנליזה הצרפתית, כשקבוצת אנליטיקאים צעירים בעלת השפעה רבה תפסה מרחק מהשפעתו של לאקן וביקשה לחקור מחדש את הכתיבה הפרוידיאנית. בחיבור הנוכחי עולה שאלה על האופן בו מתייחסים לעבר, בתיאוריה ובפנטזיה.

27.1: פאנל סיום סמסטר א’
הצגת מקרה של תלמיד/ה ודיון בהשתתפות המורים של הסמסטר.

סמסטר ב’

 

24.2: הרצאה של ד”ר לילי בר-און
“חלום מנבא: מילוי משאלה או רישום ארכאי?”

3.3, 10.3, 17.3: יחידה 5 עם ד”ר עמוס גור
נתמודד עם מושג ה- Psychic change על פי גישתה של בטי ג’וזף ונקרא שני מאמרים המדגישים את תשומת ליבו של המטפל ל-“מה” (כפי שבא לידי ביטוי ברצף האסוציאטיבי של המטופל ובאיכות של האינטראקציה עמו) לפני העיסוק ב-“למה” (המבוסס על סיבתיות והיסטוריה).
המאמר Psychic change and the psychoanalytic process, משנת 1989, נמצא בספרה Psychic equilibrium and psychic change, והמאמר Supporting psychic change: Betty Joseph, שמיכאל פלדמן כתב 15 שנה לאחר מכן, נמצא בספר In pursuit of psychic change.

24.3, 7.4, 21.4: יחידה 6 עם גב’ הגר גלבוע
חנה סגל נודעת במידה רבה בשל הבהירות שבה ניסחה את מחשבותיה של קליין, אך גם בשל מחשבותיה שלה כממשיכת החשיבה הקליניאנית. נלמד להכיר את תרומתה היחודית במחשבה על סימבוליזציה, הפנטסיה הלא מודעת, וחלומות. הדגש של סגל בעבודתה הקלינית היה תמיד על הפנטסיה הלא מודעת של מטופליה, ולהבנתה זה מה שהופך את החוויה של האנליזה לחיה וקרובה עבור המטופל. בחשיבתה על חלומות היא הדגישה את הפונקציה שלהם ככלי לעיבוד הפנטסיות הלא מודעות, והחרדות והקונפליקטים הנלווים אליהם, לעומת הפונקציה שלהם ככלי לריקון (אווקואציה) של החרדות והקונפליקטים.

28.4, 5.5, 12.5: יחידה 7 עם גב’ מירה ארליך-גינור
בין פנטזיה/רברי/חלום ובין המציאות יש תחום ביניים, בו נתבונן, בתחום זה נחלמים חלומות המתממשים במציאות, או שהמציאות היא הזויה ומצריכה גיוס של מנגנונים נפשיים.
אמירות בתחום הדמדומים הן:
״אם תרצו אין זו אגדה״, הרצל, חוזה מדינת היהודים
״היית או חלמתי חלום?״, רחל המשוררת
״היה מציאותי, חלום!״ פיליפ סטארק, אדריכל
Covid-19 הוא דוגמא למציאות הזויה. נתארח באזור דמדומים זה במחשבה ובהתנסות ב-״חלימה חברתית״, תחום ביניים בין חלומו של היחיד לחלום החברתי.

19.5: הרצאה של ד”ר הילה דגני
“חלימה על מטופלים: חלומות העברה נגדית”

26.5: הרצאה של גב’ דורית פוגרונד-חי
“על הקשבה ופרשנות פסיכואנליטית: טכניקה וקליניקה”

2.6, 9.6, 16.6: יחידה 8 עם גב’ רותי ליס
ביון בחר במילה reverie שכל ניסיון תרגום או ניסוח יאבד ממהותה כמצב תודעה ייחודי. אנו נעסוק ב- reverie, בחלימה ובאי יכולת לחלום. אנו גם נפנה מבט לעבר התיאוריה של ויניקוט.
ביון וויניקוט: בני אותה תקופה, אותו בית גידול – החברה הפסיכואנליטית הבריטית. שורשיהם נטועים במידה רבה באותם שדות תיאורטיים (פרויד, קליין) ודרכיהם נפרדו – כל אחד פיתח תיאוריה משלו, טרמינולוגיות שונות. אנו נחשוב ביחד על דיאלוג אפשרי בין השניים.

23.6: פאנל סיום סמסטר ב’
הצגת מקרה של תלמיד/ה ודיון בהשתתפות המורים של הסמסטר.

שכר לימוד

3000 ש”ח לשנה ישולם עד 30/8/20 (2,700 ש”ח לאחר הפחתת המקדמה), ב 8 תשלומים.
מספר המשתתפים מוגבל. תינתן עדיפות למועמדים מתאימים אשר יירשמו לשנה כולה.
במקרים מיוחדים נשקול השתתפות באחד הסמסטרים בלבד, בעלות של 2000 ש”ח.

לאחר הקבלה לתכנית תשולם מקדמה ע”ס 300 ש”ח. מקדמה זו לא תוחזר במקרה של ביטול.
במקרה של ביטול שבועיים לפני או אחרי מועד תחילת הלימודים יגבו 20% מתעריף שכר הלימוד (בניכוי המקדמה) . במקרה של ביטול בהמשך שנת הלימודים לא יתקבל החזר של שכר הלימוד.

מסמכים הנדרשים להרשמה (לאחר שיחת טלפון מקדימה עם אחד הרכזים)

טופס הרשמה
צילומי תעודות המעידות על ההשכלה הפורמלית
דמי רישום בסך 300 ₪ (לא יוחזרו במקרה של ביטול)

את כל המסמכים יש לשלוח למייל: ips@psychoanalysis.org.il

רכזי התוכנית:

גב’ ענת טלרנט 0507748304

מר מיכאל סידי-לוי 052-5514126

דילוג לתוכן